vocht boven oogkas (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessake

vocht boven oogkas (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:11

dierenarts is al langs geweest maar wou gewoon eens dubbel checken

sinds een tijdje heeft mijn paard boven haar oogkas vocht zitten, er komt dan zo een bult op te staan, juist boven haar oog
vooral als ze haar hoofd naar onder doet om hooi te eten enz wordt het zeer dik, als ze haar hoofd langer omhoog houd trekt het weg maar zodra ze haar hoofd weer naar onder zit komt de bult weer

toen ze het de eerste dag had heb ik direct de dierenarts gebelt, die zag er geen kwaad in, kon zijn omdat ze nu in de winter wat is bij gekomen (maar heb haar al 5 jaar en al vaker dat ze in de winter bij komt maar dit nog nooit gezien)

ze heeft er ook geen pijn aan, en als je er aan voelt druk je het wat weg is echt zo vloeistof

maar vind het zelf toch raar uitzien heb er foto's van gemaakt maar het is niet zo erg op deze foto's, (omdat ze haar hoofd al even weer omhoog had)

maar als iemand dat ook al eens bij zijn paard heeft gehad of denk dat het iets anders is laat me iets weten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:36

Dat soort bulten hebben paarden met cushing ook en volgens mij zie je het ook wel bij veel te dikke paarden.

Ibbel

Re: vocht boven oogkas (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:40

Ik zou op Cushing laten controleren. Hoe oud is je paard?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:50

jullie zijn me voor, ik dacht idd aan de verschijnselen van Cushing.
misschien is het niets maar zou toch even laten dubbelchecken!

pharos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:52

Mijn draver had het ook en werd snel heel ziek, bleek syndroom van Chusing te zijn. Laat een veearts het bloed nakijken. Succes

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:53

Ook ik zeg Cushing. Zoek een DA die ervaring met Cushing heeft en laat bloedonderzoek doen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:58

Is dat niet als die hooi/brokken eet 'erin' en 'eruit' gaat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:00

Sjors: zoek het gewoon zelf eens op, in de wiki bijvoorbeeld...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:17

Dit is heel normaal hoor... als paarden ongelukkig zijn/niet lekker in hun vel zitten hebben ze kuilen boven hun ogen (wat dus zowat ieder paard heeft kan komen door niet genoeg eten, slechte leefomstandigheden (altijd op stal), slechte training etc etc). Jouw paard heeft geen kuilen dus dat wil zeggen dat je een tevreden paard hebt! :)
Anders zijn al mijn paarden (en paarden van kennissen) al jaren ziek.. :P

http://www.karakteranalyses.nl/page37.html zie kuilen boven het oog.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:19

Mijn cushing paars heeft dit ook gehad... door de medicijnen trekt het weer weg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:20

Als paarden ouder worden krijgen ze kuilen boven hun ogen - dat heeft niets met ongelukkig zijn te maken maar alles te maken met verdwijnen van onderhuids vet.
Alleen hele jonge paarden hebben geen kuilen. Maar bulten zijn niet normaal, niet bij jonge, en zeker niet bij oudere paarden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:23

paarD natuurlijk bedoel ik.
Ik weet niet of er ook andere ziektebeelden zijn waarbij je vocht boven de ogen krijgt?

dierenarts is al langs geweest maar wou gewoon eens dubbel checken

Dus je weet al wat het is? aangezien je dit typt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:28

DA zag er geen kwaad in, schrijft TS. Maar als er geen bloedonderzoek is gedaan is lijkt dat wat kort door de bocht (maar je weet natuurlijk niet wat de DA allemaal verder nog gezien en gedaan heeft).
Als het paard 7 jaar is, is Cushing ook wat minder waarschijnlijk dan wanneer het paard 17 is, vandaar ook dat ik graag zou willen weten hoe oud het dier is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:36

Ik zou de dierenarts toch bellen om een bloedproefje te laten nemen. Het is immers jouw paard en jij vertrouwt het niet. Vertrouw altijd op je intuïtie wat dit soort dingen betreft. Bij ons op stal heeft intuïtie het leven van een merrie en veulen gered!

Je kan ook een second opinion vragen bij een andere dierenarts als jouw dierenarts niet wil buigen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:43

Cushing komt helaas ook voor bij jonge paarden, minder vaak dan bij oudere maar het kan dus sluit Cushing niet meteen uit.
Kijk anders eens in het Cushing topic of kijk eens wat de verschijnselen van Cushing zijn en of dat voor een deel op jouw paard van toepassing is.
Voor je aan een paard meestal aan de buitenkant kan zien dat het Cushing heeft hebben ze het meestal al een aantal jaar alleen laten ze het nog niet echt zien.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:44

De mijne heeft dit ook met periodes al een paar jaar. Ze is nooit ziek, 9 jaar oud, dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb meerdere mensen gevraagd, maar het is gewoon vocht. Ze heeft het in de vette grasperiodes ook wat meer als anders. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:47

De mijne kreeg het destijds met een drainage kuur (groene os), wegwerken van overtollige afvalstoffen. Maar als ik het zo hierboven lees zou de leeftijd weten idd wel even interessant zijn.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:49

Zoals hier ook al eerder gemeld/gevraagd is, als paarden hun hoofd naar beneden hebben tijdens het eten of iets dergelijks, zie je ook deze 'bulten' boven de oogkassen ontstaan.
Vaak gaan ze 'in en uit' tezamen met het kauwritme waardoor er dus bult-kuil, bult-kuil te zien is.

Heb even op je profiel gekeken en zoals op deze foto ook te zien is tijdens het grazen.

Afbeelding

Is dit het niet gewoon??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:53

He jak, mijn paard van 21 heeft dit ook, bij haar kan het dus wel cushing zijn.
Op haar hals waar geen deken ligt heeft ze ook last van wat krulliger haar.
Na de kerst toch even de da bellen.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:08

eerst en al bedankt voor jullie antwoorden

siska is nu 13 jaar, maar had ook al wat opgezocht en kwam ook bij Cushing uit, maar buiten het vocht boven de ogen heeft ze geen andere symptomen
ze is nog heel levendig en ziet er buiten haar bulten normaal uit en eet ook goed

heb ook al in het cushing topic gekeken maar werd er niet echt wijzer uit, of hebben jullie nog aanmerkingen van symptomen die bij cushing paarden voorkomen
krullend haar heeft ze ook al niet

@Nefertarie, van de eerste dag had ik al dierenarts gebeld maar die zei dat het geen kwaad kon, dat het kwam omdat ze de laatste weken wat meer was bij gekomen

@LoveBaileys, ja op die foto heeft ze het ook een beetje maar daar is het nog "normaal" gelijk als ze nu haar hoofd naar onder doet wordt het echt dik en het trekt ook niet weg als ze haar hoofd naar boven doet zit ze daar met van die bulten, heb haar nu 5 jaar en is de eerste keer dat echt zo raar uit ziet en dik blijft als ze haar hoofd lang naar onder heeft gehad, wat vroeger niet was

maar ik ga zeker de dierenarts nog opnieuw laten komen voor een bloed onderzoek,

ook zijn er dingen waar ik nu al rekening mee moet houden zou ze cushing hebben? of gewoon zelfde voer en blijven rijden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:20

Mijn da komt tussen kerst en nieuwjaar of in het nieuwe jaar bloed prikken, vind het heel eng.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:29

Ik zou hier even wat vragen stellen als ik jou was:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=683894&start=4800

daar zitten enkele mensen met heel veel verstand van Cushing.

Mijn paard was ook gewoon levendig e.d. Het enige verschil is/was haar vacht.
Die krulde nog niet eens, maar was gewoon dof en bruinig ipv zwart.

Het kan ook insulineresistentie zijn, suikerziekte, zeg maar. Ook die symptomen kun je in het cushing topic vinden.

ook @jesito: Als je gaat laten testen op Cushing, zou ik iig even goed overleggen wat je DA gaat doen. Er zijn namelijk verschillende tests.
Kom anders ook even in het Cushing topic, dan kun je wat vragen stellen en je inlezen.
Het betekend niet het einde van je paard hoor! Er zijn goede en betaalbare medicijnen.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:37

bedankt nefertarie, heb iets gepost daar

maar zijn er volgens jou nog dingen waar ik op moet letten?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:45

Ik zie het, ik denk dat er wel mensen zullen reageren op jullie posts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:04

Ik had ook gereageerd!!!