Help, wat te doen aan artrose???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 21:37

Allemaal hardstikke bedankt voor de reacties Haha!
Is duivelsklauw niet verboden in NL?? dat dacht ik namelijk...

Ik heb al jullie reacties gelezen en besloten dat ik Primeval ga bestellen voor Rainy.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:45

hmm zal dat toch eens opzoeken, die duivelsklauw. Het is inmiddels al een jaar of acht geleden dat we dat gebruikten.

prompter

Berichten: 11152
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:06

Duivelsklauw is inderdaad een pijnstiller, genezen doet het niet.

Ik geef mijn 17-jarige merrie Cortaflex, een heel bekend supplement voor artrose, en ik moet zeggen dat het resultaat me verbaasd heeft. Mijn paard is veel soepeler geworden, kan weer dingen die ze jaren niet heeft gekund.

Ik heb wel ook het werk aangepast: ik rij ong. 4 keer per week, de overige dagen krijgt ze onbelast werk. Dat deed ik al voordat ik met Cortaflex begon, de verbetering moet dus echt door het supplement gekomen zijn Lachen

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:36

De pony van een vriendin van mij heeft ook artrose en hij had er echt veel last van! Hij liep altijd kreupel. Toen is ze appelazijn en zwavel gaan gebruiken en daar is het een stuk beter van geworden. Ze kan nu zlefs weer rijden Lachen dus misschien moet je dat eens proberen? Ze heeft het besteld bij de paardendrogist. Daar kun je trouwens ook veel info over artrose vinden! Succes ermee OK dan!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:45

Ik zou zeker als je paard nog geen klachten heeft, preventief middelen als glucosamine (liefst in combinatie met chondroïtine) of Primeval Artrose Gelatinaat of Cortaflex en weet ik wat er allemaal nog meer op de markt is, geven. Deze middelen kunnen wel degelijk een remmende werking hebben op de arthrose!!

Als ik eerder geweten had dat mijn paard arthrose had, had ik hem waarschijnlijk nu niet in hoeven laten slapen. Hij reageert nu helemaal niet meer op diverse producten, de situatie is gewoon te ver heen...

Dus: zeker even in goed overleg met een goede paardendierenarts en hoefsmid een plan bedenken om je paard op gang te houden!! Zeer regelmatige beweging is erg goed, de opwarming en cooling down bij het rijden moet je ook niet onderschatten.

Met een beetje geluk en wijsheid kan je paard nog jaren mee, ik zal voor je duimen dat dat lukt!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:29

vosje schreef:
Je kunt een een spuitje geven bij de gewrichten waardoor er een soort kapseltje om het aangetaste gewricht komt.


Ik hoop niet dat je een spuit met corticosteroiden bedoelt, want corticosteroiden doen meer kwaad dan goed! Ze maken het gewrichtskraakbeen juist kapot.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:08

helemaal mee eens horseless

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:57

mijn paard heeft al enige jaren atrose zij is nu 14 maar loopt nog steeds onder het zadel. Zij krijgt op doktersadvies dagelijks 15 ml Flexjoint (bij de DA te kopen) en doet het daar perfect op. De ene dag wat beter dan de andere maar ze is levendig en springt nog vrolijk rond op zijn tijd.
Ik vind flexjoint perfect werken.

horsepartner
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-09-03
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:49

wel eens aan shiatsu therapie voor paarden gedacht ??

dit is een drukpuntmassage en kan de klachten van artrose enorm verlichten en in somige gevallen zelfs helemaal laten verdwijnen.

voor meer informatie mail gerust !!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:26

Hoi,

Ik heb het volgend artikel uit Bit gehaald:

Leven met Artrose

De diagnose is gesteld: je paard heeft artrose. Het einde van de wereld? Helemaal niet. Er zijn tal van therapieën waarmee je het leven van een artrosepaard dragelijker kunt maken.

