Indalen van de ballen (hengst)

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nadezda

Indalen van de ballen (hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 23:40

wanneer moeten de ballen van een hengst zijn ingedaald?
Mijn hengstveulen is 1 jaar en 3 maanden en 1 bal is goed ingedaald maar de andere nog niet.
Ik zie hem wel zitten en hij is volgens mij al wel buiten de buik, maar zit erg hoog.
is dit normaal of had de tweede al ingedaald moeten zijn?
Wat is de leeftijd hiervoor?

Gr Nadezda

Nagano_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:44

Ik ken hengsten waarbij ze pas, als ze drie waren beide helemaal goed ingedaald waren.
Dus zou je geen zorgen maken, wel is het goed om het in de gaten te houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:17

Mijn hengstje had altijd al 1 bal en toen hij 2.5 jaar was was de 2e nog niet ingedaald, VA laten kijken, die kon hem wel voelen dus ik hoefde mij nog geen zorgen te maken.
Het advies wat ik toen kreeg, hem die winter vooral warm te houden, ik heb hem dus lekker warm onder een deken gezet in een warme stal (vond het overigens een vreemd advies, had er nog nooit van gehoord) en overdag buiten met een dikkere deken, lekker warm dus.
En jawel, in het voorjaar dat hij 3 werdt daalde de 2e bal ook in, precies zoals de VA had gezegt.
Maar goed, voorlopig is dit voor jouw nog niet aan de orde, jouw hengstje is nog erg jong en het is dus niet vreemd dat de andere bal nog niet is ingedaald, als je hem zelf al kan voelen zou ik mij helemaal geen zorgen maken hoor, bij mijn hengstje moest de VA helemaal naar binnen om hem te vinden en toch wist ze al dat hij gewoon zou indalen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 10:25

Bedankt voor de reacties.
Het rare is dat de andere hengsten die in het koppel staan bijna allemaal wel al 2 ingedaalde ballen hebben.
Vandaar dat ik me wat zorgen begon te maken.
Maar zo te horen valt het allemaal wel mee.

Gr. Nadezda

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:27

Wil je hem hengst laten? Of wil je hem sowieso laten ruinen? Mocht de ander bal niet indalen, dan zou ik een eventuele castratie via kijkoperatie in Utrecht laten uitvoeren. We hebben op stal meerdere hengsten zo laten casteren, en zou het zelf bij een eigen paard altijd zo laten doen....

Je suis Charlie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:51

ik ken paarden waar ze met vier pas beide waren ingedaalt
ik zou me nog geen zorgen maken hoor
bij sommige jonge hengstjes hengen er het 1e moment 1 dan weer 2 en dan weer 1

Nieuwe Barefoot physio contour sidepull, maat 1, bruin te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/379063/bare ... at-1-bruin

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:07

Mijn verzorgshetje was ongeveer 2 jaar toen hij werd gecastreerd. Bij hem waren zijn ballen dus voor zijn 2e ingedaald.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:52

OP de NF hengstenkeuring worden hengsten van nog net geen 3 niet toegelaten als niet allebei de ballen zijn ingedaald. Het gebeurd dus regelmatig dat een veelbelovende hengst daarop wordt geweigerd.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:35

normaal zouden ze direkt ingedaald moeten zijn. maar ze kunnen wel eens op zich laten wachten

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie