Hoefbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 12:57

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen die ook een hoefbevangen paard hebben gehad of hebben wat jullie doen om het te voorkomen of ze preventief iets krijgen wat jullie voeren enz. Mijn paard zou eigenlijk alleen op zand mogen of op stal maar dat is voor haar onmogelijk ze wordt dan zeer gefrustreerd. Dus ze staat nu op de wei met de andere paarden en ze krijgen elke dag een metertje gras erbij. Ze krijgt Laminaze (paardendrogist) en Lamicur (Simicur) Silvang olie massage kroonrand en darmflora produkten van een Homeopaathe. Ben benieuwd naar jullie reacties


enertje
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:47

Ik heb ook een paard dat ‘hoefbevangen’ heeft gestaan, en dat nu, meer dan een jaar later, volop aan het herstellen is! Blijkt toch wel voornamelijk iets met het voeder te zijn. Enkele maanden na aankoop begon deze onrustig te worden op stal, steeds weer krabben met de hoeven, maar volgens de dierenarts was dit eigen aan een paard dat veel in de weide gestaan had, verder alles normaal. Na een jaar begon het paard lichtjes te manken, en moest deze 3 weken rusten op stal, als medicatie was er 'cortizone’ – geef het nooit aan uw paard want dit en stress werken echt bevangenheid in de hand! – verder hebben ze in de manège het paard zijn gewone voeder verder gegeven, en hupsa het was zover! Na veel afspuiten van de poten met koud water en een regime van alleen hooi kwam er beterschap, tot enkele weken later zijn voederbak vol gegooid werd met wortelen, en weer was het zover! Wij hebben toen gekozen, veel keuze was er niet, voor een ECHT goede smid in combinatie met lasertherapie en overdag buitenstaan, zowel op zand (lees modder) als op gras (drassig). En wonderwel het heeft geholpen! Nu een jaartje later (en dat duurt lang hoor!) is het paard terug aan het werk, bovendien door de smid als volledig hersteld verklaard. Het paard gaat nog steeds iedere dag op de grasweide of zandweide (nu niet meer bij extreem slecht weer). Verder krijgt deze nog een hongerdieet (en ik denk dat dit de rest van zijn leven zo zal blijven) hij krijgt dagelijks, buiten het gras op de weide, veel voordroog (of hooi) en een schepJE Bio-Mix van Mijten, samen met een schepje biotine, 1 wortel en 1 appel, en voorlopig lukt het zo aardig. Persoonlijk denk ik dat de grootste hulp geweest is dat het paard constant in het nat heeft gestaan, samen met het laseren, dat de bloeddoorstroming bevorderde. Verder heb ik laurierzalf gebruikt op de kroonrand en de straal.
Ik hoop je hier iets mee verder te helpen, maar alle gevalletjes zijn anders.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 19:33

'k Heb genoeg bevangen pony's meegemaakt. Ze kregen gewoon te veel gras. ( ook al zeiden we het 100x, eigenaar luisterde gewoon domweg niet) Van de baas van Marco (smid) heb ik alles haarfijn uitgelegd gekregen.
Ten eerste is het beste om het te voorkomen natuurlijk, maar dat valt ook niet altijd mee. Gebeurd het dus toch een keer, dan moet je er op tijd bij zijn. Wacht je te lang met behandelen, kan het zelfs de dood van je pony betekenen. Wij hebben dus meteen de DA gebeld, en die heeft ze eerst pijnstiller gegeven volgens mij. Toen kregen ze Quadrisol, dit werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. het beste is om ze in een modderbad te zetten, dan wordt de hoef aan alle kanten ondersteund, ipv dat alle druk op de zool rust. ( ik neem aan dat je weet wat hoefbevangenheid inhoud.........) en het koelt de hoef meteen af. hierdoor hebben ze echt veel minder pijn.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:15

oh..zo vaak..(Welsh he...) Zorg dat ze niet teveel eiwitten krijgen,dus niet in een heel 'vette' wei, met veel en vooral jong gras. Laat hooi ook een tijd liggen voordat je het voert(wel droog natuurlijk...) en zoek voer uit met weinig eiwitten(tenminste,als je paard er gevoelig voor is of je reden hebt om dat te denken, eiwit zal toch ook wel ergens goed voor zijn,groei enz.)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 21:56

Mijn pony is vorig jaar ook hoefbevangen geweest, en haar leven hing aan een zijden draadje. Ze is nl. al 26 jaar oud, dus dan wordt het ook al moeilijker.
Ze kreeg pijnstillers en ik heb 3 x per dag met haar gewandeld, hoe moeilijk dat ook ging.
Nu heeft ze er helemaal geen last meer van. Ze krijgt minder brokken en is super gezond. Ze zeggen dat het paard altijd gevoelig blijft voor hoefbevangenheid, maar dat valt volgens mij nog wel mee. Die van mij moet je gewoon niet te dik laten worden.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 10:04

Die van mij is nu 9 weken verder en herstelt zeer goed maar er zijn zoveel supplementen en mixen die je kunt geven preventief en het hele jaar door dat je bijna niet weet wat je moet gebruiken.De moeder van dit paard heb ik twee jaar geleden wegens hoefbevangenheid in moeten laten slapen en dat wil ik niet nog een tweede keer meemaken. En ze wil gewoon niet afvallen dus ik hoop dat het van de winter makkelijker gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43, Trendiction en 86 bezoekers