Paard hijgt ontzettend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleDH

Paard hijgt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:40

Dag allemaal,

Ik heb sinds vier weken een nieuw paard. Het paard heeft al in het Z gelopen, maar staat sinds 3 jaar stil. Ik ben haar nu voorzichtig aan het trainen, maar het valt me op dat ze bij minimale arbeid, eigenlijk al bij het eerste rondje draven, ontzettend begint te hijgen. Na amper een kwartier longeren gaat haar hele lijf heen en weer van het uithijgen. Het eerste wat in me opkomt, is dat ze staat te hijgen als een dampig paard. Herkent iemand de verschijnselen van mijn paard. Ik dacht in eerste instantie dat het een gebrek aan conditie was, maar dat lijkt me steeds sterker. Ik heb haar niet laten keuren bij aankoop...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Danielle

Sim

Re: Paard hijgt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:50

Lijkt me toch een kwestie van conditie als je pas bent begonnen met optrainen na een periode van 3 jaar rust. Was/is ze ook wat dikker geworden van het niks doen?
Waarom denk jij zelf dat het niet iets conditioneels is?

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:51

De eerste vraag die bij me opkomt is; Waarom heeft ie 3 jaar stilgestaan? En dan; Waarom heb je hem/haar niet laten keuren?

Mijn paard staat ook vaak erg te hijgen...heeft een goede conditie...Het eerste jaar dat ik hem had schrok ik me wezeloos toen dat de eerste x gebeurde...dacht...heeft ie nu dan?? Bleek dat zn wintervachtje hm dwars zat....kort...maar ZEER dik en daardoor kan hij zn warmte niet kwijt. Daarom word ie volgende week weer geschoren en is het hijgen weer over.

Heb je als eens geinformeerd bij een DA? Als er verder geen medische verklaring voor is is scheren misschien een optie?

Ben benieuwd of je er wat aan hebt.....

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:53

Als het niet aan de conditie ligt kan het ook aan het hart liggen. Je moet eigenlijk gewoon ff de DA inschakelen want ik heb dit probleem laatst gehoord bij een kennis en daar lag het aan het hart dus.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:14

Aangezien je denkt dat het niet met de conditie te maken heeft, heb je al eens aan cornage gedacht? Dat is een verlamming van de stembanden waardoor een hijgend geluid gemaakt wordt. Wanneer het paard zich meer moet inspannen, moet hij meer ademhalen, en komt er meer lucht langs de verlamde stemband waardoor de stemband gaat trillen en je dat geluid dus krijgt. (hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd)

Heb even de link uit de boktwiki erbij gepakt:
http://www.bokt.nl/wiki/Cornage

Ik ken één paard die dit heeft, die heeft er geen pijn aan en hij kan ook gewoon meedoen met bijna alles (dingen als vaak springen, lang galopperen etc. deden we niet).
Maar voor het beste advies zou ik toch zeggen, vraag het aan een dierenarts/veearts, dat is toch de enige die je precies kan vertellen wat je paard mankeert en of het ernstig is of niet.

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:17

als het aan de conditie ligt zou ik gewoon eerst proberen conditie op te bouwen maar ik zou toch voor de zekerheid de DA laten komen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:18

dampigheid zou je ook moeten zijn zonder inspanning.
Maar ik neem aan dat dat je wel opgevallen was toen je haar kocht?

Heb je een filmpje van haar gewoon stilstaand?Dan is erg makkelijk te zien of ze dampig is of niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:20

ik ga met de rest mee.

waarom heeft hij 3 jaar stilgestaan en wintervacht kan nu zeker meespelen.
toch zou ik je aanraden om hem even na te laten kijken,het zekere voor het onzekere.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:27

Ik denk net als Telpeva aan cornage. Ik heb er ook 1 met lichte cornage en ze kan overal aan meedoen, maar ze heeft het dan ook niet zo zwaar....

Klinkt het een beetje zo?
http://www.youtube.com/watch?v=tHlKs2efLWU&NR=1

Overigens is dit zo uitgesloten door de DA;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 03:48

Dampig zal ze wel niet zijn. Dan moet je ze ook horen hoesten, tenzij ze ook nog hoestonderdrukkers krijgt maar dat lijkt me sterk.
Het lijkt er toch redelijk op dat ze geen conditie heeft, zweet ze ook erg? Niet raar als het paard drie jaar stilgestaan heeft.
Voldoet ze niet aan deze vragen, zou ik er een DA bij halen.

terpveldjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 04:00

Ik heb ook net een nieuw paardje dat heel lang stil heeft gestaan. Deze hijgt ook relatief snel en zweet enorm bij inspanning. Ze hersteld echter vrij snel en wil zelf ook graag lopen. Ik wijt het aan conditietekort en wintervacht. Bij jou paard zou ik toch naar het hart laten kijken door de DA als het hijgen niet snel hersteld bij actieve rust (stappen). Loopt het paard met plezier of moet je het vooruit dwingen? Bij hartklachten zal het ook niet enthousiast lopen. Zie je de borstkas echt intrekken of hoor je de ademhaling alleen heel sterk? Dan kan het inderdaad cornage zijn. Kan ie stokoud mee worden.

