bokhoefjes bij veulen van 5 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pax
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 12:33

Ons merrieveulen (Gribaldi x Amsterdam x Vincent) heeft in de opgroeifase bokhoefjes (beide voorhoeven) ontwikkeld. Is onlangs voor de 2e keer bekapt en de smid heeft nu iets van de verzenen afgehaald zodat ze langzaam in een goede stand komt te staan (Hopen we!!). Nu heb ik gelezen dat deze "kwaal" erfelijk is. Klopt dat ??? Moeder heeft super voeten, evenals oma en grootmama. Gribaldi heeft dacht ik ook goede voeten dacht ik. Van zijn moeder waren ze wat smal.
Heeft iemand van jullie ervaring met bokhoefjes (met name de prognose: wordt het nog wat?)
Graag jullie reactie !


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 12:51

Een goede hoefsmid kan bij dit nog zo jonge paardje een heleboel aan de stand corrigeren. Laat hem absoluut zijn werk doen, verbetering zal komen, maar niet overnacht. Overigens, de stand van het veulenhoefje is amper te verbeteren als hij dag en nacht in het land loopt. De zachte ondergrond geeft immers geen weerstand en vormt zich onder de hoef. Door het veulen op harde ondergrond te laten vertoefen (land mag er wel bij hoor!), maak je dat de zwaartekracht helpt, het veulen zal dan anders gaan staan zoals de hoefsmid heeft bepaald tijdens het bekappen.
Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pax
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 12:54

Bedankt voor je snelle reactie. Ik woon in de betuwe dat betekent kleigrond en deze is nu keihard dus 24 uur weidegang zou moet geen problemen opleveren denk ik.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 13:11

Veulens met een bokhoefje geven ze ook wel eens een ijzertje met een lip van voren, zodat de stand wat beter gecorrigeerd wordt.
Ik heb een veulen gekend die dat had en die is er erg van opgeknapt. Maar dan moeten ze inderdaad niet op te zachte grond lopen, want dan zakt het lipje van het ijzer gewoon in de grond en heeft 'ie er niks aan.

Succes ermee.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:24

Pax. Je veulen heeft een mooie bloedlijn. het zou zonde zijn als die verkeert op zijn voetjes komt te staan.

De beste behandeling is inderdaad je hoefsmid wat vaker laten komen. Zo om de 3 tot 4 weken. Stand en stelling van dit veulen moeten goed in de gaten gehouden worden.

Het is verkeert te denken dat, omdat de kleibodem nu hard is vanwege droogte, je paard op een harde ondergrond staat. Met harde ondergrond wordt in dit geval echt de straat of het trotoir bedoeld. Ik kan je ven harte aanbevelen elke dag 2 x een half uur met hem te stappen op een echte harde ondergrond, draven is nog beter.

Of er ijzertjes nodig zijn om bokhoef te genezen moet je aan je smid overlaten, zelf zal ik ze alleen gebruiken als er een serieuze vorm van overkoot staan aanwezig is (verklaring; de schuinte van een voorhoef is ongeveer 45 tot 50 graden. bokhoef betekend nog steiler, zeg tussen 60 en 90 grade. Overkoot is voorbij die 90 graden)

Hoe vroeger je aan de hoefhoek iets moet wijzigen als hoefsmid, hoe veel meer succes je kan behalen.
Dit zit in het feit dat; hoe jonger de dieren hoe veel meer kraakbeen in de botten en rekbaarheid in de pezen. Dus je kan de definitieve stand en stelling nog beinvloeden

Sterkte er mee Wil

blue
Berichten: 18
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 18:37

Hoi ik heb ook een veulen van 3 maanden. Van de appaloosa hengst pax, is die bekend bij jou? *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Rijsa en 60 bezoekers