Kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 18:17

Ik weet eigenlijk niet echt wat ik er mee moet.
Zaterdag ging ik op oefencross en met losrijden was Camilla ineens wat onregelmatig. Toen ik haar terugzette bleek dat ze niet "wat onregelmatig" was maar dat ze echt pijn had. Toen werd het ook helemaal dik en warm. Voor mij leek het er dus ook op dat ze wel wilde lopen, en daarom probeerde om zo min mogelijk kreupel te lopen.
Thuis was het goed mis, stappen ging amper en het liefst ging ze liggen om zo haar been totaal te ontlasten. Ik heb het toen afgespoten, en gezegd dat ze binnen moest blijven. Ik heb de DA gebelt, het was al best laat en hij zei dat ik hem zondag meteen moest bellen als het nog niet iets verbeterd was. Toen ik zondag even ging checken hoe het met haar pootje was leek het alweer beter. Ze stond iig, ze kon stappen en heb er weer even de slang opgezet. Dacht dat het met wat rust dus wel over zou gaan. Weer een touw om haar staldeur geknoopt (= binnen blijven!!) en maandag weer gaan kijken. Maar mevrouw zat onder de modder, en had haar halster om. Naar haar been gekeken, en het was weer mis. Stappen ging weer amper en ik hoefde het maar met 1 vinger zachtjes aan te raken of ze trok hem al helemaal op. Even naar de staleigenaar gegaan en hij had haar buiten gezet omdat ze helemaal gek werd. Maar afgesproken dat ze nu écht binnen moest blijven. Net dus weer gaan kijken en het is nog steeds hetzelfde als gister.. Hartstikke dik en warm en ze durft er niet op te staan.
Ik baal natuurlijk verschrikkelijk en zou echt niet weten wat het is.
De laatste weken is ze met vlagen een paar dagen kreupel, kan dit daar misschien iets mee te maken hebben?
Er werd me gezegd dat het misschien een peesklap kan zijn?? Maar ik zou het echt niet weten, dus hopelijk kan iemand me vertellen of dat mogelijk is?
En ik vroeg me ook af, wat zouden jullie doen? Het nog even afkijken of gelijk nu de DA bellen. Ze word lichtelijk gestoord in haar stal, kan ik haar wel beweging geven of moet ze écht op rust? Wandelen gaat al amper.. Ze maakt gewoon een héle korte pas met haar been en strompelt echt achter me aan...
Ik zit erg te twijfelen, ik wil natuurlijk het beste voor mijn meisje (dus dat betekend: nu DA bellen) maar mijn ouders vinden dat ik misschien toch nog 1 dagje moet afwachten.... Maar ik weet het niet. Scheve mond


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:31

Bij twijfel: altijd de DA bellen! In ieder geval voor telefonisch overleg, al lijkt langskomen me nog beter. Bovendien heeft je paardje duidelijk pijn, ik vind dat je dat niet onnodig moet rekken als er wellicht wat aan gedaan kan worden (pijnstiller), dat is wreed.

Als het zo dik, warm en gevoelig is, dan zou ik denken aan een ontsteking van het een of 't ander. Van een hoefzweer bijvoorbeeld kunnen ze flink beroerd zijn en als zoiets al een tijdje sluimert kan dat ook de eerdere kreupelheden verklaren. Maar nogmaals, haal alsjeblieft een DA erbij, desnoods betaal je het zelf als je ouders het niet willen.

Nulla tenaci invia est via

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:52

Margreet schreef:
Bij twijfel: altijd de DA bellen! In ieder geval voor telefonisch overleg, al lijkt langskomen me nog beter. Bovendien heeft je paardje duidelijk pijn, ik vind dat je dat niet onnodig moet rekken als er wellicht wat aan gedaan kan worden (pijnstiller), dat is wreed.

Als het zo dik, warm en gevoelig is, dan zou ik denken aan een ontsteking van het een of 't ander. Van een hoefzweer bijvoorbeeld kunnen ze flink beroerd zijn en als zoiets al een tijdje sluimert kan dat ook de eerdere kreupelheden verklaren. Maar nogmaals, haal alsjeblieft een DA erbij, desnoods betaal je het zelf als je ouders het niet willen.


hier ga ik idd helemaal in mee !!
mok kan ook zo'n been veroorzaken!! dierenarts gauw erbij halen , als het een peesklap is, dan ben je dalijk nog verder van huis als je er niets aan doet.
afspuiten kan zowiezo geen kwaad, en als ze redelijk kan lopen, dan eventjes 10 minuten heel rustig aan de hand stappen.
maar gauw de dierenarts bellen hoor!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:50

Ik denk ook dat je de DA moet bellen. Als ze een beetje kreupel zou zijn kun je altijd even afwachten maar dit lijkt veel erger. Een pard kun je echt niet met zoveel pijn laten staan.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:13

Ik zou ook de DA bellen, gewoon het zekere voor het onzekere.
En dat ze `lichtelijk gek` wordt op stal: krijgt ze nog dezelfde hoeveelheid voer dan wanneer ze werkt ??
Misschien is dat de boosdoener of is ze altijd zo op stal??

