Oogwit paard -> rood en oog wegdraaien ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Oogwit paard -> rood en oog wegdraaien ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 16:40

Hoi allemaal,

Volgens mij hoort het oogwit van een paard gewoon wit te zijn.
Nu heeft mijn paard de laatste dagen overduidelijk rood oogwit.
Kan dit duiden op een ijzertekort (hebben mensen met bloedarmoede ook geen rood oogwit of vergis ik me nu?), of wat zou het anders kunnen zijn?

Verder gebeurde er iets vreemds.. Verward Bloos! ..:
Vandaag was ik aan het longeren en toen draaide ze opeens dat oog helemaal weg. Daardoor kon ik goed zien dat het rood was (normaal zie je bij mijn paard geen oogwit). Ze draaide haar oog steeds naar opzij weg en dan kwam er een soort vlies voor een deel van het oog. Daarbij liet ze het oor aan die kant ook een beetje slap hangen, en haar hoofd een beetje opzij die kant op. Ik vond het een eng gezicht (was meteen bang dat mijn paard een beroerte ofzo kreeg... Bloos! ). Net of ze haar oriƫntatie kwijt was (had haar toen al stilgezet, het gebeurde namelijk tijdens het uitstappen).

Heb haar toen op stal gezet en wat gevoerd en toen was het weer normaal. Er was geen oogwit meer te zien en het oor bewoog gewoon weer alle kanten uit en hing niet meer slap. Nu staat ze weer lekker in de wei.

Wat kan dit geweest zijn? Had ze last van haar oog of kan het iets anders zijn? Hoe komt het oogwit zo rood? Heeft iemand wel eens iets dergelijks meegemaakt?

Ik heb geen DA ingeschakeld omdat het maar zo kort duurde (dat ze haar oog wegdraaide enzo) en alles even later weer normaal leek. Ik houd het goed in de gaten maar zou graag jullie ervaring willen weten!

Alvast bedankt!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:14

hoi heeft zij geen last van traan ogen of pus want drie van onze paarden hebben t ook gewoon ontstoken kan je gewoon een zalfje voor halen .dat vliesje wat je ziet is het derde ooglid (het heerst )

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:13

weet niet wat het is hoor, maar mensen met bloedarmoede hebben juist een heel wit ooglid, ik denk ik zeg het even, hebnog nooit gehoord van een paard met bloedarmoede eigenlijk, jullie wel?
en als je het echt niet vertrouwt ff een DA bellen, bellen kost bijna niets, kan je altijd nog kijken of je de DA echt wilt laten komen,
succes ermee in ieder geval

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:55

Ik ben het met shantidior eens, het is waarschijnlijk het derde ooglid wat een beetje ontstoken is.Zolang er geen pus uit komt kan je het aankijken en anders een zalfje(chlooramfenicol) halen bij de DA