Zomer eceem of schuren... Erfelijk? Besmettelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Zomer eceem of schuren... Erfelijk? Besmettelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 13:38

De een zegt dat zomer eceem erfelijk is de ander dat het besmettelijk is het is een huidziekte..
Ik wou wel eens weten wat jullie er van denken of jullie weten of je paard het kan overnemen van een ander...


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:40

het is idd erfelijk, en niet besmettelijk.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:40

zomereczeem is niet besmettelijk. Het paard is allergisch voor een klein vliegje, daarop gaat hij schuren. Het kan wel erfelijk zijn. Zo zit het in de lijn van mijn haflinger wel veel in. En ik zie op stal bij ons ook, dat als een merrie schuurt, de veulens daarvan ook wel vaak schuren.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 22:34

Jah ik dacht ook dat het erfelijk was maar er zijn vaak meningsverschillen over.
Ik ken ook een familie van 4 haffies en alle 4 eceem maar ze staan ook altijd bijelkaar dus dan weet je in preciepe nog niks

Maar bedankt voor de informatie

Groetjes valerie

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:04

Zomereczeem is de gevoeligheid voor die kleine mugjes (ben even de naam kwijt) . Door het schuren komen er wondjes , gaat genezen en dus jeuken en paard gaat weer schuren, zo gaat het steeds verder. Er is een theorie dat de gevoeligheid versterkt wordt door de samenstelling van het voer o.a. de eiwitten. Sommige paarden hebben er meer last van als andere. Er is geen middel dat bij elk paard helpt, en het gaat ook niet over helaas. je kan van alles proberen van boett-dekens tot sweet-itch. De eigenaren van eczeempaarden hebben vaak een middel dat bij hun paard werkt of zijn nog zoekende. Ik heb een eczeempaard maar de andere paarden hebben er geen last van.

springen is passie, dressuur is een kunst

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:35

KAN erfelijk zijn (hoeft zich niet perse te uiten) maar is zeer zeker niet besmettelijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, amand0, pluisje88 en 83 bezoekers