* dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-01 22:30

Beste men. Offereins

Ik ben nu 3.5 jaar in het bezit van een bijna 7 jarige shetland merrie. Zij heeft toen we haar kochten (ze was toen 3) in een kudde gelopen met een hengst erbij. Op laten voelen, conclussie: niet drachtig. Vorih jaar heeft ze een periode van ongeveer 3 mnd samen met 2 2 jarige mini hengsten gestaan. Regelmatig hebben beide hengsten "erop" gezeten, maar (naar alle waarschijnlijkheid) weer niet drachtig. Nu waren de 2 jarige natuurlijk vrij jong. Maar moet ik aan onvruchtbaar denken? of is dat zorgen maken om niks en is het gewoon toeval dat ze beide keren niet drachtig was?

Ook wil ik haar (ooit) laten dekken door een wat grotere hengst (bijv. Welsh sectie A) Kunt u mij een richtlijn geven in welke maximale schofthoogte van de hengst ik moet denken? De merrie zelf is 99cm en heeft nog nooit een veulen gehad.

Als laatste, de merrie heeft een lichte vorm van maanexceem, kan dit erfelijk zijn?
Vriendelijke groet,
stefanie Ouburg

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:18

Lastige vraag. De natuur regelt dat vaak zelf wel. Ik zou niet verder gaan dan bijv Welsh B.
Elke allergie heeft een zekere mate van erfelijke component. Echter voor mij zou dat niet meewegen in een fokbeslissing