Vreemd soort zomereczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Vreemd soort zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:11

Het gaat hier om mijn fjordenjaarling van nu zo'n beetje anderhalf jaar oud. Ik werd vandaag gebeld dat de jeuk waar hij eerder een beetje last van had, nu zo erg is geworden dat hij zich tot bloedens toe open schuurt en gek word van de jeuk. Er is een DA bij geweest, en heeft gezegd dat het zomereczeem is.

Natuurlijk vind ik dat verschrikkelijk nieuws, zeker omdat het nog om zo'n jong ventje gaat; zulke erge jeuk wens ik hem helemaal niet toe. Ik ben zelf allergisch voor muggen en als iets je compleet gek kan maken is het jeuk.
De dierenarts vertelde mij dat een chemisch badje de enige optie is voor hem op dit moment. Zondag ga ik bij hem kijken hoe hij er bij staat, helaas is de opfok 2.5 uur van mij vandaan, in drenthe, en zondag kan ik pas, al had ik er morgen al op de stoep gestaan.

Ik ben nu natuurlijk een beetje van slag, en helaas niet echt gigantisch bekend met zomereczeem. Ik ken de standaard dingen als knutjes, en boerka's. Shampoo's, teveel eiwitten, etc.

Maar er zijn een paar dingen die ik apart vind, namelijk; in maart toen wij op bezoek kwamen was er niks aan de hand, door de zomer heen had hij geen uitzonderlijke jeuk of klachten. In september, toen ik op bezoek kwam, werd mij verteld dat hij een beetje jeuk had en dat hij in de gaten werd gehouden. Nu in november zijn de klachten gigantisch verergergd.
Is dat niet veel te laat in het jaar? Het is natuurlijk redelijk warm, zeker voor november, kunnen de knutjes dan nog aanwezig zijn? Of kan het misschien iets anders zijn, teveel eiwitten? Hij staat op natuurgras, wat niet bemest word. Misschien een bepaalde plant die nu groeit? Hij staat ook vlak bij een vennetje, kan dat iets veroorzaken? In zowel zijn vaderslijn als moederlijn is geen zomereczeem bekend en is hij degene met de twijfelachtige eer de eerste te zijn.

Ik weet er zelf vrij weinig vanaf, en ben mij nu aan het inlezen. Zondag zal ik hem zelf zien en foto's plaatsen als dat helpt?

tamary

Re: Vreemd soort zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:14

Krijgt hij genoeg mineralen bijgevoerd?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:16

Hij staat net als zijn vriendjes, leeftijdsgenoten, enkel op gras en met in de winter hooi erbij als er te weinig is? Maar wat zouden mineralen ermee te doen hebben? (nieuwsgierigheid)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:19

Jeuk kan ook komen door mineralen tekort. Selenium, magnesium, kobalt (voor vit B12), koper en zink tekorten willen nog wel eens jeuk/seme achtige klachten tot gevolg hebben.
Beste optie is om bloed te prikken en hierop te testen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:21

ik schrijf het op en ga er in iedergeval achteraan :j dank je

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:29

ik moet je zeggen dat het hier precies hetzelfde verhaal is met een jong paard. Ook in sep in 3 weken tijd bijna alles afgeschuurd. Ik heb voor de zekerheid behandeld tegen mijt. Maar dit is wel de leeftijd dat het zich kan openbaren tussen 1 en 3 jaar. Het is toch echt knuttenweer geweest...warm...
Sterkte...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:31

Hier ook hetzelfde verhaal
Heb een haflinger van 2,5 en de laatste maand lijkt de jeuk ook veel erger dan de maanden daarvoor..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:31

Door het weer zijn er onwijs veel mugjes.. Stikt ervan 's avonds, helaas..
Het moet echt even flink koud zijn geweest voordat ze weg zijn.. Heerlijk zo'n najaar maar niet voor ZE paardjes..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 06:24

Is het zeker dat het paard geen mijt of schimmel heeft?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:49

