Ervaringen met blessure aan kniebanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:31

Mijn pony heeft al een tijd last van zijn rechterknie. Na stalrust en behandeling door een dierenarts en osteopaat gaat hij weer achteruit. Hij wil eigenlijk niet lopen en heeft duidelijk veel pijn. Hij is echt stokkreupel zegmaar en bij elke stap blijft zijn knieschijf hangen. De dierenarts dacht eerst dat deze patella fixatie het eigenlijke probleem was, maar zowel de osteopaat als ik denken dat het meer een banden-kwestie is. Hij heeft een paar weken geleden een injectie met anabolen gekregen en hij krijgt nu pijnstillers (metacam). Op röntgenfoto's was niets te zien en morgen gaan we met hem naar de kliniek in Moerbeke (belgie). Ik ben bang dat het probleem zijn kniebanden of meniscus is. Ik weet dat het erg afhankelijk is van wat er precies beschadigd is en in welke mate, maar ik zou graag willen weten wat de ervaringen met dergelijke blessures zijn en wat er aan gedaan is (rust of operatie bijvoorbeeld). Hopelijk zijn ze morgen niet te negatief in de kliniek, want ik wil er alles aan doen als hij maar pijnvrij wordt (het maakt dus niet uit als hij daarna alleen nog maar op wei kan en dus niet meer belast mag worden). Alvast bedankt voor jullie reakties.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:23

Hoi,

Mijn haf heeft vorige jaar een beschadiging aan zijn knieband opgelopen, dit is alleen via de scan te zien. Hij is niet stokkreupel, je ziet het amper als hij loopt. Dat zijn bespiering aan deze kant minder is, is wel duidelijk te zien. Dus dat betekend ook dat hij deze aanzienlijk minder belast. Helaas kom ik niet verder met de dierenarts, beschadiging wil niet herstellen en hij is drie weken geleden opgegeven door de dierenarts. Aangezien ik merk dat hij er niet heel veel last van heeft, wil ik het nog met een homeopaat gaan proberen en hem iniedergeval nog een fijn seizoen op het land geven. Ik kan je dus niet heel veel vertellen. Maar succes iniedergeval.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:23

Hoi,

Mijn haf heeft vorige jaar een beschadiging aan zijn knieband opgelopen, dit is alleen via de scan te zien. Hij is niet stokkreupel, je ziet het amper als hij loopt. Dat zijn bespiering aan deze kant minder is, is wel duidelijk te zien. Dus dat betekend ook dat hij deze aanzienlijk minder belast. Helaas kom ik niet verder met de dierenarts, beschadiging wil niet herstellen en hij is drie weken geleden opgegeven door de dierenarts. Aangezien ik merk dat hij er niet heel veel last van heeft, wil ik het nog met een homeopaat gaan proberen en hem iniedergeval nog een fijn seizoen op het land geven. Ik kan je dus niet heel veel vertellen. Maar succes iniedergeval.

Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:44

Wat ik zelf wel vreemd vond is dat het geleidelijk erger is geworden. Het probleem begon op te spelen nadat hij 4 maanden op rust had gestaan ivm een peesblessure linksvoor. Eerst had ik het niet eens door dat hij last had aan zijn rechterachterbeen, maar achteraf gezien was hij wat 'vervelend' met het uitkrabben van zijn linkerachterhoef; hij wilde toen rechtsachter dus niet te lang belasten. Pas toen ik later wat stapwerk wilde gaan doen omdat zijn pees wat beter leek te zijn, merkte ik dat hij achter niet goed liep. De kreupelheid is sindsdien eerst achteruit gegaan, na behandeling door de osteopaat (heel zijn rug, buik en nek zaten vast) ging het even wat beter en nu gaat hij dus weer achteruit. Ik heb dus geen idee hoe hij zijn kniebanden beschadigd kan hebben omdat hij net maanden boxrust en weidegang (meestal afgezonderd van de groep) had gehad. Er is op stal een scan gemaakt waar ze niets konden vinden, maar hierbij konden ze alleen de buitenste banden onderzoeken. Hopelijk kunnen ze in de kliniek meer vinden.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:57

Hey Wieteke_
Is er al nieuws? Meestal duurt het in zo'n kliniek ook allemaal voor je gevoel weer lang...Denk wel dat je aan het juiste adres bent...ik hoop voor je dat ze je advies kunnen geven wat je nou moet/kan doen.

Laat je ons weten als je meer weet!

Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 11:08

We weten nog niets, ik kom net van stal en heb hem zijn pijnstiller gegeven zodat hij straks een beetje normaal de trailer in kan. We gaan rond 1 uur weg (hebben een afspraak om 3 uur). Ik ben alleen bang dat ze in de kliniek wel erg negatief zullen zijn, hij is echt heel erg kreupel en heeft nog steeds zichtbaar pijn (ondanks pijnstillers). Op een forum van horseadvice.com stond wel dat blessures aan de kniebanden vaak met rust en ontstekingsremmers behandeld worden, maar ik weet niet of dat ook nog kan als hij dusdanig kreupel is. Het is dus afwachten. Vanavond zal ik wel meer weten, maar mocht ik niets meer posten dan zal t niet echt best zijn. Eigenlijk wil ik dat ze een artroscopie gaan doen om precies in beeld te brengen hoe en wat het is, maar we zullen eerst wel scans maken ofzo. Zal jullie op de hoogte houden.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:36

Wel banketstaaf om te zeggen...ik denk dat je hem daar een paar dagen moet laten. Ze zullen wel allerlei onderzoeken willen doen en testen wanneer het beter gaat.
Het is zo flauw als je pony zo'n pijn heeft en je kunt het aan hem zien....ik begrijp helemaal hoe je je voelt.
Ach gut Maar je doet het goed door naar de kliniek te gaan..!!!
Heel veel sterkte vanmiddag, ik zal aan je denken Verdrietig

Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:44

dankjewel,
Ik hoop eigenlijk zelfs dat ze hem daar laten. Gister heb ik speciaal nog gebeld naar de kliniek om te vragen of ze vermoedden dat hij moest blijven. Er stond geen aantekening bij zijn dossier dat mijn eigen va had doorgegeven, maar het zou vandaag wel blijken bij het consult. Ze hebben 25 boxen beschikbaar dus vermoed ik dat er wel 1 vrij zou zijn als het zou moeten. Om volgende week nog een keer de pony een uur in de trailer te zetten zie ik ook niet zitten. Ben benieuwd of ze daar ook aan 'bezoekuren' doen... Normaal ga ik 2x per dag naar hem toe dus het zou wel erg raar zijn als ik hem een paar dagen niet zou zien terwijl ik gewoon thuis ben... Eerlijk gezegd zal ik al lang blij zijn wanneer ze hem niet gelijk vanmiddag al 'afschrijven'. Mochten ze erg negatief zijn, dan zal ik toch eerst met de osteopaat en va overleggen of rust in combinatie met pijnstilling niet nog een kans van slagen kan hebben. Bedankt voor het meeleven + duimen... Ik ga er nu heen om alles in orde te maken (hij moet er toch goed uitzien natuurlijk, ook al is hij verder weinig soeps...). Hopelijk weet ik vanavond meer.
Groetjes

Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:29

Fhew, het lijkt naar omstandigheden mee te vallen met Nimrod. Het eigenlijke probleem blijkt meer in het gebied rond de heup te zitten dan in de knie. Dat zijn knie blijft hangen wordt waarschijnlijk dus toch veroorzaakt door afgenomen spieren door de rustperiode en niet door een beschadigde knieband waar we bang voor waren. Ze hebben heel zijn knie verdoofd maar hij liep nog steeds kreupel. De kreupelheid lijkt uit de heup te komen volgens hun, omdat nNimrod zijn been wat naar binnen en voren zet. Ze vermoeden nu dat hij een haarscheurtje heeft in zijn heup, wat met rust zou moeten kunnen herstellen. Volgende week zondag brengen we hem voor een paar dagen naar de kliniek zodat ze daar gamma-scintigrafie gaan doen. Een scheurtje in het bot zou dan aan het licht moeten komen. Het zou ook nog in de omliggen spieren ofzo kunnen liggen, maar mocht er uit de scintigrafie niets komen dan gaan ze stukje voor stukje verdoven en kijken of hij dan minder kreupel is. Zonder scintigrafie te maken durven ze niet verder te verdoven uit angst dat een haarscheurtje misschien een fractuur kan worden. Het is wel jammer dat het nog bijna 2 weken duurt, maar deze week zat al vol gepland en volgende week is de arts die dat doet op vakantie. Tot die tijd moet hij absolute stalrust hebben en krijgt hij pijnstillers. Al met al was de arts in de kliniek dus vrij positief over de prognose (aangezien ik bang was dat ze hem ongeveer bij de eerste blik al zouden afschrijven...). Wel is het achteraf goed dat mijn hoefsmid en osteopaat me sterk hebben afgeraden om Nimrod's hoeven binnendoor te laten bekappen (wat de dierenarts wilde en waar ze bijna boos om werd toen ik het een paar weken terug nog niet had laten doen...), het veranderen van de beenstand zou denk ik niet erg bevorderlijk zijn geweest als het probleem in zijn heup zit. Maargoed, voorlopig ben ik weer even gerustgesteld, al blijft het natuurlijk afwachten.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: Ervaringen met blessure aan kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:18

Woepiedepoepie !! We kunnen weer slapen.
Ik hoop dat ze gelijk hebben en tja die twee weken moet je er maar voor over hebben. Volgens mij zijn ze niet zo snel positief bij een kliniek dus ik denk dat het inderdaad allemaal goedkomt...anders zeggen ze niet iets positiefs...toch...

Nou geef Nimrod maar een dikke knuffel en hopelijk houd hij zich rustig.