*haken aan gebit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 14:02

hoi,
kan iemand mij vertellen hoe of dat ik kan zien of dat mijn paard haken heeft?
in zijn mond voelen zie ik niet zo zitten want hij bijt dan denk ik mijn hand eraf.

marianne

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gijs op 2001-08-15 14:06 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:12

DA even vragen of hij wil kijken... Schijnheilig Anders eerst de tong van je paard uit zijn mond trekken en aan de zijkant van zijn mond vast houden...dan kan je best even voelen zonder dat je direct je hand kwijt bent... Knipoog ...paard wil immers niet op zijn eigen tong bijten... Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 00:20

Je kan merken of je paard haken heeft als ie normaal tijdens het rijden schuimt en nu niet meer. Als ie nu een soort slijmdraad uit zijn mond krijgt tijdens het rijden dan heeft ie hoogstwaarschijnlijk haken. Je kan het ook zien als je in de mond kijkt en je paard daar aan de zijkanten kleine propjes hooi laat zitten tussen zijn wang en z'n kiezen, dit doet ie dan terbescherming om zich zelf niet te verwonden. Laatste optie is inderdaad voelen in de mond van je paard! Let wel, als ie echt haken op z'n kiezen heeft dan hou jij er kleine snijwondjes aan je handen aan over!!! Huilen Heeft onze tandarts ook zo vaak. Zie ook vraag maar raak forum, heb ik een adres van een goede paardentandarts neergezet die volgens mij door heel nederland komt.
Veel succes Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 00:49

De tanden van een paard groeien hun hele leven door. Tenminste tot de 25 jaar. De buitenkant van de paardentand is het hardst. Die slijten minder dan de binnenkant. Na een tijdje slijt het binnenste van de tand af. De zijkant groeit door en kan vlijmscherp worden. Dit wordt in de volksmond een haak genoemd. Maar eigenlijk is het gewoon de harde buitenlaag die is doorgegroeid. Dit blijft maar doorgroeien. En wordt uiteindelijk vlijmscherp.

AfbeeldingAfbeelding

Wat zijn de symptomen die kunnen wijzen op mondproblemen?

- Het paard heeft onverteerde voedselresten in de mest.
- Het paard eet eerst hooi en dan pas granen.
- Het paard houdt tijdens het eten het hoofd scheef.
- Het paard lijdt aan gewichtsverlies.
- Het paard morst tijdens het eten voedsel uit de mond.
- Het paard heeft voedselproppen in de wang.
- Door de slechte maling van het voer en daardoor slechte vertering kan koliek optreden.
- Afwijkend en storend gedrag tijdens het rijden.
- Het paard slaat tijdens het berijden met het hoofd.
- Het paard ontwijkt het bit of pakt het bit slechts aan een zijde vast, verkeerde stelling aannemen, en gaat steeds vaker met de rechterbuiging en
–stelling door de linkerbocht (of andersom natuurlijk); uiteindelijk kunnen zelfs kreupelheden ontstaan in kogel, schouder of knie.
- Druk op de buitenkant van de wang door hoofdstel of bit, kan pijn veroorzaken.
- Zwellingen op de kaak kunnen wijzen op mondproblemen.
- Neus- en ooguitvloeiingen kunnen op mondproblemen verraden.
- Hoofdschudden
- Bloeden uit mond
- Steigeren

Je begrijpt dat het paard nu niet meer volledig met zijn onderkaak naar rechts en naar links kan. Nu kunnen ze bijv. nog maar 60% van het kauwoppervlak gebruiken. Het kan zelfs zo erg worden dat een paard niet meer kan eten.

_________________
<FONT COLOR="PURPLE">When God created Adam, he looked at Adam and said:
Hmmm, I can do so much better!
</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-08-24 00:50 ]</font>