Gouden regel: bij twijfel DA erbij, kost je € 70 maar dan heb je wel meer zekerheid. Succes ermee.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 04:12

Drie jaar stilstaan is nogal wat, zeg :O
Een pompende ademhaling na een kwartier longeren vind ik dan ook niet vreemd. Misschien moet je even een stapje terug doen.
Vergevorderde dampigheid herken je gemakkelijk door een zogenaamde dubbelslag in de flank. Maar gingen jouw eigen alarmpjes al niet voldoende af bij een te koop staand Z paard wat al drie jaar heeft stilgestaan? Wie weet was het wel slim geweest om voor de aankoop klinisch te laten keuren.

Wintervacht speelt ook een rol, wij hebben een net nieuw paard waarschijnlijk net twee weken te laat onder de dekens gezet. Ook die puft als een oude agregaat, en ziet er uit als een ijsbeer. Volgende week gaat het scheerapparaat erover.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 05:25

Van achter de computer kan niemand een diagnose stellen. Het hangt ook af van jouw kennis van paarden of je de symptomen juist interpreteert.

Als je je zorgen maakt, kan je het beste een veearts laten komen en het paard laten controleren op hart, longen, wormen, etc. De veearts kan vaststellen of het een conditie tekort is of dat er iets anders aan de hand is.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 09:39

Een klinische keuring was misschien achteraf beter geweest. Ik ga dan toch al snel op het verhaal van de verkoper af. Het viel me meteen al op, maar ze weten het aan gebrek aan conditie. Het paard is van oudere mensen geweest, hun dochter reed erop, geen tijd meer en daardoor heeft ze enkele jaren stilgestaan. Er hadden nog wel wat buurmeisjes opgereden, maar dat werd allemaal niets. Met pijn in hun hart moesten ze nu ook het paard verkopen.
Ik heb eens een paard met cornage zien lopen, maar die leed niet onder het gehijg. Die was conditioneel prima in staat om de rondjes te lopen. Mijn paard is wel degelijk wat benauwd, heeft er echt last van.
Mijn paard hoest niet, ook nog nooit gehoord, dus als dat een symptoom van dampigheid is?
Misschien moet ik het ook nog even aanzien, wie weet is het echt een conditioneel probleem. Anders toch maar de dierenarts in schakelen.
Zoe zie je maar weer hoe nuttig een klinische keuring is. Je wordt toch een beetje blind als je een paard echtg graag wilt hebben ...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:54

Nooit een verkoper geloven op zijn mooie blauwe ogen, ook al zijn het schattige oude mensjes met een mooi verhaal.

Vanaf hier geen idee, wat het paard heeft.
Wat kan meespelen?
Als het probleem puur uithoudings vermogen is, zou het paard snel moeten herstellen na wat arbeid.
Te dikke vacht kan wel parten spelen, maar zou dan ook moeten herstellen.

Als je paard echt benauwd oogt, wat je omschrijft.
Zie je ook echt aan zijn neusvleugels dat ie moeilijk ademt?
En aan de frequentie van ademhalen en hoe hij ademhaalt dat het moeite kost,
ik zou in jouw geval (want je vertrouwt het zelf al niet) zowiezo dan toch dierenarts laten komenen luisteren.
(en hem even helemaal laten nalopen)

@ HP, Overigens zijn er dampige paarden zat die je nooit hoort hoesten.

Hoop voor je dat het puur een probleem is van ongetraindheid.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:57

Wat krijgt ze te eten? Die van mij had het ook heel erg en heb ook altijd gedacht komt door slechte conditie en omdat hij nog jong is. Maar inmiddels 6 en loopt 5x per week zou het toch niet echt meer aan de conditie kunnen liggen. Heb toen toch maar de dierenarts laten komen en bleek vitamine te kort. Voer nu extra vitamine en het is inderdaad een stuk beter nu en hij wil ook veel meer lopen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:25

dampige paarden hoesten echt niet altijd.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:29

ik zou de veearts laten komen voor alsnog een klinische keuring... Dadelijk mankeert hij echt iets terwijl jij gewoon doortraint omdat je denkt dat het de conditie is.. Dat zou ik hem niet aan doen als hij zo erg is als je zegt.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 11:54

Vitaminegebrek zou het kunnen zijn... ik vond hem in het begin behoorlijk lauw in zijn gedrag. Ik zag hem ook regelmatig in de wei liggen, terwijl het gras dan soms best nat was. Hij zag er niet heel slecht uit hoor, maar het sprankelende ontbrak wel. Mijn andere merrie ziet er daarentegen wel heel mooi uit. Hij knapt nu wel zienderogen op, krijgt weer een glanzende vacht en ik heb hem al eens bokkend door de wei zien sjesen. Zal hem nog eens een flinke wormenspuit geven, heel goed voeren en heel licht trainen ...

