Shet aan de race...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Shet aan de race...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 14:44

Mijn lieve Randietje is aan de race. Hiervoor is de DA al geweest en ik heb medicijnen voor haar gekregen. Aan het probleem zelf wordt dus hard gewerkt. Ze is 50 kilo te licht en ik wil haar dus wat dikker krijgen. Nu mag ik nog niet teveel voeren, eerst moet haar mest weer goed zijn. Momenteel geef ik haar zemelen.

Nu het probleempje: haar hele achterkantje is steeds vies. Ik probeer het elke dag een beetje te wassen (staart + billetjes en achterbenen). Ze vind het ondertussen niet zo leuk meer. Ter verzachting van haar billetjes smeer ik er uiercrème op na het wassen.

Haar staart is iedere dag supervies. Vlechten helpt niet goed; de vuiligheid blijft in de vlecht hangen. Bandageren wil ik ook niet steeds doen want ik ben bang dat het gaat broeien en dat de haren afbreken.

Heeft iemand een tip waardoor haar staart schoner kan blijven zodat ik haar niet iedere dag hoef te soppen?
Tips om haar dikker te krijgen als haar mest weer goed is, zijn ook van harte welkom!

PS.: Randy is 2,5 jaar.

Bedankt namens Randy!!!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:55

voor de staart schoon te houden zou ik niks weten maar om ze dikker te krijgen kun je bietenpulp geven dat helpt goed en een paar keer per dag eten geven. ik heb een welsh gehad die ook heel mager was en had haken op de kiezen heb je al wel is naar haar gebit gekeken ik weet niet of je er wat aan hebt kuzzies

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:00

Zemelen werken laxerend... Daar zou ik dus mee stoppen als ik jou was.
Geef haar liever onbeperkt hooi, geen kuil of gras, geef ook geen wortels of appels.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:10

keer heel goed de staart wassen en vol spuiten met anti-klit. meer kan je niet doen voor de staart, helaas.

Voor de darmen eerst werken met zemelen. En daarnaast veel hooi zoals sjuimpje ook al zei. Zemelen stimuleren de darmwerken en moet daarom wel van de grove variant zijn (er is ook een fijngemale zemelen poeder en die moet je nu niet hebben). Zou verder geen al te gekke dingen uithalen met een shetlander wat voeren betreft. Ze zijn zeer gevoelig voor hoefbevang. Kan best zijn dat ze wat mager is door de vachtgroei op het moment. Zou het eerst maar oplossen met veel hooi en een week of twee afwachten. Werkt het niet zou ik wel eerst overleggen met je veearts.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:45

uhmmm...bij de apotheek (voor mensen) is er een spuitbus verkrijgbaar die ontlasting losmaakt zeg maar.
Als je het spuit dan komt er schuim uit dus je kan het makkelijk gebruiken voor je paard.
Even laten zitten en dan verwijderen.
Dit gaat echt super en het ruikt ook nog eens heel lekker.
Wat je ook kunt doen tegen een schrale huid is zinkzalf.
Dit werkt verzachtend en trekt het vocht weg (even makkelijk uitgelegt).
En ik raadt je aan om zoveel mogelijk van de billen af teblijven als ze zo zeer doen.