BALEN Griffelbeentje gebroken. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

BALEN Griffelbeentje gebroken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:55

Vandaag ben ik met Ino naar Wassenaar geweest. Ruim twee weken geleden hadden stalgenoten onverwachts de paarden uit het weiland ernaast gehaald. Ik kwam op de manege en ze zeiden dat hij heel gek gedaan had, maar er was wel weer een pony naast gezet. Ik had gelijk de schrik te pakken en dacht dat het bal zou zijn. En helaas klopte dat. Hij was echt erg kreupel. De volgende dag werd zijn been wat dik. Na 1 week stappen was het been mooi dun en was hij niet meer kreupel. Na 2 dagen 10 minuten draven begon het been weer dik te worden en dachten we aan een peesblessure. Dus direct weer alleen gaan stappen. Vandaag was het de dag (bibbers!), ik was echt zenuwachtig. Zeker omdat Ino hoefkatrolontsteking en artrose heeft (2 jaar geleden is hij rigoureus afgekeurd…) en evt. lang stil staan voor hem dus niet bevorderlijk is. Voordat er een buigproef gedaan werd, heb ik dit dan ook verteld. De dierenarts was verbaasd, omdat hij na de buigproef echt goed wegkwam. Vervolgens werd een scan gemaakt; hier waren wat beschadigingen op te zien, maar gelukkig niet dramatisch. Door het verhaal van het ontstaan van de kreupelheid en de 2 weken daarna heeft hij een foto gemaakt. Hierop was duidelijk te zien dat het griffelbeentje gebroken was. Flink balen dus. Ook schrok hij van de artrose (dikke 3) en verbaasde zich wederom over zijn toch goede lopen. Hij vroeg wat ik hem ervoor gaf en ik legde uit dat ik na veel proberen nu 1,5 jaar cortaflex geef en dat dus heel goed gaat. Hij adviseerde me om hier vooral niet mee te stoppen, omdat dat bij Ino dus heel goed blijkt te werken.
Tja en hoe verder? Een operatie vond hij voor Ino niet geschikt. Niets doen ook niet, omdat zijn pees dan steeds opnieuw zou irriteren en hij dan dus geen kansen meer heeft. Gelukkig kwam hij met een alternatief: shocktherapie en een redelijk goede prognose. Als het mee zit, dan kan hij na ca 3 à 4 maanden weer aan de slag. Het zielige is wel dat hij in deze periode echt niet los mag en alleen maar gecontroleerde beweging mag. Als nadeel van de therapie noemde hij dat het echt duur is. Voor mij was de keuze niet zo moeilijk. Ik wil Ino zeker een kans geven, want het is echt een lieve kanjer waar ik veel plezier aan beleef. En je moet je toch niet indenken dat het anders einde verhaal is. Enfin hij staat nu dus in Wassenaar en ik mag hem zaterdag ophalen. Ik hoop dat het herstel goed gaat en ik het hem duidelijk kan maken dat het toch echt voor zijn eigen bestwil is dat hij nu tijdelijk minder leuke dingen mag doen. Toch altijd lastig om je paard achter te laten, hij hinnikte echt heel zachtjes toen hij me zag en toen ik weg ging.

Weet iemand toevallig iets homeopatisch dat je kan geven waardoor het botje bijv. makkelijker aan elkaar groeit?
Ook tips wat je je paard kunt geven (ipv krachtvoer – hij mag maar ¾ kg per dag) en hoe je je paard rustig kan houden zijn welkom!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:02

Wat eten betreft, lekker op stro neerzetten en veel hooi. Geen krachtvoer dus meer. Of een lekker zemelen slobber als extra met appel en peen.
Rustig houden kan je proberen met diverse kruiden, zie de paardendrogist, zelf geen ervaring mee.
Homeopatisch zijn er diverse methodes voor om het botje te laten groeien, alleen pas op, dat process kan ook dusdanig worden beinvloed dat er teveel bot gaat aangroeien en je zo een grote schieffel aan over houdt. Zou dit zeker in overleg met Wassenaar doen en bespreek ook Minipuls met hun (ze kennen dit, magneetveld therapie).