Kortom
- na inspanning hijgt hij behoorlijk (snel en inclusief neusvleugels)
- hij herstelt er wel snel van
- hij kan conditioneel verbeteren (qua uithoudingsvermogen en algehele conditie)
- hij heeft geen dikke vacht wat de oorzaak kan zijn
- goed voeren, zou best kunnen dat hij behoorlijk in de onderwal heeft gezeten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:00

Ik denk toch echt wel aan dampigheid.
Dampigheid is COPD (of longemfyseem) bij paarden. Dampigheid bij paarden is een chronische longaandoening waarbij bindweefsel wordt gevormd in de longen en de elasticiteit van de longblaasjes af neemt.
Een dampig paard is te herkennen aan een slecht uithoudingsvermogen door een verminderde longfunctie, heftig pompende ademhalingsbewegingen. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar bij oudere paarden gaat zowiezo de longfunctie achteruit en kunnen ze zware arbeid daardoor niet meer aan. Dampigheid wordt ook en meestal veroorzaakt door verkoudheid en vaak hoesten. Iedere keer dat een paard hoest wordt schade aangebracht aan de longblaasjes. Dampigheid gaat vaak gepaard met hoesten (zeker in het voorstadium) maar het hoeft helemaal niet te zijn dat je paard nu hoest. Als de elasticiteit eenmaal uit de longen is, komt dat niet meer terug.
Ik zou echt heel snel naar de veearts gaan. En een bronchoscopie laten doen. Want als het dampigheid is heb je niks aan dat paard ook al heeft ie Z gelopen. Met een bronchoscopie is goed te zien in welk stadium de dampigheid zich voordoet en is het een zogenoemd "verborgen gebrek" waarop de oude eigenaar het paard terug moet nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:01

kun je een filmpje plaatsen?
Van in rust en na even longeren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:02

Babootje schreef:
Dampigheid is COPD (of longemfyseem) bij paarden. Dampigheid bij paarden is een chronische longaandoening waarbij bindweefsel wordt gevormd in de longen en de elasticiteit van de longblaasjes af neemt.
Een dampig paard is te herkennen aan een slecht uithoudingsvermogen door een verminderde longfunctie, heftig pompende ademhalingsbewegingen. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar bij oudere paarden gaat zowiezo de longfunctie achteruit en kunnen ze zware arbeid daardoor niet meer aan. Dampigheid wordt ook en meestal veroorzaakt door verkoudheid en vaak hoesten. Iedere keer dat een paard hoest wordt schade aangebracht aan de longblaasjes. Dampigheid gaat vaak gepaard met hoesten (zeker in het voorstadium) maar het hoeft helemaal niet te zijn dat je paard nu hoest. Als de elasticiteit eenmaal uit de longen is, komt dat niet meer terug.
Ik zou echt heel snel naar de veearts gaan. En een bronchoscopie laten doen. Want als het dampigheid is heb je niks aan dat paard ook al heeft ie Z gelopen. Met een bronchoscopie is goed te zien in welk stadium de dampigheid zich voordoet en is het een zogenoemd "verborgen gebrek" waarop de oude eigenaar het paard terug moet nemen.

maar ieder dampig paard is toch te herkennen aan de dubbele ademhaling?
Dus dat kun je niet echt en verborgen gebrek noemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:10

In het geval van een verborgen gebrek moet je het zeker "niet even aanzien". Zoals al gezegd, moet je altijd wantrouwig zijn ten opzichte van verkopers. Ik heb al zoveel mensen op basis van "goed vertrouwen" bedonderd zien worden. Als het dampigheid is, neem ik aan dat je het paard terug zult willen brengen. Als de oude eigenaar hem terugneemt ben je spekkoper, maar meestal is dat niet het geval en zal je dit middels een gerechtelijke procedure moeten doen. Dan moet wel duidelijk zijn, dat de dampigheid al aanwezig was voordat je het paard kocht, dus te antidateren moet zijn. Deze termijnen varieren van enkele weken tot enkele maanden, afhankelijk van het gebrek. Snelheid is dus geboden. Ik zou als ik jou was, morgen bij de veearts staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:18

geerke schreef:
Babootje schreef:

maar ieder dampig paard is toch te herkennen aan de dubbele ademhaling?
Dus dat kun je niet echt en verborgen gebrek noemen.

Een "verborgen" gebrek is een gebrek dat voor de koper "verborgen" was op het moment van aankoop. Het hoeft niet te zijn dat het niet te zien was.
Daarom was een keuring - waar het paard overigens nooit doorheen was gekomen - ook beter geweest.
Uit het verhaal van de verkoper, heeft TS geconcludeerd dat het paard alleen maar een slechte conditie had.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:18

De paarden die ik dampig gezien hebt hoesten allemaal, het komt door het knappen van de longblaasjes die noooooit meer opnieuw aangemaakt worden. Dampige paarden zijn ook te herkennen aan een dubbele slag bij de ademhaling. Soms erg moeilijk te zien. Dampigheid word niet beter, wel erger, tot het niet meer gaat.

Ik ken geen dampige paarden die niet hoesten, dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen bestaan!