*wil:over hoefmechanisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 21:30

is het nu zo dat als een paard beslagen is het hoefmehanisme niet optimaal doorbloed wordt?(optimaal in de zin van zonder ijzers)dat is mij eens verteld en nu ben ik benieuwd of dat ook waar is.

soms is het beter om te zwijgen


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 00:53

Het hoefmechnisme is de verzamelnaam voor het "open en dicht gaan van de hoef". Als je een hoef op het breedste punt in elkaar drukt terwijl je naar de onderkant kijkt, zie je dat de ballen van de voet dichter bij elkaar komen. Die beweging moet de voet kunnen maken.

Als een paard zijn voet neerzet zorgt het skelet ervoor dat het gewicht van het paard er voor zorgt dat de zool van de hoef die hol is wat platter wordt, en de wand dus aan de onderkant uit elkaar drukt.
Als het volledige gewicht op de voet rust zal ook de straal en de zool zelf een dragende funktie hebben gekregen en dan wordt ook het straalkussen (Een beschermlichaan in de voet dat van de onderkant het hoefkatrolmechanisme en hoefgewricht beschermt) plat gedrukt. Hierdoor wordt het breder en wordt ook de voet aan de bovenkant uiteen gedrukt.

Deze 2 bewegingen noemen we respektivelijk het vertikale en het horizontale hoefmechanisme.

Elke belemmering van het hoefmechanisme is niet goed voor de bloeddoorstroming.

Zeg dat die bewegingen ongeveer 10 perc. afnemen door hoefbeslag, dan vind ik dat al jammer.

Nu moet je wel in ogenschouw nemen dat wanneer paarden zoals nu op droge stoffige grond staan, hun hoeven hierdoor vaak zo hard worden dat het hoefmechanisme al met meer dan 25 perc. is afgenomen.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 10:28

Citaat:
Op 2001-08-26 01:53, schreef Wil:
Nu moet je wel in ogenschouw nemen dat wanneer paarden zoals nu op droge stoffige grond staan, hun hoeven hierdoor vaak zo hard worden dat het hoefmechanisme al met meer dan 25 perc. is afgenomen.


Reden waarom paarden die die gelegenheid hebben per dag graag een kwartierje met de voeten in het water staan. En wij die hoeven dus regelmatig goed vochtig moeten houden (Hoef & Rain o.a.).

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 14:57

ah bedankt wil.duidelijke uitleg
idd sugarmiss,juist met dit warme weer spoel ik de hoeven altijd af en even invetten(rainmaker)als ik merk dat de hoeven droog aanvoelen(onderkant)

maar nog en vraagje voor wil:het is toch bijna onmogelijk om zonder ijzers een paard aangespannen te rijden?(althans,mijn pony dan,want haar hoefjes zijn zo klein dat het te veel slijt op harde ondegrond,ze is 1.14m)

soms is het beter om te zwijgen

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:01


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 15:06

ook in inimini maatje?zie deze foto:
Afbeelding
haar hoefjes zijn nog kleiner dan die van een shetlander en vooral rond de verzenen heel smal........

soms is het beter om te zwijgen

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:12

Leuke foto.
Haar verzenen zijn waarschijnlijk smal omdat ze al zo lang op ijzers staat. 'Mijn' schoenen worden ook op maat gemaakt als er geen standaardmaat beschikbaar is.
http://www.oldmacs.com.au
Anders heb ik nog een ander adres die ALLE schoenen op maast maakt (USA)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 20:04

sugarmiss,tinkerbell heeft nu pas voor het eerst in haar leven ijzers........ze is pas drie jaar.op deze foto was ze net 1 week in het tuig en had ze geen ijzers.die week erna heb ik samen met de smid besloten toch ijzers te plaatsen omdat in 3 maanden de hoefjes veels te kort bleven.deze foto is van juni dit jaar.midden juni heeft ze ijzers gekregen..........dus dat ze smalle hoefjes heeft ligt puur in haar genen want ze heeft nooit eerder op ijzers gestaan........ Knipoog

soms is het beter om te zwijgen

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 00:36

Sanderijn

Het is altijd afhankelijk van het gebruik van je paard.

Maar de meest voorkomende reden om een aangespannen paard te beslaan is omdat de slijtage van de hoef groter is da wat er weer aangroeid.

Ik heb ook een klant met een welsh a die maar hele kleine hoefjes. Dit paardje wordt alleen op zondagochtend ingespannen en dat kan dus zonder hoefbeslag omdat er door zijn koetsier slechts 2 km op de harde weg wordt gereden en de rest op zandpaden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna79, Ashkerlon, Iccc, JenniferU, Mariett, Monody, nicolailover, PureSG, SentiBot, spruitje12 en 16 bezoekers