gallen op rechter voorbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

gallen op rechter voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 22:24

Mijn Ozis heeft last van een gal op haar rechtervoorbeen. Ook bij de keuring is dit toen der tijd wel naar voren gekomen maar werd gesteld dat dit niet pijnlijk is en waarschijnlijk een ''litteken'' is van een trap of overbelasting etc. Iets wat lang geleden was gebeurd en wat verder dus geen kwaad zo kunnen. Maar nu vraag ik me toch af, als een paard eenmaal gallen heeft kan dit dan nog weggaan/trekken en brengt (al is het niet pijnlijk of gevoelig) het toch enig verhoogd risico qua kreupelheid met zich mee Scheve mond ?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 22:40

Even vergeten te velmelden, lijkt me wel zo handig Knipoog het gaat om een gal op de buitenkant van de rechter kogel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:13

Als je paard inclusief gal is goedgekeurd, kun je er vanuit gaan dat deze geen problemen gaat geven, hoor. Hij zit ook niet echt op een vervelende plek, zoals jij bschrijft. In principe trekken ze niet meer weg.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:19

Gallen zijn vaak een teken van overbelasting. Als hij gekeurd is en de dierenartsen verwachten geen problemen kan je daarover denk ik gerust zijn. Wel vind ik dat je het goed in de gaten moet houden na het rijden. In mijn ogen is het wel belangrijk dat je het paard goed traint, waarbij je dus 3/5 van het gewicht naar achteren moet brengen om zo de voorhand te ontlasten. Rijden met hulpteugels zou ik niet doen omdat dat dat vaak het lopen op de voorhand juist stimuleerd. Ook zou ik na het rijden of longeren, als je de mogelijkheid hebt, de benen met koud water afspuiten omdat je hiermee de bloedsomloop stimuleert en er dus meer afvalstoffen kunnen worden afgevoerd.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:36

je kan een gal laten leegzuigen door een dierenarts, maar de kans is erg groot dat hij binnen een jaar terugkomt. als hij er geen last van heeft, zou ik er niet zo snel voor kiezen