Tinkers en medische problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yoxan

Tinkers en medische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:38

Bij mijn Tinker is artrose vastgesteld in de onder voorbenen ;(
Ze is maar 12, hoewel ik hier over begin te twijfelen nu. Ze is een import, dus er zal al wel eens gefoefeld
worden met de leeftijd. Steeds recreatief/buitenritten gereden.
Het zal nu wat zoeken wat ze nog aan kan en hoe ik haar zal ondersteunen hiervoor:
-speciaal ijzers: normaal loopt ze ijzerloos.
-supplementen
-medicatie
-alternatieve geneeswijzen of middelen

Nog Tinkers met artose hier ?? Hoe helpen jullie ze ?? Kan en mag je er nog mee rijden ??

Nu ben ik ook benieuwd of er bepaalde ziektes/aandoeningen typisch voor Tinkers zijn of veel voorkomen bij Tinkers.
Zoals Mok bv.
Wat mankeert jouw Tinker en wat doe je er aan of wat geef je hiervoor ??

Berdien

Re: Tinkers en medische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:44

Er is een centraal topic voor artrose: [BEH] Centraal topic voor artrose
Hierin kun je heel veel behandelmethoden in terug vinden. Artrose is niet te genezen, je kunt het haar wel makkelijker maken. Per paard kan het verschillen wat helpt. Mijn merrie (laatst door de tandarts op ruim 20 geschat) heeft artrose in haar linkerknie. In diezelfde knie zijn ook haar kniebanden volledig in puin. Dit is uit röntgenfoto's gebleken.
Zij krijgt een supplement met glucosamine, MSM, chondroïtine en hyalyronzuur. Dit heet Lubrichon en heb ik via mijn DA. In combinatie met een streng dieet gaat zij nou geweldig goed. Afgelopen herfst was ze heel slecht, ze liep amper en had duidelijk pijn. Nou loopt ze iedereen er uit bij het wandelen en speelt ze zelfs weer in de wei. En dat heb ik haar in de tien jaar dat ik haar heb nog nooit zien doen :=
Momenteel wandel ik alleen met haar. Buiten kan ze erg heftig zijn wat weer niet goed is voor haar knie. Van het voorjaar wil ik haar weer meer oppakken onder het zadel. In de bak lekker rekken en strekken en buiten gewoon kalme ritjes.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:32

De tinker waar ik bijna 5 jaar voor zorg heeft ook artrose, rechtsvoor ter hoogte van de kogel ongeveer.
6 à 7 jaar geleden is dit geconstateerd doormiddel van een rontgenfoto. Het is behoorlijk erge artrose, echt bloemkolen zoals ze dat wel eens noemen. Hij liep ook echt niet goed wat ze mijn vertelde maar was nog wel vrolijk. Hij is een jaar de wei opgegaan en het is toen gestabiliseerd zoals ik dat altijd maar omschrijf. Na dat jaar wei ben ik voor hem gaan zorgen. En inmiddels vermaak ik me nu al 5 jaar met af en toe een buitenritje (veel stap en soms wat draf / galop), VD, grondwerk, wandelingen en uitgebreid poetsen. En nog steeds is hij gelukkig en als het zo blijft kan hij nog wel heel oud gaan worden. :)

Gipsy krijgt niks wat betreft ondersteuning, geen supplementen enzo. Ik geloof daar niet zo in en de eigenaar ook niet, bij de faculteit diergeneeskunde zeggen ze ook dat het kraakbeen in een paardenleven niet volledig vernieuwd kan wordt (duurt veel langer dan een paardenleven). Maar over supplementen enzo verschillen de meningen hoor. ;)

Beslag enzo zag denk ik wel helpen maar het is maar net of je daar aan wilt beginnen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:11

Ik verplaats dit onderwerp even naar Medisch.

TI-->MD