* Koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-01 15:55

Wij hebben een 2 jarige New Forest merrie die ontzettend gevoelig is voor koliek
We ontwormen elke 8 weken
Ze heeft lijnzaad bij haar voer
Ze krijgt slobber.
Ze eet wel wat van haar stro bed op, maar niet om te zeggen tjonge-jonge daar zou je koliek van krijgen.
Iedere aanval is bijzonder heftig, en ze moet dan ook opgevoelt worden en krijg daarna
via een slangetje paraffine toegediend, en spierontspanners.
U zult begrijpen dat wij ontzettend angstig zijn als we haar weer liggend aantreffen, met als gevolg; als ze even licht te rusten wij haar omhoor jagen. Mijn vraag aan U is dan ook, gebeurt dit vaker bij paarden en moeten wij toch iets veranderen in dieetc.q huisvesting.
B.V.D Mark.


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 23:26

Ik neem aan dat de koliek altijd veroorzaakt wordt door een verstopping in de darmen. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor. Er is altijd een belangrijke koppeling tussen voeding en beweging. Meer of regelmatiger bewegen kan soms voldoende zijn om problemen te voorkomen. Het geven van bepaalde soorten olie werkt laxerend en kan de kans op verstopping verminderen. Ik zou in jouw geval de meest simpele en doeltreffende maatregel nemen en dat is om het paard niet meer op stro te zetten en 2 x daags goed hooi bij te voeren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, OmgiliBot en 82 bezoekers