*paarden niet in koestal plaatsen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-01 23:11

las ik in het theorieboek van de SRR die ik van iemand mocht lenen, heb ik al vaker gehoord, maar is dit echt zo schadelijk voor de luchtwegen van een paard?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 12:24

Ja, in een koeienstal is een hogere concentratie agressieve dampen dan in een (goed geluchte) paardenstal. Uit ervaring weet ik dat een veulen van mij die tijdelijk in een koeiestal stond last kreeg van z'n luchtwegen en na verandering van stal en een kuurtje Ventipulmin ging dit gelukkig weer over.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 08:46

wij hebben onze veulenboxen in de koeienstal.
deze stal is aan de bovenzijde langs de zijkanten open (alleen niet aan de achterkant)gaat prima hoor tot nu toe nooit iets aan de merrie's of veulens gemerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-01 10:58

dr. offereins wanneer u dit leest, ten eerste gefeliciteerd met uw zoon. tuurlijk heeft uw gezin de grootste prioriteit. ik ben toch wel nieuwsgierig naar uw mening over dit onderwerp. heeft u praktijkgevallen die teruggevoerd kunnen worden naar hoe een paard gestald is. voor u en alle anderen: (alvast) bedankt voor de reacties

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:03

help als dit werkelijk zo zou zijn.
ik heb geen andere keus dan mijn paardje in een Koe stal te plaatsen, nouja Koe stal, er staan kleine tot iets grotere kalfjes, maar ok, boeien, ze staat dus bij runderen in de stal.

het is een stal met een looppad ertussen en aan beide kanten dus de stallen.
de van mij staat helemaal aan het uiteinde op de hoek, aan 2 kanten een deur, en de stal is verder wel aardig geventileerd (schuine dakpannen en zo'n draaigeval voor frisse lucht), de ene deur word niet gebruikt, is te smal, het is een Koe stal omgebouwd tot paardenstal dus met Koedeuren.
en de ander wordt Party!! waarschijnlijk Party!! van de zomer een echte paardendeur, dus zo'n deur die van boven open kan.

maar is dit echt zo erg???
ik heb er nooit eerder wat over gehoord Verward
en mijn paardjes hebben er tot nu toe zover ik weet ook geen last van gehad.

misschien bedoelen jullie met een Koe stal dan een slecht geventileerde stal ofzo, dat is ie van mij dus niet volgens mij, misschien ligt het daar ook aan, het zal dan hetzelfde zijn als een slecht geventileerde paardenstal neem ik aan.
en wat voor hogere concentratie agressieve dampen zouden er dan zijn?
wie kan mij helpen want als ik dit zo lees wordt ik toch wel een beetje ongerust Verward

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 23:43

even een probeersel of dhr. Offereins nu wil reageren, tja, niet geschoten is altijd mis

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 07:07

JEMIG.. dit kan toch niet waar zijn?? Boos!

Sib (dampig) heeft 8 maanden op een gemengd bedrijf gestaan, notabene TUSSEN de koeien... nu snap ik waarom het niet goed met hem ging...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 19:21

Het gaat volgens mij niet zozeer dat ze in een koestal staan. De stal op zich geeft geen problemen, alleen als er niet goed geventileerd wordt, heb je last van oa. urinedampen ed.

Kennissen van mij hebben hun paarden dus in een koestal staan, alleen zonder koeien.
Andere mensen hebben het wel samen met koeien, alleen hebben die goed geventileerde stallen.
Dan is er geen probleem hoor!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:03

Maarrrr... "beter" zullen je paarden er niet van worden, lijkt me... of zit ik weer te neuzelen Lips are sealed

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 22:27

Het vorige paard van een vriend van mij stond bij zijn ouders bij de koeien in een stal, wel een ouderwetse, ze stonden op stro in een soort stands. Dat paard was gezond. Na de geborte van een veulen werd ze verhuist en daar begon ze na verloop van tijd te hoesten. Uiteindelijk naar de kliniek en kreeg medicijnen en moest elke dag naar buiten. Ze bleef erg hoesten. Nadat ze weer terug ging naar haar eigen stal op de boerderij, ging het al snel weer over. Ze zag er weer prachtig uit, en hoeste niet meer... Zijn theorie was dat het er minder stoffig was omdat de koeien en vettige damp afscheiden. Ik vond het minder fris dan in onze stal, maar tja, het hoesten was echt over!