Mok en Bachtherapie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Mok en Bachtherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 19:35

Wie heeft er ervaring met Bachtherapie en zijn/haar paard. Mijn tinker heeft regelmatig last van (lichte) mok en ook wel rasp. Welke druppels kan ik aanwenden (of een mix van druppels) om eens een einde te maken aan deze vervelende aandoening. Misschien zijn druppels die de weerstand verbeteren ook al afdoende. Ik ben benieuwd.


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:52

hoi,

misschien kun je eens informeren bij: De Silver Linde (Margriet Dudok van Heel)
Achter Emer 17-19
4824 ZA Breda
Tel: 076-5424688 / Fax: 076-5424488 / E-mail: Margriet@silverlinde.com

of :

Informatie centrum Bach Flower Remedies
"De Wilg"
p/a markt 7
6019 AV Wessem
Tel: 0475-563211
Fax: 0475-563211

Margriet Dudok van Heel heeft het boek over Bach-remedies voor honden en paarden geschreven.

hopelijk kun je er wat mee.
gr. cissie

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 20:01

Dank je Cissie, hier heb ik wat aan!

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 23:39

Eerste die bij mij opkomt (als ondersteuning bij evt.behandeling) als symptoomremedie is Crab Apple. Zuiver(en) is eigenlijk zowat het keyword bij deze remedie.
Maar ik zou zeker eens advies vragen bij Silverlinde.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:36

Bach bloesems werken vooral in op de gemoedstoestand van je paard en zijn niet specifiek bedoeld voor de behandeling van een lichamelijke 'kwaal'. Wel zou je een remedie als ondersteuning kunnen geven. Welke je dan moet kiezen is niet zo te zeggen, dat hangt af van het karakter van je paard. Er zijn diverse boeken op de markt zodat je je zelf kunt orienteren, zoals bv het boek waar cissie het over heeft.

Ook het 'mensen' boek Bach Bloesemtherapie van Mechtild Scheffer kan ik je aanraden.

Wat heb je verder al gedaan om de mok te bestrijden?? Sudocream helpt erg goed net zoals het preventief insmeren met vaseline of uierzalf. De huid wordt dan afgeschermd van vuil en vocht.

There is no reality, only perception.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:10

Bach is idd eerder voor psychische problemen dan voor fysieke klachten. Crabapple is idd zuiverend maar om te zuiveren zou ik eerder een reinigingskuur nemen. Wat bij mijn paard goed geholpen heeft is dode zeezout producten. Ik was eigenlijk geinspireerd door een weekend Renesse waarna de mok gelijk over was door het zoute water. Wat ook wil helpen is produkten waar tea tree olie inzit. En natuurlijk goed droog en schoon houden.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:37

Natascha schreef:
Bach is idd eerder voor psychische problemen dan voor fysieke klachten. Crabapple is idd zuiverend maar om te zuiveren zou ik eerder een reinigingskuur nemen. Wat bij mijn paard goed geholpen heeft is dode zeezout producten. Ik was eigenlijk geinspireerd door een weekend Renesse waarna de mok gelijk over was door het zoute water. Wat ook wil helpen is produkten waar tea tree olie inzit. En natuurlijk goed droog en schoon houden.


Je hebt helemaal gelijk.
Soxje vroeg specifiek naar Bachremedies, vandaar dat ik Crabapple noemde als mogelijkheid, maar wel als ondersteuning, niet zo zeer als kant-en-klaar behandeling.
Ik heb bij een paard wat steeds terugkerend geplaagd werd door rotstraal ondanks een continu schone droge ondergrond een behandeling gedaan met groene leem inwendige reinigingskuur, kompleet met tea-tree en jeneverbes, ter verhoging van weerstand algemeen echinaecea, en als ondersteuning van het geheel Crab apple.
Zoiets zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar vraag in ieder geval advies voor jouw specifieke geval. Er zijn bijvoorbeeld paarden waarvoor een groene leem kuur inwendig te heftig is, dan zou je het uitwending wel nog kunnen gebruiken.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:13