Janoek: ik ga morgen kijken, en maandag de dierenarts bellen die de diagnose heeft gesteld, ik zal het hem dan vragen of het geen mijt of schimmel is. Maar hij is de enige in zijn groep die deze jeuk heeft, zou bij mijt en schimmel andere paardjes ook geen last hebben?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:22

het hoeft niet dat andere paarden er last van hebben,heeft weer met immumsystheem temaken.luizen zijn ook een optie.ik zou het raar vinden dat als hij ZE heeft het nu pas naar buiten komt.effe bloed trekken en kijken.mijn veulen had dus wel luis/of mijt en heb ik gewassen,de grote paarden hadden nergens last van.succes

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:56

De beloofde foto's:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8054_n.jpg
Zo stond hij vaak, met name aan de binnenkant van zijn dijbeen had hij zich open gebeten.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0227_n.jpg
Zijn staart, en bibs die ook een plekje had hier en daar.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5697_n.jpg
Zijn vacht, wat nog wel het rommeligst eruit zag

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6270_n.jpg
Manenkam

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0244_n.jpg
Plekje onder het heupbot
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0064_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9066_n.jpg
Lijf

Koppie:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1972_n.jpg

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:59

Daty is idd zeker weten zomer exeem. Als ik mijn deken nu af doe, staat idefix er ook zo uit binnen 1 week :o
Waar staat hij? ik woon zelf in drenthe en als het niet te ver weg is zou ik mischien even voor je kunnen kijken? ;)
Volgend jaar een exeemdeken opdoen is mijn advies. Nu kun je alleen maar hopen dat we een strenge winter krijgen, dan heeft hij vanzelf geen jeuk meer, en dan er volgend jaar optijd bij zijn ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:55

nou weet niet of dit zomer exceem is hoor,mijn veulen begon ook te schuren ook zij kant en had overal jeuk net als jou paard ik heb moeten wassen met sebacsil,en het is over.zomerexceem is meestal aan staart en manen bij heftigere zomer exceem kan het ook op andere plekken op het lichaam zijn.maar ik zou eerst kijken of het niet toch iets anders is,want mijn merrie met zomerexceem staat nu zonder deken en schuurt niet,raar dat die van jou dan nu ineens gaat schuren.ik denk eerder aan luizen/of mijten.is dit uitgesloten dan zou ik pas denken aan zomerexceem

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 21:59

Ik ga hem van de week ophalen, hoe eerder hoe beter, en laat dan mijn eigen dierenarts er naar kijken. Niet zozeer dat ik de ander net vertrouw, maar deze ken ik al jaren, heeft me ook door heel wat problemen gesleept met mijn vorige paardje dus het vertrouwen is er wat meer...

Nu nog een trailer regelen, en een plekje op de manege als ze zo aardig willen zijn, en dan mijn ventje weer terug naar huis. Waar ik zelf een oogje in het zeil kan houden. De grootste uitdaging gaat nu alleen worden een jeukende pony op de trailer zien te krijgen, zonder dat hij de boel afbreekt omdat hij schuren wil...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:27

maar op een andere stal plaatsen is wel niet zo een goed idee.als het wel luis of mijt is kan hij daar paarden besmetten.kan jou dierenarts niet daar gaan kijken
Roane schreef:
Ik ga hem van de week ophalen, hoe eerder hoe beter, en laat dan mijn eigen dierenarts er naar kijken. Niet zozeer dat ik de ander net vertrouw, maar deze ken ik al jaren, heeft me ook door heel wat problemen gesleept met mijn vorige paardje dus het vertrouwen is er wat meer...

Nu nog een trailer regelen, en een plekje op de manege als ze zo aardig willen zijn, en dan mijn ventje weer terug naar huis. Waar ik zelf een oogje in het zeil kan houden. De grootste uitdaging gaat nu alleen worden een jeukende pony op de trailer zien te krijgen, zonder dat hij de boel afbreekt omdat hij schuren wil...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:30

Ik ga even meelezen, want mijn veulen van nu 6 maanden oud heeft ook vanaf eind augustus jeuk gekregen en ook dat zijn allemaal verschijnselen van ZE. Luizen/mijten is ze tegen behandeld (voor de zekerheid) dus dat kunnen we uitsluiten...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 22:46

