MET SPOED GEZOCHT: Symptomen bij droes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

MET SPOED GEZOCHT: Symptomen bij droes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 10:48

Dit bericht heb ik ook op nedforum geplaatst maar kreeg het advies het ook eens hier te plaatsen...

-------------------------------------------------------------------------------------

Er is droes geconstateerd bij Olga op stal.
Klote is dus, dat Yoka en ik er vorige week geweest zijn en precies 1 van die paarden geaaid hebben!! Daarna zijn we naar huis gegaan en ik weet niet hoe het met Yoka zit, maar ik heb meteen mijn paarden verzorgd bij thuiskomst!!

Aangezien Yunyah al weken last heeft van d'r lymfeklieren ben ik echt doodsbang dat ze besmet is geraakt. Ik vond haar vandaag ook wat snottig dus ik wil graag met spoed weten wat de symptomen precies zijn en hoelang het na besmetting duurt voor ze die krijgen!!

Dan kan ik m'n paarden goed contoleren...
Ik heb mensen die in mijn bak rijden al gewaarschuwd en ga straks naar de buren.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:01

Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. Daarom is het van groot belang de zieke paarden te isoleren en als verzorger de nodige maatregelen te nemen. Wist u dat er homeopatische middelen zijn die het genezingsproces kunnen bevorderen?

SYMPTOMEN.

Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. De eerste symptomen zijn hoge koorts, een ontstoken keel (moeizaam slikken) en heldere neusuitvloeiing die al snel etterig wordt. In een later stadium zwellen de lymfeklieren langs de onderkant van de kaak op tot grote bulten.

Indien de ziekte normaal verloopt, breken deze abcessen later open. De etter kan dan aan de buitenkant naar buiten komen (onderkant kaak) of soms via de neusholte.

DOORBRAAK.

Zodra de abcessen rijp zijn en doorbreken, voelt het paard zich al stukken beter. De gaatjes aan de buitenkant van de abcessen kunnen worden opengehouden en dagelijks enkele malen worden uitgespoeld met sodawater, zodat alle etter naar buiten af kan vloeien.

Denk wel aan het besmettingsgevaar! De verzorger van het zieke paard dient zich na elk contact geheel om de kleden en het liefst te douchen!

Ook moet het paard geïsoleerd worden van andere paarden.

CORNAGE.

Indien droes niet goed of niet snel genoeg wordt behandeld, kan het paard een verlamde stembandzenuw oplopen. Deze kwaal heet cornage. Een paard met cornage maakt tijdens het rijden piepende geluiden, hetgeen geen kwaad kan, maar zeer hinderlijk is.

VERSLAGEN DROES.

Komt de etter bij de doorbraak van droes niet naar buiten, maar komt het in de bloedbaan terecht, dan spreken we van verslagen droes. De luchtzakken, de longen, de schedelholte of de buik, kunnen in dit geval aangetast worden. Dit is een levensgevaarlijke vorm van droes die vaak verkeerd afloopt.

Het is dus zaak dat de abcessen zo snel mogelijk tot rijping komen.

ANTIBIOTICA.

Het gebruik van antibiotica tijdens droes houdt rijping van de abcessen tegen. Antibiotica valt dus af te raden. Wanneer het wel gebruikt wordt, zien we dat de met antibiotica behandelde paarden vaak chronische verkoudheden er aan overhouden. We zien dit bij veel harddraverstallen: de paarden worden maar niet fit, hoesten en snotteren af en toe en zijn niet meer in conditie te krijgen. Dit kan zeer langdurig aanhouden!

HOMEOPATHIE.

Met behulp van homeopatische middelen kan de rijping van abcessen gestimuleerd worden. Hiervoor wordt vaak Myristica sebifera (Zuid-Amerikaanse boomsoort) gebruikt. Dit homeopatische middel wordt ook wel ''het homeopatische mes'' genoemd. Het versnelt de rijping en doorbraak van abcessen. Het aan de buitenkant smeren van laurierzalf bespoedigt het rijpingsproces eveneens. In het stadium dat doorbraak is opgetreden, komen allerlei andere homeopatische middelen in aanmerking. De belangrijksten zijn o.a.:

Hepar sulfuris (zwavellever); het wordt ingezet bij acute, etterende ontstekingen en abcesvorming, vaak gepaard gaande met koorts. Hepar sulfuris kan prima gecombineerd worden met:

Silicea (kiezelzuur), hetgeen fistelvorming tegengaat.

Ook Lachesis (slangengif) is een probaat middel, specifiek wanneer de droes vooral linkszijdig naar buiten is gekomen.

Echinacea angustifolia (smalle purperhoed) stimuleert het eigen afweermechanisme om infekties op te ruimen.

Pyrogenium (een nosode** van geautolyseerd vlees) kan ingezet worden in een stadium van bloedvergiftiging, het krijgen van koorts en het dalen van de hartslag.



** een nosode is een op homeopatische wijze verdund ziekteprodukt, zoals van etterstof, bacteriën, bloed, allergeen (zoals bijv. huisstof of huisstofmijt).

Aangezien de homeopathie van het principe uitgaat: ''het gelijke wordt met het gelijkende bestreden'', kan een dergelijke therapie heel heilzaam werken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:05


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:05


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:06


Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:33

Ha bedankt hoor.
Maar die sites had ik gelukkig al gevonden...

Is er ook iemand die er ervaring mee heeft en me er iets over kan vertellen?
1 van mijn paarden heeft al 5 weken opgezette lymfeklieren dus ik ben bang dat zij er extra vatbaar voor zal zijn...
1 ander paard heeft al 2 weken last van een snotneus maar die is niet erger geworden.
En nog een ander heeft wel wat snot maar dat is wel helder.
De laatste heeft helemaal nergens last van.

Verder zijn ze alle 4 in goede conditie en hun eetlust is zoals gewoonlijk bovenmatig Haha!
Het is nu precies een week geleden dat ik er ben geweest...Zouden ze dan al symptomen moeten vertonen? Ik heb gelezen dat de incubatietijd 2-10 dagen is maar een ander zei weer 2 weken...?

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:30

je moet viking van bokt eens pb-en die weet er veel van haar fjordje heeft het ook gehad 1,5 jaar geleden.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:44

temperaturen die handel! En bij verhoging extra opletten

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:31

Bij ons op stal is de droes net een paar weken voorbij.

We hebben paarden gehad waarbij de abseccen via de onderkant van de kaak doorbraken.

Paarden waarbij het via de neus kwam(mijn eigen fjord o.a.)

En paarden die helemaal geen absces vorming hadden maar wel doodziek waren.

Paarden die helemaal niet ziek werden(mijn haflinger)

Als je je paard goed genoeg kent zul je snel genoeg zien wanneer er wat aan de hand is.
Goed de tempratuur in de gaten houden en bij 40 of hoger even naar de DA voor koortsverlagers.

Verder zou ik absoluut niet in paniek raken.
gewoon je paard goed in de gaten houden en vertrouw je het niet of wil je gewoon wat zekerheid bel dan de DA even.