Simpel gesteld is artritis een ontsteking van een gewricht. ‘Arthros’ betekent gewricht en ‘itis’ is de Latijnse term voor ontsteking. De aandoening komt het meest voor in de kogels en spronggewrichten. Bij een ontsteking ontstaat roodheid, warmte, zwelling en pijn. Bij een acute ontsteking zijn deze verschijnselen heftiger dan bij een chronische. Als er nauwelijks nog sprake is van een ontsteking en de zwelling, warmte en pijn zijn afgenomen, kan er toch nog een soort chronische bot- of kraakbeenontsteking in het gewricht bestaan. Daarbij kan het bot oplossen of ontstaat juist een aangroei. Dit is helaas een onomkeerbaar proces en is op röntgenfoto’s goed te zien. Een dergelijk probleem heet artrose. Artrose is dus een verzamelnaam voor problemen als bijvoorbeeld chronische hoefkatrolontsteking, sesambeentjesontsteking en spat.

Meestal ontstaat artrose door slijtage en is het gewoon een leeftijdsverschijnsel. Mar het kan ook optreden na een blessure. Te vroeg weer aan de slag nadat een paard zich heeft verstapt is bijvoorbeeld een oorzaak. Artrose kan onregelmatigheid veroorzaken. Het kan zijn dat botwoekering de beweeglijkheid belemmert.

Inspuiting

Er bestaat helaas geen therapie die artrose geneest. Wel zijn er tal van mogelijkheden het leven van een paard met artrose te veraangenamen. Soms zelfs zo dat het dier nog jaren actief kan zijn. Er zijn toppaarden in de sport die met deze aandoening nog goed functioneren.
Afhankelijk van de mate van artrose heeft een dierenarts verschillende opties. In sommige gevallen biedt een operatie uitkomst. Het gewricht wordt ontdaan van ontstekingsresten, losse botfragmentjes en ruwe oppervlakken worden glad geschuurd. Soms worden botdelen aan elkaar geschroefd om zo de beweeglijkheid die de pijn veroorzaakt te stabiliseren.

Een andere methode is inspuiting van het gewraakte gewricht met steroïden of hyaluronaatzuur, een soort kunstmatige gewrichtsvloeistof met ontstekingsremmende eigenschappen. Het maakt de schade niet ongedaan, maar kan de voortgang van het proces vertragen en de pijn wegnemen.

Dierenarts Eric Laarakker reageert terughoudend. “Het is een tijdelijke oplossing die niet zonder gevaren is. Je zit in een gewricht te prikken, met alle risico’s van dien. Het werkt wel tegen de ontsteking, maar het geneest de artrose niet. Daarom moet je het steeds herhalen en dat maakt het een dure behandeling. Het is dus bepaald geen wondermiddel, zoals wel eens wordt gedacht.

Consumptiedier

Phenylbutazon werd tot voor kort gebruikt als middel om verlichting te bieden. Deze pijnstiller annex ontstekingsremmer neemt de kwaal niet weg, maar maakt het leven van een artrosepaard een stuk aangenamer en kan verslechtering vertragen. Phenylbutazon mag echter niet meer worden gebruikt, omdat een paard bij de overheid nog steeds als consumptiedier te boek staat. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Er wordt gewerkt aan een officiële verklaring, waarmee eigenaren door ondertekening kunnen aangeven hun dier nooit als slachtpaard aan te bieden. Het middel staat wel op de lijst van verboden middelen, dus een paard dat ervan afhankelijk is, is alleen nog voor recreatie te gebruiken.

Schokdemping

Naast de traditionele aanpak zijn er veel paraveterinaire en alternatieve therapieën mogelijk om het leven van een artrose paard te veraangenamen. Ook qua omgang en verzorging kun je het nodige doen. Denk in de eerste plaats aan een adequate pijndemping door aangepast beslag. Volgens Chris Oomen, meestersmid van de Heliconopleidingen in Deurne, is schokdemping inderdaad een eerste vereiste. Dat kan door het gebruik van zooltjes, als dan niet met het aanbrengen van elastische kit. Oomen maakt ook gebruik van beslag dat alle kanten kan oprollen, waardoor een paard zijn voet makkelijker afwikkelt.