Sterkte en succes!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:43

Vraagjes: waarom niet opereren (het griffelbeentje dan)? Op welke plek is het griffelbeentje gebroken?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 15:05

Zij hebben betere ervaring met de shock wave therapie. Operatie vond hij sowieso riskanter omdat hij 13 is en verwacht dat het herstel dan nog langer duurt (in combinatie met HKO en artrose slechtere prognose). Ook blijft er na het weghalen van het botje altijd een soort stompje over waarop de pees dan weer irriteert. Waar gebroken weet ik niet precies (vrij bovenin of halverwege).

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:26

Elk geval is weer anders hoor maar mijn toenmalige ZZ-l paard had ook zijn griffelbeentje gebroken. Hij is hieraan geopereerd en 6 weken later reed ik weer! Het was even boven de helft gebroken en ze hebben het erboven afgeschaafd en bijgeschaafd en verwijderd. Het stukje bot heb ik nog. Het is super hersteld en niets geen irritaties. Het was aan de binnenkant.
Misschien een optie om een second opinion te vragen?

Marcella

Berichten: 36690
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:35

Als alleen een klein stukje van de onderkant van het griffelbeentje eraf is en het stukje bot zit goed ingekapseld. Zou dan als rust alleen een paar uur per dag op een stukje wei zetten waar veel gras groeit. Die van mij moest toen ook boxrust, maar na 3 dagen liep hij rondjes te draven in zijn box. En hij kreeg ook geen bix of voer alleen heel veel hooi en wortels.

Die van mij heeft in totaal 2 maanden stilgestaan. Bij hem was net het puntje van zijn griffelbeentje afgebroken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:52

Het botje is echt doormidden maar wel in een mooie positie om aan elkaar te groeien. Ik ga op het oordeel van Wassenaar af; zij hebben dit vaker aan de hand gehad en dit leek hen echt het beste.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:33

Dan zou ik als ik jou was mijn eigen hart volgen en aanhouden wat Eleonoor als tips geeft!
Succes ermee.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:02

Een griffelbeentje is (nu) voor een paard volledig nutteloos, het is een overblijfsel van vroeger toen paarden meerdere tenen hadden. Helaas is het een zwak punt, en als het breekt dan betekent dat meestal dat er irritatie ontstaat bij het sprongewricht, waardoor spat kan ontstaan. Het griffelbeentje zelf herstelt zichzelf wel (tenzij het verbrijzeld is, dan wordt het meestal operatief verwijderd). Een vn mijn paarden heeft ook (door klap v.e. ander paard) haar griffelbeentje gebroken.. en er is idd spat ontstaan (1 vd 3 gewrichten is dichtgegroeid) Bij mijn paard duurde het 4 maanden voordat ik er weer op ging rijden. In die tijd heeft ze zoveel mogelijk in de wei gelopen, met stalrust duurt de genezing veel langer. Inmiddels spring en doe ik er alles weer mee (het is nu 3 jaar geleden) en ze heeft er nooit meer last van. Als je meer wilt weten pb me maar!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:21

hmmmm, die griffelbeentjes zitten aan alle vier de benen hoor! In jouw geval was en duidelijk een griffelbeentje aan het achterbeen beschadigd.
In mijn geval was het een griffelbeentje aan de binnenkant van het voorbeen (dus niet met spat te maken) en kon het simpelweg operatief verholpen/verwijderd worden.!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 11:37

In Ino's geval gaat het om het griffelbeentje van zijn rechtervoorbeen. Iemand verder nog ervaring met wat je je paard kan geven om hem rustig te houden? Rustgevende kruiden heb ik al eens geprobeerd, maar die helpen bij dit paard nauwelijks. Heeft iemand ervaring met bijv. Bachbloesem Rescue Remedie? Of andere druppels die geen kwaad kunnen? Hij komt tijdelijk even in een andere stal te staan. Zijn normale stal grenst aan de stal van zijn buurman. Dat is een echt vervelend paard die ook een hoop kabaal maakt. Hier flipt hij van als jij weinig mag doen (weet ik uit ervaring). Ook is het longeerbakje voor zijn neus en dan gaat hij staan springen zo van zij wel en ik niet. Nu kan hij in de buitenbox in het gangetje staan; hier is het een stuk rustiger - dus dat zal vast wel helpen. Vindt het reuze tof dat ze voor een paar maanden wil ruilen!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:56

Ha Kyona,

Ik heb alleen ZELF ervaring met Bach's Rescue. Bij mij haalde het toen ik me erg druk maakte om een wedstrijd net het hele zenuwachtige weg zodat ik wat minder hyper overal tegen aan keek Haha! Haha!