Bedankt ladies. Ik kreeg 'n email terug van Margriet van Silverlinde waarin ze me aanraadt Sll mok (buiten) en W spray (binnen) te gebruiken en de vetlok bij droog weer omhoog te speleden zodat er lucht in de kootholte kan komen. Is moelijk met een tinker natuurlijk, die sokken clip je niet even naar boven...
Bach is moeilijk omdat de druppels op de psyche inwerken en ze zou het paard eigenlijk moeten zien... Is beetje ver weg natuurlijk. Ik zal het boek gaan lezen en naar aanleiding van de karakterschetsen bepalen welke druppels bij Sox kunnen werken. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik kan hierover natuurlijk nog contact opnemen met de Paardendrogist, die zit wel redelijk in de buurt dus kan ik e.e.a. afhalen.
Sox staat nu nog buiten maar het land is ontzettend nat nu. Ik kan de kootholtes niet bekijken daar, haar benen zijn helemaal modderig en er zijn daar geen faciliteiten. Ze staat er in ieder geval niet aan te bijten en ook niet te stampen. Maar ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om haar immuunsysteem wat sterker te maken. Zou Biotine daaraan ook kunnen meedragen?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:16

O ja, Silverlinde stelde voor om in het voorjaar na overleg een reinigingskuur te doen.
Ja Natascha, tea tree olie zit in ieder geval in die Sl W-spray, Sll Mok kan ik niet terugvinden in de catalogus van de Paardendrogist dus ik weet niet wat daarin zit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:47

baat het niet, schaadt het niet... ik weet niet of dat voor bach druppels opgaat. omdat je toch met de psyche aan het werk gaat als je druppels gaat geven.

ik gebruik voor Gam zijn rap in de knieholten, de tea tree soap en mok boxspray van de Silverlinde en zweer erbij!!
Oh ja met de tea tree soap wordt je tinker ook prachtig wit!! oh heb je niet nodig... Schijnheilig

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:01

Als je Bach wilt gebruiken, die heeft ook de rescue creme. Is overal goed voor. Of het nu wondjes zijn of bijv. koortslip of zonnebrand. Voor mok kan je het ook gebruiken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 18:55

Ah ja, er zijn ook rescue druppels geloof ik. Ik heb in de oertijd ook een tijdje aan de Bach gezeten Knipoog dus kan me nog iets ervan herinneren. Die rescue creme moet ik echt gaan halen want Sox heeft allemaal kleine wondjes op haar neus. Wat er nu weer aan de hand is weet ik niet, misschien van bramenstruiken, daar lijkt het op. Ze staat in natuurland met allerlei planten en kruiden, na de zonnebrand van het voorjaar (behoorlijk erg!) nu dus dit weer.
Pellie, Heb jij Gam dan vaak binnenstaan dat je die boxspray gebruikt? Mijn DA zegt altijd dat ik de mokplekjes goed vet moet houden, met die soap doe je dat denk ik niet, toch?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:55

Heb net op Google zitten zoeken, de Bach druppels kunnen geen kwaad, als je niet de goede samenstelling gebruikt werken ze gewoon niet. Wie weet waar ik die rescue creme kan halen, ook in een natuurwinkel?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:30

hey nee, het maakt niet uit waar hij staat, in ons geval dan omdat het bij hem hoog zit. ik was de plekjes (voor ik het gebruikte was 1 plek een lange tijd open) wat nu niet verder komt dan een soort korstophoping, net als psoriasis, met de soap. Even goed droogmaken (mooie speciale sneldrogende handoek) en dan e spray er op spuiten en *hup* het land in of waar dan ook.

Verbluffend hoe snel het weg is. Kost een paar centen maar vooral de spray is zuinig in gebruik. En de soap schuimt heel goed dus daar hoef je ook een beetje van te gebruiken.

rescue creme kan je ook bij de Tuinen halen en idd bij een reform of natuurwinkel.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 21:35

Sox heeft het ook in haar knieholten, 't was van de zomer helemaal weg dankzij de behandeling maar het blijft toch een zwak punt bij (veel) tinkers. Op de achterbenen bij de sprongen heeft ze dus ook soms van die korstophopingen (kleine bultjes). Ze heeft er geloof ik geen jeuk aan en sommige paardeneigenaren vinden dat ik er teveel op let. Heb je geen kinderen dan heb je wel dieren waar je bezorgd om bent Knipoog . Ze had van de winter wel wat mok in 2 kootholtes maar dit was goed te behandelen. Morgen haal ik haar weer naar stal, weg uit het natte land.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:49

nou dan raad ik je toch echt het spul van de silverlinde aan, ik zweer erbij. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:55

Bach werkt toch vooral in op je gemoedstoestand? Daar heb ik het tenminste vaak voor gebruikt bij mezelf.

