wat zou ze meegemaakt hebben,wat kan ik doen? incl. foto"s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

wat zou ze meegemaakt hebben,wat kan ik doen? incl. foto"s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 22:42

bij deze een aantal foto"s van Sonja , in een ander topic ben ik op zoek naar informatie over haar verleden,omdat ik graag meer over haar zou willen weten.
Sonja is een hele lieve vriendelijke welsh K merrie van 23 jaar , en sinds net geen 2 weekjes in ons bezit.
Onze eerste actie toen ze bij ons kwam was in de weide zetten en haar tot rust laten komen, bijvoeren, en vervolgens inenten en ontwormen. (dit was sinds begin 2010 niet meer bijgehouden.)
met bijvoeren (oa zemelen,olie,lijnzaad,weidekruiden en pavo summer) is ze al goed aan het veranderen, de doffe vacht begint te glanzen, en haar oogjes beginnen weer te stralen , ook geniet ze duidelijk van de aandacht en de verzorging die ze krijgt.
Ze is trouwens erg netjes opgevoed!
Maar nu het volgende ; ze heeft allerlei littekens op haar onderbenen, ze doen me er het meest aan denken alsof ze in prikkeldraad oid heeft vastgezeten , aangezien de littekens erg droog en sommige wat harder zijn , is mijn vraag aan jullie wat ik er het beste op kan smeren , sommige littekens zijn ouder dan andere.
ook heeft zij een lelijke wond naast de vulva , die fiks ontstoken is, de pus komt eruit lopen, dit hebben wij goed schoon en open gehouden, maar nu we de indruk hebben dat er iets in de wond zit (hout? spijkertje? zo voelt het) heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts voor as maandag 11;00 , we gaan ervanuit dat ze het open zal moeten maken , tips om de weerstand te verhogen zijn dan ook van harte welkom!!(op de foto is rechts naast de verwonding duidelijk de verdikking te zien,als je eraan voelt dan voelt het net alsof er een pin in zit, het wondgat trekt ook helemaal naar binnen)
omdat zij verder wel enthousiast is, rijdt mijn dochtertje van 7 dagelijks een rondje met haar, foto"s hiervan in een ander topic.

ik heb een aantal foto"s gemaakt, hoop dat ze een beetje duidelijk overkomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook onder het halster is zij inmiddels haar haar verloren, tips hiervoor zijn welkom! (uiteraard staat ze inmiddels zonder halster in de wei)
Afbeelding
Afbeelding

tribeworld

Re: wat zou ze meegemaakt hebben,wat kan ik doen? incl. foto"s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:58

het lijkt idd of ze ergens vast ingezeten heeft kan maar zo prikkeldraad zijn.
het ziet er idd niet fijn uit.
ik denk dat op haar hoofd van schuren komt ik vind er in iedergeval als schuurplekken uit zien.
ik zal gewoon effe de da afwachten en vragen wat die ervan vindt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:58

De littekens (die witte)op haar onderbenen kunnen zijn, en dat weet ik bijna zeker, van peesbeschermers. Die nog verder naar beneden kan best van het aantikken zijn.

Opkikker wil ook vaak goed doen bij wat zwakkere paarden. Of een vitamine spuit!

edit: hoofd kan van een vies/niet passend halster zijn wat heeft zitten schuren. Halster met bontjes in het vervolg(uiteraard goed schoonhouden!!) kan voor verbetering zorgen, of het zelfs voorkomen!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:04

halster paste wel, maar idd vies, er is in elk geval in het afgelopen half jaar nauwelijks naar haar omgekeken, heb dan ook weinig goeds te zeggen over het adres/persoon waar wij haar gehaald hebben.
maar zou het verstandig zijn om het in te smeren? de huid is er ook echt heel droog.

edit ; dat de witte plekken van beschermers zijn was mij bekend, die zijn ook duidelijk ouder, maar er zitten "strepen" bij die duidelijk jonger zijn , daar groeit ook nog geen haar op.
Laatst bijgewerkt door Ra_chel op 30-07-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:05

rachel_j schreef:
halster paste wel, maar idd vies, er is in elk geval in het afgelopen half jaar nauwelijks naar haar omgekeken, heb dan ook weinig goeds te zeggen over het adres/persoon waar wij haar gehaald hebben.
maar zou het verstandig zijn om het in te smeren? de huid is er ook echt heel droog.

