paard zet gewicht op kogel ipv hoef en kogelartrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijketjuh_

Berichten: 232
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Tukkerland

paard zet gewicht op kogel ipv hoef en kogelartrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 10:42

Vorige week ben ik met mijn paard (kwpn'er 18 jaar) naar de dierenkliniek geweest. Hij liep al een tijdje niet lekker, dus het werd tijd om dit te laten onderzoeken. Tijdens het longeren op het harde liep hij echt niet lekker. Er zijn foto's en echo's gemaakt van zijn achterbenen. Paco heeft veel vocht/gal in met name zijn rechter achterbeen. In beide achterbenen heeft hij een milde vorm van kogel artrose. Dit is nog niet het ergste. Het ergste is dat Paco zijn gewicht op zijn kogels zet, en niet op zijn hoeven. Hierdoor zijn, zijn kogels wat naar beneden gezakt. De banden/pezen zijn hierdoor uitgerekt. De banden die aan het sesambeen hangen zijn 2 x zo dik en lang als bij een normaal paard.
Paco en ik moeten het dus echt rustig aan gaan doen nu, geen wedstrijden meer (deden we ook al een half jaar niet meer) en ik ging ook al een tijdje niet meer naar de les bij de vereniging. Priveles heb ik onlangs nog wel gehad. Bij de kliniek gaven ze aan dat we echt licht werk moeten gaan doen, en dat ik moet aanvoelen of Paco het allemaal aan kan en leuk vindt. Zolang hij nog plezier heeft is het goed, zo niet dan wordt het een "grasmaaier"
De afgelopen week hebben we het dus al rustig aan gedaan, nu valt het me op dat Paco steeds drukker wordt. Hij staat soms te bokken/steigeren in de weide, iets wat hij normaal helemaal niet snel deed. Hij rent wel een keer, maar daar hield het ook altijd mee op. Een paar dagen terug heb ik een buitenritje gemaakt van een half uur (alleen over gras) en toen wou ik een klein stukje galopperen maar dat kleine stukje werd een lang stuk want ik kon hem amper terug krijgen. Hij had zoveel energie!!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook ervaring hebben met bovenstaande. Hebben jullie je paard naar zijn pensioen toegewerkt, of zijn jullie door gegaan met rijden?

Ik ben nu bang dat ik teveel ga doen, vooral ook omdat het uiteindelijk zelfs zo kan zijn dat de kogel op de grond komt en je paard dan ter plekke ingeslapen moet worden omdat de banden/'pezen volledig uitgescheurd zijn. Bij de kliniek zeiden ze wel dat het nog lang niet zover is bij Paco maar ik maak me daar toch wel een beetje zorgen om. Ik wil dat hij geniet van zijn leventje als "recreatiepaard" en niet dat hij pijn lijdt.

Ik hoop dat iemand tips/adviezen kan geven over zijn/haar ervaring! en dat het zo een beetje goed is uitgelegd..

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:30

heb je zijn voer aangepast?

verder heb ik geen ervaring met wat jouw paard heeft.

Marijketjuh_

Berichten: 232
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Tukkerland

Re: paard zet gewicht op kogel ipv hoef en kogelartrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 17:46

Ja, dit is aangepast!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:54

misschien een suppl geven waarvan hij rustiger word?
erg lastig als paard graag wil maar het lijf het niet aankan.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: paard zet gewicht op kogel ipv hoef en kogelartrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:36

Misschien wat Pavo Nerv control preventief bijvoeren, of wat druppels Bach geven?