Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 20:53

Bij mijn bejaarde merrie is grass sickness geconstateerd. Een ongeneeslijke ziekte, die vermoedelijk veroorzaakt wordt door een bacterie in gras waar sommige paarden gevoelig voor blijken. De geleerden zijn er nog niet precies uit hoe het precies ontstaat, een oplossing/medicijn is er niet, dus uiteindelijk komt het in de meeste gevallen niet meer goed met het paard.

Een van de kenmerken is sterke vermagering, ondanks grote eetlust en veel eten.

Bij mijn merrie is dit ook het geval. Ze is afgelopen 1,5 jaar heel erg vermagerd. Ze krijgt nu speciale seniorenslobber van de DA, kruidenhooi, weidegang en biks, maar aankomen doet ze niet.

Graag hoor ik van mensen die ook ervaring met grass sickness hebben met hun paard.
Wat hebben jullie kunnen doen om de toestand van je paard te stabiliseren of mogelijk te verbeteren?
Wat voerden jullie paard om het toch nog zo energiek mogelijk te houden?

Hoor graag van jullie!
Voor wie het niet prettig vindt om openlijk hier op bokt te reageren, een pb is ook welkom! (Want ik heb inmiddels ervaring met de meningen van andere mensen over je veel te dunne paard ... ;( )

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:38

Ik weet dat Olympia hier op Bokt een paard heeft gehad met deze ziekte. Misschien dat je haar via PB kunt benaderen?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:09

Auky schreef:
Ik weet dat Olympia hier op Bokt een paard heeft gehad met deze ziekte. Misschien dat je haar via PB kunt benaderen?


Dank voor de tip, ik had haar topic al gelezen .... misschien dat ik haar idd nog even pb.

hinta
Berichten: 626
Geregistreerd: 23-02-09

Re: Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:47

hoi Simodi, ben je er zeker van dat haar gebit in orde is? goed kunnen kauwen bevordert de opname.
om haar dikker te laten worden kun je mais voeren, als extra, dat zet goed aan.
succes ermee.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:51


simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:18

Lonniej: ik ga even kijken in dat topic, dank voor de rip.

Hinta: alle andere zaken zijn al door de DA onderzocht!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:19

Wij hebben paar jonge paarden gehad met grass sickness, maar dat was in een week ofzo gebeurd hoor...
Niets meer eten, al het voedsel door de mond naar binnen en door de neus naar buiten...
Niets aan te doen...

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:16

Olympia is hier al :)

Grass Sickness, tsja wat zal ik zeggen.. Een ding is voor mij zeker en dat is als ik ooit weer een paard krijg waar dit wordt geconstateerd.. Ik laat het meteen inslapen..

Ik heb na de dood van Olympia veel gelezen over Grass Sickness en dat er vooral niks aan te doen is.

Olympia is dinsdag 7 oktober ziek geworden. Ze at slechter, liep met een opgetrokken buik.. De dagen erna ging ze steeds slechter eten en een stukje stapje was al teveel voor haar. Ze lag veel, at weinig, speelde met haar eten en werd heel mager. Op zaterdag kwam er een fysio naar stal en die gaf ons het advies om haar zoveel mogelijk te laten eten en 1 rondje per dag op het erf stappen. Zou het maandag nog niet beter zijn, moesten we de dierenarts bellen.

Diezelfde dag kreeg ze ook koorts en hebben we de dierenarts gebeld. Die gaf aan dat het een griepje was, moest binnen een dag minder..Helaas werd het niet minder, aleen maar erger. Die zondag hebben we er dan ook opgestaan dat de hoofddierenarts meekwam. En deze kwam helaas met de diagnose Grass Sickness.

Hij gaf Olympia nog een kans, hij zou elke dag even bij Olympia komen kijken. Maandag ging het iets beter met haar, ze at wat meer, ze liep iets steviger op haar benen. Waarschijnlijk is dit een opleving geweest, want de dinsdag toen ik bij haar kwam, lag ze in stal en kon ze niet meer staan.. Ook waren haar ogen grauw aan het worden.. We hebben toen de dierenarts gebeld dat hij er zo snel mogelijk aan moest komen om haar uit haar lijden te verlossen..