Eventueel insmeren met iets vettigs, vaseline als ze NIET in de zon komt;). Anders brand het in;) Dus bijvoorbeeld als ze op stal komt te staan oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:08

Mijn (vz) paard had dit ook,die werd uit de kudde gejaagd en daardoor raakte hij telkens het draad (iets) aan,waardoor hij zulke littekens kreeg. Na elke dag smeren met Levertraanzalf en/of calendulan zalf is het minder geworden (levertraanzalf stimuleerd de haargroei geloof ik,heb het aangeraden gekregen van een kennis) het ziet er iig beter uit dan eerst :j

Succes (en sterkte) bij de DA. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:10

Als maandag de DA er toch is even vragen wat die er van denkt.
Schrale plekjes kan je beter insmeren met sudocreme, vaseline is wel beschermend (al blijft het niet lang zitten), maar chemisch. Sudocreme is voor baby's geschikt en dan zijn de veiligheidseisen ook hoog genoeg om op dieren te gebruiken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:11

roxxxiejjj schreef:
rachel_j schreef:

Eventueel insmeren met iets vettigs, vaseline als ze NIET in de zon komt;). Anders brand het in;) Dus bijvoorbeeld als ze op stal komt te staan oid.

ze heeft in een stal gestaan , meer dan haar lief was want ze was daar aan het houtwerk begonnen....(dat noem ik nog eens honger hebben) en bij ons staat ze 24/7 in een grote groene weide ,alleen in de winterperiode gaan ze snachts op stal.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:14

Pas je wel op dat als je een paard zo abrupt op heel ander rantsoen zet (van hout en iets naar onbeperkt gras) dat ze dan wel aardig ziek kan worden koliek, diaree, spierklachten omdat de darmflora geheel van slag gaat?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:16

Calendula creme van VSM helpt heel goed!
Gebruik het voor mijn eigen pony ook.

PB mag altijd

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 01:35

tamary schreef:
Pas je wel op dat als je een paard zo abrupt op heel ander rantsoen zet (van hout en iets naar onbeperkt gras) dat ze dan wel aardig ziek kan worden koliek, diaree, spierklachten omdat de darmflora geheel van slag gaat?

ik had dat wat duidelijker moeten plaatsen, we hebben haar niet vanuit het niets gelijk op een rijke wei gezet, maar eerst op een klein stukje wat al arm en afgegraasd was, en vervolgens telkens een beetje erbij, en nu staat ze uiteindelijk bij de rest vd groep, en de wei wordt bij ons gerantsoeneerd , 3x per dag verzetten wij de draad en krijgen ze een strook "vers" gras om te voorkomen dat ze dus idd klachten mbt de spijsvertering krijgen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:38

Voor de kale/ schuur plekken zou je MTG kunnen gebruiken. Dit helpt tegen de jeuk en zorgd dat het haar sneller groeit. het werkt echt heel goed!!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 01:42

wat is MTG ? heb daar nooit van gehoord geloof ik...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 03:02

Dat op de benen komt van peesbeschermers??? :o Hoe kun je dat voorkomen? Aangezien ik ze ook gebruik elke keer.. omdat hij aantikt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:41

Niet te strak doen en goed schoonhouden, veel paarden krijgen het doorat men vergeet ze af te doen oid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:46

Msm door het voer.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:47

MelisXFeikje schreef:
Dat op de benen komt van peesbeschermers??? :o Hoe kun je dat voorkomen? Aangezien ik ze ook gebruik elke keer.. omdat hij aantikt.

Vermoed dat dit niet van peesbeschermers komt, deze plekken zijn open geweest, rafelig zo te zien en lijkt wel van draad te komen. Veearts kan dat wel inschatten als hij het in het echt ziet.

Halster lijkt hetzelfde te zijn wat sommige paarden hebben met hun wintervacht en dan dekens, dekjes of halsters... de haren zijn stugger, harder in de winter of wanneer een paard niet de juiste behandeling heeft gehad (haren voelen niet glad maar eerder een klein beetje borstelig aan, paard glanst niet maar oogt dof) en breken dus sneller af en groeien daarna niet of nauwelijks terug dat seizoen. Halster idd even aflaten lijkt me het beste. succes met je paardje iig

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:48

rachel_j schreef:
wat is MTG ? heb daar nooit van gehoord geloof ik...