Supplementen

Op het gebied van voeding is het belang dat een paard met artrose niet te dik wordt. Te veel gewicht zorgt voor extra belasting op de toch al gevoelige gewrichten. Opmerkelijke resultaten zijn behaald door bijvoeding met glucosamine- en chondroïtinepreparaten, waarvan recent is wetenschappelijk is aangetoond dat het bij mens en dier inderdaad heilzaam werkt bij artrose. Het herstelt de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof en het kraakbeen, waardoor de beweging gemakkelijker gaat en de stofwisseling in het gewricht verbeterd. Ook de stof MSM (methyl-sulfonyl-methaan) kan gunstig weken door de ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen.
Er bestaan wrijfmiddelen op basis van de transportvloeistof DMSO aangevuld met gewrichtssmeerachtige componenten en bekende bestanddelen uit natuurgeneeskunde zoals arnica en calendula. Sommige paarden reageren er goed op.

Therapie

Dekken en beenbeschermers met magneten kunnen heilzaam werken voor paarden met artrose, zegt Eric Laarakker. Maar hij maakt een voorbehoud. “Ik vind het niet iets waarmee een leek mag goochelen. Bij fout gebruik kun je op den duur schade aanrichten. Het is iets dat de dierenfysiotherapeut moet doen.”

Martin van den Dungen is dierenfysiotherapeut en gebruikt ook wel magneetveldtherapie. “De fabrikanten maken die apparaten zo dat ze door iedereen zijn te bedienen en ze bieden ze aan, dus dat hou je niet tegen.”

Zijn behandeling van paarden met artrose is onder andere gericht op het opheffen van spierspanningen in het hele lichaam, bijvoorbeeld door massage. Verbetering van de doorbloeding en betere afvoer van afvalstoffen is het gevolg. Hij vindt samenwerking met een dierenarts en goede voorlichting aan de eigenaar over wat deze wel en niet met het paard mag doen erg belangrijk. “Als ik een paard met artrose onder handen krijg, kijk ik eerst naar het totale plaatje. Ik ben geen tovenaar, maar meestal zie je na een stuk of vier behandelingen vooruitgang in het chronische stadium van artrose. Vaak treedt ook verbetering op door behandeling van de secundaire klachten. Vertrouw ik het niet of denk ik dat er nog meer loos is, dan verwijs ik terug naar de dierenarts.”

Homeopathie

Homeopathie biedt zeker goede mogelijkheden bij artrose, volgens dierenarts Atjo Westerhuis. “In veel gevallen kan een paard weer goed functioneren, afhankelijk van de ernst van aantasting. Inzet van de behandeling is lekker meedoen in de recreatieve sfeer, dus geen topprestaties meer. Het meest ideale is als bij de behandeling een reguliere en een alternatieve dierenarts samenwerken.” Bekende homeopatische artrosemiddelen zijn Calcareo fluorica D12 samen met Bryonia alba D12, Symphytum officinalis D2 of D3 en Hekla lava D3. Duivelsklauw of in de homeopatische verdunning, Harpagophytum procumbens D6 werkt ook goed, voornamelijk bij artrose in grote gewrichten, zoals heup en knie.

Manuele therapie

Een manueel therapeut onderzoekt de rug van een paard en neemt eventuele blokkades in de wervelkolom weg. “Het is te kort door de bocht om te zeggen dat dit verlichting biedt”, zegt dierenarts en manueel therapeut Rodinde Hoogenraad. “Het hangt helemaal van de ernst van de situatie af. Maar het is wel vaak zo dat een paard met pijn in zijn benen op gegeven moment ook last van zijn rug krijgt. En het heeft wel zin om dat te behandelen, om zijn algehele welbevinden te verbeteren.

Acupunctuur

De positieve effecten van acupunctuur zijn wetenschappelijk bewezen. Acupunctuur is gebaseerd op energiestromen die door het lichaam lopen. Verstoorde energiebanen geven problemen en stimulering met ragfijne naaldjes herstelt de doorstroming. Een goede energiestroom helpt bij genezing en pijnbestrijding.

De effecten van acupunctuur bij artrose paarden is in sommige gevallen opmerkelijk. Rodinde Hoogenraad is ook acupuncturist. “Door deze therapie komt endorfine vrij en dat werkt pijnverlichtend. Daarnaast verbetert de doorbloeding, worden afvalstoffen verwijderd en neemt het algehele gevoel van welbevinden bij het paard toe. Hoeveel verlichting het biedt, hangt opnieuw af van de mate van artrose. En meestal moet je vrij intensief behandelen om resultaat te krijgen, dus zeg maar zo’n tien keer achter elkaar op wekelijkse basis.”