Van Silverlinde heb ik overigens van mijn vriendin niet echt leuke verhalen gehoord. Dwz, zij werd erg onaardig te woord gestaan omdat ze teveel vragen stelde. Tja, dat is Rachel, altijd nieuwschierig Haha!

'Paint' it 'Black'

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:29

Ik heb Margriet nog nooit onaardig gezien. Misschien bevooroordeeld omdat ik daar studeer ofzo. Mijn eigen ervaring voor Bach (bij mezelf dan) is dat er wel degelijk wat kan gebeuren wat je eigenlijk niet verwacht dus dat kan ook voor paarden gelden. Ikzelf was aan de crabapple en werd in 1 keer strontziek. Ja eigen schuld ik weet het, omdat ik ook aan Reiki doe is de reinigingskuur erg hard aan het reinigen geslagen omdat de oliebol in 1 keer naar buiten kwam. Ook als je allergisch bent voor alcohol moet je uitkijken. Ik zou iig wel eerst een goed boek over bach lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. En neuswondjes zijn ook goed te verhelpen met kamillecreme. Ik weet niet of ze zulke creme in NL ook verkopen maar ik heb altijd een tube uit DL bij me. Of ga op zoek naar een cremepje met teatree en lavendel erin, helpt ook altijd goed bij plekjes. Kun je btw ook altijd zelf maken. Nog goedkoper ook Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:01

de bach druppels zelf werken toch juist meer op de psyche van het paard, en niet echt op het lichaam zelf, dat doen de etherische olieen,
alleen van de bach werkt crab apple reinigend,
misschien moet je over die eens informeren,
ik heb mijn vorige tinker ook aan de bach gehad, maar dat was voor zijn trauma's,
op zijn mok smeerde ik altijd teatree, een etherische olie die je dus ook bij de silverlinde kan bestellen,
de rescue creme werkt ook goed hoor

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:19

Ik gebruik sinds het voorjaar een bach-lotion (met rescue en crap-apple) voor mijn pony tegen de zomereczeem. En dit heeft echt heel goed geholpen. Hij heeft (bijna) niet geschuurd, heeft al zijn manen nog, en zijn staart is ook nog intact. Ik had echt alles al geprobeerd, zelfs speciaal spul met etherische oliën van Silverlinde, maar dat was iedere keer van tijdelijke aard (paar dagen of hoogstens een paar weken). Dit is het eerste middel dat echt helpt!! Ik zweer erbij (voor mijn pony dan)
Dus niet alleen voor de spyche..... Cool

Kijk een op www.dumuchi.nl, daar heb ik mijn recept vandaan. Misschien dat hij tegen mok wel iets anders voorschrijft, want hij heeft niet alleen bach-remedies.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 16:58

Ik heb op de pagina gekeken en kan voor mezelf geloof ik ook wel wat samenstellen Knipoog
Ik denk dat voor de mok de rescue creme zal werken. Ik zal eerst eens het boek Bach voor paarden (of zoiets) van M. Dudok-van Heel gaan lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:08

zoals Soxje weet heb ik ook mn mok van mn paard behandeld met bach bloesem, en bij mij werkte het perfect helaas weet ik niet wat de pillendraaier er in gedaan heeft, maar het ruikt naar citroen en frissig, ik smeer het er op een twee dagen later is het helemaal weg. En idd schoonhouden en het mooiste geen sokken, maar ja dat gaat niet bij een tinkers handelsmerk he?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:49

kamille crème is ook met de andere naam te verkrijgen, chamomilla, en is er ook van VSM.

Bach rescue op mok weet ik niet. lijkt me beter te werken met wondjes van buitenaf en mok kan ook van binnenuit komen wordt er gezegd.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 13:08

IK heb een bestelling gedaan bij de Paardendrogist, o.a. de Silverlinde wondspray die erg goed schijnt te zijn. Sluit niet af, gebaseerd op essentiële olieën zoals tea tree en geranium. Deze kun je ook goed gebruiken tegen mok als je het paard op stal zet. En ik kan het gebruiken voor de wondjes op Sox's neus. Heb natuurlijk wer van alles besteld maar de kosten toch binnen de perken weten te houden Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:05

goedzo, hoop voor je dat het snel aanslaat, laat je het ond ook even weten wat er met de mok gebeurt,
ik las net je andere topic over de neus van soxje, echt raar,
hoop voor je dat het snel over is

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 3 bezoekers