PB even naar Sprite, die heeft het volgens mij een paar maanden geleden gebreukt toen ze haar paarden moest gaan verhuizen van Geldrop naar een gat in Drente.

Succes met je paard

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:04

Helaas is Vetranquil uit de handel genomen en ook Sedalin niet meer overal verkrijgbaar (en als je het al krijgen kunt alleen voor schrikbarende prijzen)
Je kunt rustgevende kruiden geven zoals B-Calm. Te verkrijgen bij de paardendrogist. Anders kun je je dierenarts nog even raadplegen...misschien weten zij nog wel wat.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 13:57

Krijg in ieder geval Vetranquil mee (dat hadden ze nog op voorraad). Kan ik mooi met rustgevende kruiden uitproberen hoe hij op stal is en dan de muisjes langzaam afbouwen (geef ik alleen als ik met hem ga stappen - anders wordt het al gauw waterskieen). Goed nieuws: de behandeling is goed gegaan, hij bleef heel rustig staan 00> dat is heel belangrijk. Dus wel een opluchting. Morgenochtend mag ik bellen of ik hem kan komen halen.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:04

Ik ken een paard die het ook heeft gehad. Is gelukkig weer helemaal goed gekomen!!! Zij stond eerst een tijd in soort gips en toen in verband. Het heeft wel een tijdje geduurt, maar het was zeker de moeite waard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:52

Wees blij dat ze nog Vetranquil hadden. Sowieso vind ik het een onding dat je nu met zulke gevallen helemaal niets rustgevends meer mag geven!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:31

Randy01 schreef:
hmmmm, die griffelbeentjes zitten aan alle vier de benen hoor!


weet ik Knipoog alleen komt het schijnbaar bij de achterbenen veel vaker voor, zeker bij paarden die in de wei staan en regelmatig "discussies" hebben. Sorry, heb idd gewoon aangenomen dat het achter was Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:19

Mist"]
[quote="Randy01 schreef:
hmmmm, die griffelbeentjes zitten aan alle vier de benen hoor!


weet ik Knipoog alleen komt het schijnbaar bij de achterbenen veel vaker voor, zeker bij paarden die in de wei staan en regelmatig "discussies" hebben. Sorry, heb idd gewoon aangenomen dat het achter was Haha!
[/quote]

Daarom ben ik zo ' fel' op bescherming om tijdens het losgooien. Bij mijn paard gebeurde het door het aantikken met de ene hoef van het voorbeen tegen het griffelbeentje aan binnenkant van andere voorbeen.
Het is dat je ze niet als ' watjes' moet behandelen, maar het liefst zet ik een (druk) paard rondom in de bescherming op het land!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:35

Adrienne schreef:
Ha Kyona,

Ik heb alleen ZELF ervaring met Bach's Rescue. Bij mij haalde het toen ik me erg druk maakte om een wedstrijd net het hele zenuwachtige weg zodat ik wat minder hyper overal tegen aan keek Haha! Haha!

PB even naar Sprite, die heeft het volgens mij een paar maanden geleden gebreukt toen ze haar paarden moest gaan verhuizen van Geldrop naar een gat in Drente.

Succes met je paard


dat gat heet Exloo Haha!

en sorry kyona ik kom niet zo gek veel op dit gedeelte van bokt, maar je vroeg naar iets homeopatisch voor het griffelbeentje.

ik heb zelf een merrie die een scheurtje in een hoefbeentje heeft en op aanraden van een kennis ben ik osteocure gaan geven. ze was heel erg kreupel en ik moet zeggen en het verbaasde me zelfs dat ze na een maand of 2 weer goed loopt. tuurlijk weet ik dat het nog niet genezen is maar dat spul lijkt toch echt te werken. en ja ik weet een maand of 2 lijkt erg lang maar goed ik heb het er voor over.
er schijnt overigens ook een homeopatisch middel te bestaan voor de hko. maar dan moet je de paardendrogist even bellen die weten wel welke dat is. ik kom nl even niet meer op de naam. is iets met cure, tendocure misschien????

ik hoop dat je er iets aan hebt. oja en zij hebben ook iets om je paard rustig te houden ik weet alleen niet of je dit over een langere periode kunt geven het heet tempralax en mijn paard heeft hierop goed gereageerd is nl een stresskip op de wedstrijden ( zelfs sedalin werkte niet altijd goed bij haar).