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 14:03

Ze is sowiezo altijd onrustig als ze niet naar buiten mag de wei op. (en de rest gaat lekker naar buiten.. dus dat snap ik wel.)
Ik ga zometeen gelijk naar stal, en even kijken hoe het is. Dan vraag ik even aan de staleigenaar of de DA nog op stal komt, want die dacht dat ie deze week nog zou komen. En anders bel ik hem vanmiddag gelijk zelf.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 17:36

Ze was vandaag GVD weer buiten geweest. Boos! Boos!
Er was niet echt meer iets aan haar been te zien, maar ze kreupelde nog wel erg..
Dus heb de DA gebelt en morgen komt ie langs.
Hopelijk is het niets ernstigs...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:13

Als ze echt staat te gillen en te meppen op stal kan ik me voorstellen dat de pensioneigenaar haar buiten zet. Hebben jullie geen longeerbakje waar ze wel rustig móet blijven? Of een ander klein stukje?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 20:42

Nee, de weilanden zijn allemaal groot genoeg om heel veel, en hard in te rennen..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:16

Ze zou eigenlijk een klein stukje afgezet land moeten krijgen zodat ze wel buiten kan staan en haar maatjes kan zien. Nu maar even afwachten wat de DA zegt dan.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 15:20

Nou de DA is geweest. Het duurde even voordat hij wat gevonden had, maar ze had een klein steentje heel diep in haar hoef zitten. Blijkbaar zat het er al erg lang want er was gewoon hoef overheen gegroeit. Bloos Ik schaam me wel een beetje maar ik heb dat steentje dus echt nooit zien zitten! Het is dus heel erg gaan ontsteken en toen het steentje eruit was bloedde het ook een beetje en kwam er een heleboel pus uit. Moet haar pootje nu dus iedere dag ongeveer 10 minuten in de biotex doen, en daarna uitspuiten met koud water.
Ze mag niet op zaagsel staan dus de stal moet zometeen helemaal leeg gehaald en stro erin. Ook mag ze de wei niet in omdat er geen zand o.i.d. in mag komen. Dus dat word nog wat.. haar nog langer op stal houden.
Ze loopt nu nog kreupeler maar gelukkig is het eruit en hopelijk loopt ze snelw eer goed!

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:37

duurt ong 1 a 2 weken denk ik voordat ze weer goed loopt.
(dat was bij die verzorgpony zo tenminste)
ik heb het met een verzorgpony gehad.
die had een stukje hout erin zitten met dezelfde kleur als de hoef.
het viel helemaal niet op.
dus het gebeurd wel meer.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 17:04

De DA zei dat t vaak na een dag of 4 wel goed was, maar omdat dit steentje zo diep zat (echt heel erg diep. ook een diep gat zit er nu in Boos!) dat het wel wat langer zal duren. Ik heb de 26e selectie maar ik zal er maar niet op rekenen dat ik die mee kan rijden helaas.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:43

Gelukkig dat de oorzaak zo snel gevonden is! Je moet wel haar krachtvoer drastisch verminderen nu ze op stal moet blijven! Geef maar lekker wortelen en wat oud brood en mix dit met een beetje wat je gewend bent. Dan zal ze hopelijk wel rustiger worden. Aan rijden zou ik idd nog even niet denken, het belangrijkste is dat je paard goed geneest. Hoeven iedere dag nakijken is dus voor ons allemaal belangrijk.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 17:31

Ja ik heb haar ook op minder voer gezet nu.
Alleen heb ik wel een probleem... Gister ging het heel goed en zette ze na 1 x terugtrekken braaf haar voet in de emmer. Vandaag was het echt een regelrechte RAMP!!!! Ze sprong gewoon helemaal omhoog waardoor de emmer door de lucht vloog. Ben t toen gaan proberen op de wasplaats maar het lukt echt niet meer.. Scheve mond Ze staat helemaal te trillen, is zooo ontzettend bang en als de emmer maar een beetje in de buurt komt springt ze weg.. Scheve mond
Iemand misschien tips?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:50

Ik ben van het soort dat veel met beloningen werkt. Dus al gaat het maar even goed, gelijk brokje. Misschien kun je iemand vragen om de emmer vast te houden zodat ie ook iets hoger komt. Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en zeker niet gaan schreeuwen of gaan stressen.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:45

Wij hebben zo'n kleine etter die ook de emmer naar je hoofd keilt als ze een hoefzweer heeft. In het eerste jaar dat we haar hadden heeft ze er 5 á 6 gehad. In een emmer zetten gaat niet , dus wat dan. Mijn man heeft een oude binnen band van een trekker gepakt en deze doorgesneden. Nu pak je een emmer met water en doet hierin de biotes. Wij hebben toen badedash groen gebruikt. Verder heb je nog een spons nodig en wat "ducktape" grijze tape die je kunt scheuren. Plak je alles mee. Nu neem je de hoef die gesopt moet worden. Je neemt de spons en doet deze in het water dat deze goed nat is. Je legt hem voorzichtig op de onderkant en doet de open gesneden band over de hoef. Laat nu vorzichtig de hoef neerzetten en pakt de band bij het been bij elkaar. Nu ducktape erom en een kleine opening maken. Een beetje sop erbij laten lopen dat de spons zich vol kan zuigen. Laat zo maar even staan. Die van ons die staat al met zijn been klaar als ze weer een zweertje heeft en ze ziet de emmer met de band. We hebben u geen problemen meer.
Veel succes. Groetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:40

Er bestaan ook kant en klare hoefzakken, waar je water in kunt doen, misschien is dat wat? Fijn dat je nu iig weet wat er aan de hand is en dat het op zich niet iets heel ernstigs is, al is het nu natuurlijk vervelend.

Zoiets:
Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:12

ben een hoefsmid want jouw paard heeft een ontsteking en wacht nu niet zo lang.....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 13:48

Euh ik snap niet echt wat je nu wilt zeggen met je berichtje.. Scheve mond

Ik heb aan de DA assistente gevraagt wat ik moet doen en ik moet iedere dag watten in de biotex toen en deze in het "gat" in haar hoef plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 63 bezoekers

cron