Aromatherapie

Natuurgeneeskundige therapieën, waar aromatherapie er één van is, nemen een paard als geheel in beschouwing. “Artrose is een symptoom. Wij zoeken naar de reden waarom het dier dit heeft ontwikkeld en zetten dan de behandeling op”, legt Margriet Cremers van het Natuurgeneeskundig Instituut Silverlinde uit. Aromatherapie maakt gebruik van de medicinale kracht van een plant, de ‘kernkracht’ genoemd. Door sterk geconcentreerde essentiële olie te laten inademen, op de huid aan te brengen of te laten innemen. Een eerste consult van 45 tot 60 minuten bestaat uit onderzoek en het stellen van de diagnose, waarna de behandeling en samenstelling van eventuele producten wordt vastgesteld. Aromatherapie kan de klachten verlichten en ondersteunend werken naast reguliere behandelmethoden.

Beweging

Over één punt zijn alle deskundigen het eens: voor een paard met artrose is beweging het allerbelangrijkste. Niet te veel, maar zeker niet te weinig. Stilstaan betekent stijf worden. Op stal staan is voor een paard met deze aandoening eigenlijk taboe. Is de wei geen optie, zorg dan dat het dier enkele keren per dag van stal komt voor wandelingen aan de hand of rondjes in de stapmolen.
Vocht en kou kunnen de symptomen verergeren. Zorg voor een schuilhokje in de wei en een lekker dek in de winter. Een flinke dikke bodembedekking in de stal voorkomt optrekkende kou van onderaf. Hou eventueel de benen warm met vervoersbandages. Geen stalbandages, want die kunnen de doorbloeding juist weer verminderen.

Tekst: Tessa van Daalen

Hopelijk heb je hier iets aan!
groetjes

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:47

Een goed jaar geleden is in Utrecht bij mijn paard ook artrose geconstateerd. Inspuiting van het gewricht hielp niet. Ik ben toen eerst primeval gaan gebruiken, maar omdat dat nooit droog gegeven mag worden, ben ik overgestapt op Cortaflex. Ik vind dat mijn paard beter is gaan lopen, af en toe in het begin nog onregelmatig. Ik rijd hem 3 tot 4 keer per week, soms in het bos en soms dressuurmatig. Hij is inmiddels 16 jaar en als het zo blijft kan hij nog wel een paar jaar gereden worden.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:13

primeval werkt echt héél erg goed alleen wel prijzig een emmer van 5 kilo kost 135 euro en daar doe je 3 maanden mee, maar als je paard er nog geen last van heeft kun je dat alleen s'winters geven en zorgen dat hij zomers in een goede wei staat met veel kruiden en verschillende grassoorten.
van primeval is bekend dat het beginnende artrose hebt te stabiliseren zodat het niet erger word, dus ik zou je aanraden om dit nu al te gaan geven om te voorkomen dat het erger word, en geloof me het is superspul!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:48

artrose is blijvend, het kan niet verholpen worden, een paard bij ons op stal heeft ook artrose, maar daar wordt wel gewoon meegereden, maar wel met veel bescherming om de benen

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:02

Equiflexion van de paardendrogist in combinatie met appelazijn. Werkt voor mijn 20 jarige met artrose super.
Dagelijkse weidegang met gedoseerd beweging en lekker warm houden.
Dus met beenbescherming rijden.

Succes OK dan!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:29

Ik ben 2 weken geleden op de open dag van de dierenkliniek van de universiteit in Utrecht geweest.
Eén van de sessies ging over gewrichten, er is wetenschappelijk aangetoond dat door het geven van glucosamine- en chondroïtinepreparaten de gewrichtsvloeistof en het kraakbeen in betere konditie blijft en zelfs vrije radicalen (door stress / overbelasting / ontsteking) neutraliseert!
Het paard kan makkelijker bewegen waardoor de stofwisseling in het gewricht verbeterd. Ook de stof MSM (methyl-sulfonyl-methaan) werkt gunstig door de ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen.

Deze stoffen zitten bijvoorbeeld ook in Glucosaminecomplex (evt. speciaal) van de Groene Os. www.degroeneos.nl