Het is twee en een half uur rijden vandaan van waar ik woon. En dan word het gewoon in een stal zetten zonder contact met andere paarden, simpel.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:29

mhmmm ik vind het er niet meteen als ZE uitzien, of dan toch heel extreem
aan het hoofd/manen/staart dat ken ik van een fjord van vrienden, maar in de liezen enz niet :n
grondig checken op luizen lijkt me zeker aangeraden :j die kan je met het blote oog zien
mijt kan het ook zijn
ik zou al eens gaan wassen met sebacil en dan kijken of dat helpt, overigens stinkt dat zo dat ze nadien ook minder last hebben van mugjes enz ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:50

met 6mnd uit zich zomer exceem nog niet.en als je gaat wassen minimaal 2 x wassen met een tussen tijd van 10dagen
grrr schreef:
Ik ga even meelezen, want mijn veulen van nu 6 maanden oud heeft ook vanaf eind augustus jeuk gekregen en ook dat zijn allemaal verschijnselen van ZE. Luizen/mijten is ze tegen behandeld (voor de zekerheid) dus dat kunnen we uitsluiten...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:52

je hebt 2 soorten om mee te wassen kom er even niet op geloof,sebacsil en imaverol.
ik heb met sebacsil gewassen en veulen jeukte nog erna met imaverol gewassen en het is weg

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:43

Dat is gebeurd Keona, 2 x wassen met 10 dagen ertussen... Met 6 maanden kan zomereczeem zich dus al wel uiten (volgens verschillende DA'en) maar het komt niet vaak voor. Ons veulen schuurt nu nog steeds flink, ik kan het nu alleen maar afwachten en hopen dat het volgend voorjaar niet weer gebeurd, als dat wel zo is zal ze een deken krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:10

ja waar heb je mee gewassen,ons veulen schuurde na de sebacsil nog steeds heb toen met imaverol 3 x gewassen met 10 dagen tussen na 2 x wassen vond ik het nog niet voldoende,maar na 3 x was het weg.ik zeg dat met 6mnd zomerexceem niet bestaat,maar ieder zijn eigen mening hier over
grrr schreef:
Dat is gebeurd Keona, 2 x wassen met 10 dagen ertussen... Met 6 maanden kan zomereczeem zich dus al wel uiten (volgens verschillende DA'en) maar het komt niet vaak voor. Ons veulen schuurt nu nog steeds flink, ik kan het nu alleen maar afwachten en hopen dat het volgend voorjaar niet weer gebeurd, als dat wel zo is zal ze een deken krijgen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:28

Ik heb dan toch een vraag...
Is het niet zo dat zomerexceem pas duidelijk zichtbaar is bij 3 jarigen en ouder? Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. En nu is het dit jaar voor excemers (en niet excemers zelfs ook) geen gunstig jaar.
Zelfs ik klap van de jeuk op mijn hoofd als ik geen pet op heb.

Wat betreft smeersels: bij die van mij werkt de douchegel (voor het wassen natuurlijk) en de bodylotion van de Hema super! Dit is een groene fles waar Dode zee mineralen inzitten.
Werkt geweldig! Glanzende zachte vacht, zachte gezonde huid en geen jeuk.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:56

Zomereczeem is zeker wel eerder zichtbaar dan pas bij 3 jaar en ouder. Ik heb er veel ervaring mee en bijv. onze tinkerruin (inmiddels verkocht) kreeg er op 1,5 jarige leeftijd last van.

Mijn veulen nu is gewassen met Sebacil (2x) tegen eventuele luizen en mijten, en voor het geval het mijt was een tijdje later ook nog ingespoten met Dectomax.
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat zo is toch? En als mijn veulen alle tekenen van ZE heeft (en ik hoop natuurlijk van harte dat het niet zo is), zou het dom zijn m'n kop in het zand te steken. Ze heeft een erg dikke nek met groeven, schilfers, eigenlijk precies zoals een ZE paard heeft.
Ik hoop dus heel erg dat het niet zo is, maar ben er wel bang voor.

Hoe is het inmiddels met de fjord, TS?