Dit beeld van een paard dat wilde staan, maar niet meer kon staan heeft lang op mijn netvlies gestaan. En dit is ook een reden voor mij dat ik het nooit meer zover laat komen. Maar ik wist toen nog niet wat ik nu weet en het is ook een stukje ervaring denk ik. Olympia is nu 5,5 jaar en ik kan denk ik pas sinds anderhalf jaar zeggen dat ik dit beeld niet meer op mijn netvlies heb, als ik het over dit geweldige paard heb.


Olympia is dus uiteindelijk ingeslapen... Doordat zij 7 dagen ziek is geweest was het een subacute vorm van Grass Sickness.. Je hebt ook nog een acute vorm, maar dan is je paard binnen 24 uur dood. En dan heb je nog een chronische vorm. Hier weet ik niet zoveel van, omdat het met die vorm alle kanten uit kan..

Wat ik wel toen der tijd begreep van mijn DA is dat er veel pieken zitten op bepaalde leeftijdsgroepen van paarden.. Ik heb nog een artikel van mijn DA die het ooit heeft geschreven voor een blad. Als je dit wilt hebben, moet je maar even een PB sturen :j

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Grass sickness: wie heeft ervaring met deze ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:56

Ik blijf hier even volgen. Ik had zelf nog nooit van deze ziekte gehoord, tot ik ervan hoorde van Simodi...
Mijn pony heb ik 4 jaar geleden in laten slapen. Was al ruim een jaar erg mager en de laatste 3 maanden extreem mager. DA heeft nooit een diagnose kunnen stellen, niets aan de hand, op van alles getest...
Na het lezen van eea over Grass sickness én Olympias verhaal hierboven bevestigd het ook weer, ik heb sterk het vermoeden dat het bij Olaf ook dit was...de chronische variant.

Net als Olympia kon hij ook op een goede dag niet meer opstaan en heeft de DA nog middeltjes gegeven om het te proberen, daarna is hij ingeslapen. Spijt van het inslapen heb ik nooit gehad, het was tijd! Maar het proberen nog op telaten staan vind ik vreselijk en doe ik nóóit meer! Enige troost is dat hij inmiddels al over de 30 was en dit in 'goede' gezondheid heeft behaald...

pieconJarig

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:04

Een paard bij de beredenen had dit. Ze werd heel mager ondanks bijvoeren. Ze viel om in de trailer en later ook in de wei en stal. Helaas is het een zenuwziekte. De zenuwen geven geen impuls af aan de spieren waardoor deze niet samentrekken.Een soort kortsluiting zeg maar.Helaas is ze ingeslapen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:30

Tot zover bedankt voor jullie reacties. Heb alles goed gelezen ...

Mijn merrie heeft geen (sub)acute vorm, maar een chronische vorm. Dat betekent dat ze zich relatief goed voelt, ze eet goed, mest en drinkt goed, en is attent. Alleen haar lichaam vermagert heel sterkt zonder dat er een reguliere oorzaak voor is gevonden. Alles is al gecheckt, zoals tanden, bloed en urine en mest, lever- en nierfuncties.
Daarom blijft nu als meest waarschijnlijke optie grass sickness over volgens de DA. In de chronische vorm kan het lange tijd duren voor het paard echt heel ziek wordt en functies uitvallen. Ze is nu niet een paard waarvoor je de keuze zou maken om een einde aan haar leven te maken, omdat ze zichtbaar nog geniet van veel dingen, waaronder met haar 2 vriendjes dagelijks in de wei.
Het definitief vaststellen van deze ziekte kan alleen na autopsie als een paard overleden is.

Wel ben ik benieuwd of er in deze fase middelen zijn om haar wat meer energie en weerstand te geven, naast een normale vitamineboost.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:58

bokkers,

Ik heb ervaring met deze ziekte. mijn paard leeft nog. Iedereen die ook een paard met grass sickness heeft mag mij zeker pm'en. Ik weet hoe weinig erover bekend is en hoe lastig deze ziekte is.

Niemand op stal dacht dat mijn paardje (ijslander) zou overleven maar hij is er nog steeds. Ook loopt hij weer op zijn oude niveau.