veel plassen, gedragsverandering en vaginale afscheiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

veel plassen, gedragsverandering en vaginale afscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:06

Tsja de titel is een beetje een samenvatting van mijn probleem.
Sinds 1 september heb ik mijn paard verhuisd. Na een aantal dagen viel het me op dat ze veel plaste en af en toe in de plashouding ging staan zonder dat er plas kwam. Ik ben haar toen in de gaten gaan houden en ben er achter gekomen dat ze vaak en kleine beetjes plast. De ene keer is het geel, de andere weer een normale bruinere/heldere kleur. Ze tilt haar staart op als je naast haar staart kriebelt maar duidelijk hengstig is ze niet. Wel is ze sinds 2 weken heel erg aangetrokken tot een ruin waar ze 2 jaar lang mee samen heeft gestaan (maar nu niet meer mee samen staat) en waar ze al die tijd niks van heeft moeten weten.
3 weken geleden heb ik al contact opgenomen met de dierenarts omdat ik zelf dacht aan een blaasontsteking maar dat blijkt bij paarden bijna niet voor te komen. Wel moest ik van de dierenarts even wat urine brengen, dit heb ik gedaan maar uit het urine onderzoek is niks gebleken. Ook niet dat ze te veel drinkt (dan zou het soortelijk gewicht van de urine verlaagd moeten zijn en die was goed).
Vandaag ging ze weer in een plashouding staan en drupte er een straal slijmerig wit spul uit, het lijkt op een soort vaginale afscheiding. Ik heb dit nog nooit eerder bij haar gezien maar ik begin me nu toch echt af te vragen wat er aan de hand is. Laatst heb ik het een keer eerder gezien bij een andere merrie bij ons op stal. Mijn paard en die merrie staan niet samen.
De dierenarts dacht aan een verstoorde hormoon balans door de stress van de verhuizing, meer kon hij er niet van maken. Zodra ze zich ziek gaat gedragen moet ik hem weer bellen heeft hij gezegd.
Ze is verder wel vrolijk, allert en ze zit goed in haar vacht.
Heeft iemand hier een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen?

jendemen25

Re: veel plassen, gedragsverandering en vaginale afscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:30

wat vreemd... en het lijkt ook niet op schijnzwanger of zo en dat is ook niet iets voor deze tijd van het jaar....ik weet het ook niet... satat ze alleen? misschien kun je dat even proberen, kijken hoe ze zich dan gedraagd

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:36

Nee ze staat niet alleen, ze staat samen met een andere merrie in een paddock. In de paddock daarnaast staan een ruin en een merrie. Ze heeft hiervoor altijd in een grotere groep gestaan. Op stal kan ze alleen via een gaatje bij het raam contact hebben met de ruin die naast haar staat (ze staat alleen 's nachts op stal).

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:22

He,

Zou het misschien een (baarmoeder) ontsteking kunnen zijn?
Hoewel ze daar ook meer van gaan drinken, kunnen daar ook gedragsveranderingen van komen en zijn ze soms aantrekkelijker voor het andere geslacht.

Succes, hoop dat je snel vindt wat er aan de hand is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:38

Mijn shetmerrie is 3 jaar geleden ook ineens erg veranderd; was eigenlijk zo'n beetje continue min of meer hengstig, gedroeg zich ook hengstig naar de andere pony's en was in de omgang gewoon écht niet te harden. Als ik haar voor de wagen had staan misdroeg ze zich gigantischt en als ik dat dan corrigeerde met een streng 'EUH!!' of een tik met de zweep, ging ze meteen staan piesen. Dat was echt tik-piesen-tik-piesen-tik-piesen.......
En dat duurde en duurde maar. Aangezien de merrie toen nog niet van mij was, heeft het wel 3 maanden geduurd eer er een DA aan te pas kwam. Daarnaast had ik haar daarvoor in al die jaren (kende haar toen al 8 jaar) niet hengstig gezien, want ze was altijd drachtig en werd meteen weer gedekt.

Uiteindelijk kwam de DA en die constateerde na onderzoek dat ze (ik dacht)cystes op de eierstokken had, precies wat ik al vermoedde. Ze heeft toen een kuur Moody Mare gehad, of iets in die trant. Ik weet het niet meer allemaal precies, aangezien ik er op dat moment helaas niet bij kon zijn.
tijdens de kuur ontstond er meteen al verbetering, en na de kuur was het helemaal over.