Google maar eens. Het is van het merk Shapleys en heet M-T-G. best duur maar echt super spul.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:55

ok ga ik doen!
kan ook niet wachten tot de VA er morgen is, ben heeeeeeel benieuwd wat er uit die verwonding komt.
en dan hoop ik dat ze daar snel van hersteld , ze is 23 en ik gun haar echt nog een paar hele mooie jaren.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:13

tamary schreef:
Als maandag de DA er toch is even vragen wat die er van denkt.
Schrale plekjes kan je beter insmeren met sudocreme, vaseline is wel beschermend (al blijft het niet lang zitten), maar chemisch. Sudocreme is voor baby's geschikt en dan zijn de veiligheidseisen ook hoog genoeg om op dieren te gebruiken.

Vaseline is niet 'chemischer' dan Sudocrem. Vaseline bestaat uit 100% petroleum jelly, is dus een aardolieproduct, maar zeer zuiver. Sudocrem bevat een hele lijst van 'chemische' stoffen, waaronder diverse vormen van alcohol.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:27

Ik smeer overal uierzalf op.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:56

suuzepuus schreef:

Boterhammen...? :Y)

Maar ik ben ook fan van uierzalf/vaseline (nagenoeg hetzelfde) liever dat dan sudocreme, daar heb ik zelf een keer een reactie op gekregen bij een schrale plek op mn huid

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:01

Ik zou Miss even naar de veearts gaan en verder maar even anfwachten wat hij zegt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:07

Bonita_Bon schreef:
suuzepuus schreef:

Boterhammen...? :Y)

Maar ik ben ook fan van uierzalf/vaseline (nagenoeg hetzelfde) liever dat dan sudocreme, daar heb ik zelf een keer een reactie op gekregen bij een schrale plek op mn huid

:D heerlijk!!!
Sudocreme werkt wel heel goed tegen mok. Dat droogd de huid uit (kijk maar naar de vochtige baby billen) ik zou het niet op schuurplekken en wondjes smeren. Die kun je juist beter vettig houden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:37

vandaag is de veearts geweest , en na overleg is besloten om de verwonding naast de vulva open te maken, omdat we er van overtuigd waren dat er iets in zat.
wat we aantroffen ging echter ons verstand te boven!!
aanvankelijk een grote bal bindweefsel/ontstekingsweefsel ter grootte van een flink kippenei , en daarachter zat , als bron van de ellende , een stuk bot!!!!
wij waren echt met stomheid geslagen , dat hadden we met geen mogelijkheid verwacht!
nader onderzoek leverde uiteindelijk het volgende op ;
op een of andere manier , vermoedelijk een heftige val achterover , of een klap van een heel groot sterk paard , (vermoedelijk het eerste) is er een gedeelte van het bekken gebroken/verbrijzeld , en daar is een stukje bot gaan zwerven , en dat stukje hebben wij er dus nu uitgehaald.
voor dat stukje bot zat een ontsteking , en die is zich een weg naar buiten gaan zoeken , het lichaam wilde immers van dat stukje af.(wat ongeveer 7 cm diep zat , vlakbij het bekkenbeen)
we hebben dus een stukje bot verwijdert (hier zal ik nog een foto van maken) en een "bal" bindweefsel en ontstekingsweefsel ter grootte van een flink kippenei.
in totaal is de veearts bijna 1 uur en 45 minuten aan het snijden geweest , en hoe gek ook , de pony bleef al die tijd rustig. (plaatselijke verdoving en praam , maar de va had verwacht haar plat te moeten spuiten)

het trauma was volgens de veearts tussen een half jaar en een jaar oud , en de pony moet afschuwelijke pijn hebben gehad. er is nogal wat kracht / geweld voor nodig om een bekken te breken.
nu heeft ze naast/onder de vulva dus een snee van dik 15 cm , en daaronder een holte nog groter dan een ei.
2x daags moet het schoongemaakt worden, en 2x daags krijgt ze antibiotica door het eten , ze staat nu apart in een weitje met een andere paard wat kreupel is , en heeft een te grote vliegendeken om, zodat haar achterkant daardoor bedekt is,om zo de vliegen te weren , om de snee heen heb ik voorzichtig vliegenspray gesmeerd , en hopelijk werkt deze combi afdoende.
vanavond na het eten ga ik er weer heen om de wond en haar been (al dat wondvocht/bloed loopt langs t been naar beneden) schoon te maken , en dan zal ik er ook foto"s van maken.

mijn hart huilt bij de gedachte dat de pony zo"n trauma mee heeft moeten maken, en vervolgens helemaal geen medische zorg heeft gekregen , die ze overduidelijk nodig had.