mijn pony heeft mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
treintje11
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-01-12

mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-12 18:50

hooi hooi
mijn pony heeft mok. we spuiten wel spul erop wat de dieren arts heeft voor geschreven.
ze heeft best snel mok. maar loopt er nooit kreupel van of andere dingen.
maar dan is mijn vraag kan ik der gewoon rijden?

groetjes.:)


tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:08

Als de plekken er niet stuk van gaan, dus niet openspringen van meer bewegen kan je gewoon rijden. Je zal wel echt kritisch moeten opletten hoe de mok er voor en na het rijden uitziet en wat je pony tijdens het rijden aangeeft. Zolang dat allemaal in orde is zal beweging en dus betere bloedsomloop juist helpen. Let je wel op of je pony genoeg vit./min. etc. binnenkrijgt? Mok is nl een aandoening die kans krijgt door verminderde weerstand, dat kan van het verharen komen, maar ook door tekorten en vieze omgeving. Zeker als pony er vaker last van heeft is het aan te raden om te proberen de onderliggende oorzaak te achterhalen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

treintje11
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-01-12

Re: mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-12 19:15

ze staat zeker niet in een vieze omgeving. en ze had eerst haar uitval omdat het weer warmer werd liet ze haar wintervacht los, maar nu is het weer koud, en valt der wintervacht niet meer uit.

ElonaPepo
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-02-12

Re: mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:16

Je kan gewoon rijden, wel zou ik na het rijden als je in natte omgeving ofzo heb geredne goed de benen afdrogen, Sudo creme helpt ook goed, althans bij meeste [paarden bij ons op stal

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:31

treintje11 schreef:
ze staat zeker niet in een vieze omgeving. en ze had eerst haar uitval omdat het weer warmer werd liet ze haar wintervacht los, maar nu is het weer koud, en valt der wintervacht niet meer uit.

Goed, wat voer je?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

treintje11
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-12 19:38

tamary schreef:
treintje11 schreef:
ze staat zeker niet in een vieze omgeving. en ze had eerst haar uitval omdat het weer warmer werd liet ze haar wintervacht los, maar nu is het weer koud, en valt der wintervacht niet meer uit.

Goed, wat voer je?

pff weet niet zo uit me hoofd. maar de andere paarden op stal krijgen de zelfde brokken en die zijn allemaal gezond. is mijn pony ook maar heeft alleen mok:( dus aan de brokken kan het niet liggen. ze krijgt genoeg vitamines enzow

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:18

Dat de andere paarden het er goed op doen zegt weinig over deze pony. Het geeft alleen aan dat er voor een gemiddeld paard correct gevoerd wordt, dus genoeg hooi, etc. Pony die mok heeft is niet 100% gezond, kan zijn dat ze meer nodig heeft dan de andere paarden, moeite heeft met genoeg opnemen of dat het verteren van deze brok/kuil? haar moeite kost.

Het is een puzzel en je leert er een hoop van, maar het is ook knap frustrerend om een dier te hebben waarbij dingen net iets anders gaan dan je al kent. Blijf naar het individu kijken, gezondheid van de andere paarden is een goede indicatie voor stalmanagement, maar niet of jouw dier op dat regime gezond is/blijft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

sliertje

Berichten: 1361
Geregistreerd: 15-11-04

Re: mijn pony heeft mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:10

Als er zichtbare plekjes in de kootholte zitten is het goed om voor het rijden sudocreme of uierzalf erop te smeren, je maakt daarmee de huid soepel. Tijdens het rijden beweegt de kootholte veel en als de huid strak is, barsten eventuele beschadigingen snel open waardoor het probleem groter wordt.
Als je de huid zacht hebt door de creme, barst er niets kapot tijdens je training.

Het beste is om een kweekje te laten nemen van de mok om zo gericht te kunnen bestrijden, aangezien mok een verzamelnaam is voor ALLE huidaandoeningen in de kootholte. Vaak is "mok" een schimmel of bacterie.
Zie het maar als een rare plek op jouw huid, daarmee ga je ook eerst naar de huidarts ipv er tandpasta op te smeren omdat men zegt dat dat helpt.

Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Bronsveen, darkadia, delist, Druif_01, Eva1975, Facebook, Freddydeshet, GrapeshotBot, sunny43, Suzysuze en 21 bezoekers