Maar dat ging overigens niet gepaard met echte afscheiding e.d. voor zover ik weet, alleen dus het hengstige 'piesen' en dan soms ook echt jus-d'orange...

Dat van jou merrie klinkt meer als baarmoederontsteking. Heb ik gelukkig geen ervaring mee bij paarden, onze hond heeft het 2 jaar geleden wel gehad, had sommige verschijnselen van schijnzwangerheid (opgezette tepels waar soms melk uit kwam) alleen die had het 'gesloten', dus er komt dan wel allerlei troep vrij uit de baarmoeder maar dat blijft dan binnen het lichaam. Tot het (gelukkig!) uiteindelijk ineens allemaal naar buiten kwam, bruine en witte troep.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:03

Ik heb gister even wat gelezen over baarmoeder ontsteking bij paarden. Maar komt dat niet vooral voor bij merries die net een veulen hebben gehad? Mijn merrie heeft wel een keer een veulen gehad maar dat is bijna 5 jaar geleden. En de afscheiding die ik overigens tot nu toe nog maar 1 keer heb gezien is bij mijn paard wit en niet bloederig of pusserig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:06

Paard van een vriendin van mij heeft het pas ook gehad, baarmoederontsteking.
Geen veulen gehad, niet net gedekt, niets. Gewoon vanuit een heftige hengstigheid ontstaan.
Volgens de veearts gebeurt het zelden, maar het gebeurt dus wel.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:20

Oke, en leken de verschijnselen van mijn paard op die haar paard had?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:24

Ja, behalve dat ze niet vrolijk was, maar echt wel pijn had. Ze ging zelfs liggen.
De afscheiding was wit/licht geel.

Misschien is het wel een heftige hengstigheid, vanwege de verhuizing, andere paarden, plekje in de groep vinden.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:18

Bij baarmoederontsteking (evenals bij blaasontsteking) verwacht je ook andere ontstekingssymptomen als idd traag/sloom met eventueel koorts. Ook zou de uitvloeiing dan inderdaad meer pussiger zijn.

Je geeft in de titel aan dat er ook gedragsverandering is, maar hoe ziet dat er uit?

Ik denk ook meer aan een hormonale disbalans. Het zou ook nog een combi kunnen zijn met voerverandering. Door een andere samenstelling zou een dier ook meer kunnen gaan plassen. Maar hormonaal ligt meer voor de hand.
En dat is een stuk waar homeopathie of eventueel fystotherapie/kruiden zeker wat kan betekenen!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:30

Met gedragsverandering bedoel ik vooral de manier waarop ze tegen andere paarden is. Ze trekt ineens naar paarden toe waar ze anders niets van moet weten en ze reageerd af en toe plotseling heel heftig als er een ander paard aan komt.
Ze krijgt sinds ze op deze stal staat geen brok meer, ze krijgt alleen krachtvoer na de training en verder veel paardenkuil, 4 keer per dag waar ze eerst maar 2 keer per dag hooi kreeg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:36

klinkt bij mij als een extreme hengstigheid... De dagen zijn al serieus ingekort en bij veel merries valt de cyclus stil. Door de verhuis is de hormonenbalans van je merrie misschien in de war en hierdoor veel extremer dan anders.
Mijn trainingspaardje is in september zelfs 2x hengstig geweest... juli en augustus beide slechts 1x
contact met een ruin, kan dit gedrag ook versterken.

bij een ontsteking van de baarmoeder zijn ze wel flink ellendig en normaal ook koorts

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:39

Het zou goed kunnen ja, alleen is ze dan niet heftiger maar anders hengstig dan normaal en veel langer. Ze is meestal namelijk heel erg hengstig en gaat ze echt voor een ruin staan en dan krijg je haar niet meer weg. Nu heeft ze wel interesse, in heel andere paarden dan normaal, maar ze wil zich niet laten dekken zeg maar en ze staat ook niet de hele tijd voor een ruin te pissen, ze wil eigenlijk alleen maar knuffelen.