Maandagsziekte?? of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Maandagsziekte?? of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 22:48

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard, maar nu belde de eigenaar me net met vervelend/raar nieuws. Zal even van voren af aan beginnen:
Maandag ben ik buiten gaan rijden met een andere meid, die haar paard bij mijn bijrijdpaard heeft staan. In het bos zijn we de weg kwijtgeraakt Bloos! schaam schaam. En een ritje dat een uur had moeten duren, eindigde in een zoektocht van 2 uur. Naja vooral gestapt dus, maar wel lang. hier en daar een drafje en een stukje galop, niet nat gereden, lekker aan de lange teugel. De dag erna een stukje gestapt, zo'n 3 kwartier en niets gemerkt, was gewoon braaf en liep lekker door. Vanavond belde de eigenaar me, paard wilde niet lopen en heeft hem dus weer afgezadeld en weer op wei gezet. De eigenaar vroeg me om morgenvroeg op te letten als ik ga rijden.
Toen ik de telefoon neerlegde schoot me iets te binnen: maandagsziekte????? Verward
Ik heb het paard niet gezien, maar nu ik nadenk klinkt mij dit een beetje als maandagsziekte. Zou dit mogelijk zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:02

Als het maandagsziekte is moet in ieder geval direct de dierenarts komen en moet je het paard laten staan (dus niet mee gaan wandelen). Als het paard een normale conditie heeft, lijkt het me wel vreemd als hij van een ritje van 2 uur ziek wordt. Helemaal omdat je rustig aan hebt gereden. Wat verstaat de eigenaar onder: 'hij wil niet lopen'? Misschien had hij niet zoveel zin of was hij een beetje stijf, maar het kan ook zijn dat hij echt geen stap meer wilde verzetten. Als het laatste het geval is zou ik NU de dierenarts gaan bellen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 23:10

ja, ik heb de eigenaar nog even terug gebeld, omdat ik het ook niet vertrouw. Hij liep wel, maar niet van harte. Hij was ook een beetje rillerig, zei hij. Daarbij vermelde hij nog even dat hij is overgeschakeld op ander voer maandag. Van onderhoudsbrok op prestatiebrok, dus ik begin nu zwaar te twijfelen. Een overschot aan eiwitten door het voer kan ook maandagsziekte tot gevolg hebben. Ik heb de eigenaar gewaarschuwd, maar we wachten tot morgenvroeg. Ik ben er dan om 8 uur, als ik het dan niet vertrouw zou ik de DA bellen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:08

Wat denk je van spierpijn??? Ik weet niet wat je normaal doet met het paard maar een ritje van 2 uur moet het makkelijk aan kunnen, je heb het paard niet eens nat gereden... Misschien is het paard wel een beetje verstopt, krampjes, kan allemaal in combinatie komen door het voer en de rit, de dag erna weinig gedaan. Succes ermee oja maare kan idd ook "maandag ziekte " zijn

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:10

Vroeger op de manege is er een pony geweest die maandagziekte had. Er zijn 3 mensen ong. 1,5 uur bezig geweest om het arme beestje ong. 150 meter te verplaatsen stapje voor stapje. Dus als de eigenaar hem "gewoon" weer naar de wei heeft gebracht zou ik niet gelijk aan maandagziekte denken.

(Dit is het enige geval wat ik heb meegemaakt dus ik weet niet of het altijd zo gaat).

Ik zou dus ook eerder denken aan spierpijn.

Als de eigenaar van de een op de andere dag op ander voer is overgestapt zou het daar ook een reactie op kunnen zijn.

Maar wat iedereen ook zegt, als je twijfeld kun je maar beter het zeker het zekere voor het onzekere nemen. (liever een keer een dierenarts teveel dan te weinig).

Veel succes...

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:33

Spierbevangenheid

Spierbevangenheid wordt ook wel MAANDAGZIEKTE of tying-up genoemd en is een probleem van het spiermetabolisme. De volgende symptomen zijn zichtbaar: stijve en pijnlijke spieren, zweten, een versnelde ademhaling en bij een ernstige bevangheid een donkergekleurde urine. Spierbevangenheid wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van de volgende 2 factoren:

1. Beweging
Paarden worden vaak te weinig of verkeerd getraind. Zonder goede warming-up en cooling-down om de spieren klaar te maken voor de arbeid en te laten herstellen na de training. Vaak heeft het paard dagen rustig in de wei/op stal gestaan, waarna het 1 dag intensief wordt getraind. Gedurende de training of vlak erna kan de bevangheid optreden.

2. Voeding
De paarden krijgen teveel voer, of te energierijk voer, waardoor afvalstoffen zich gaan ophopen in het lichaam. Ook een tekort aan vitamines en/of mineralen (Vitamine E en Selenium) in het voer kan meewerken aan een ophoping van afvalstoffen in de spieren.

Een goede warming-up en cooling-down kunnen de meeste spierpijn voorkomen. Hierdoor worden de spieren goed doorbloed voor de arbeid en de afvalstoffen worden sneller afgevoerd na de arbeid. De spierpijn die bij spierbevangenheid optreedt, wordt meestal veroorzaakt door een ophoping van afvalstoffen (melkzuur) in de spiercellen (verzuring). Homepathisch kan dit behandeld worden d.m.v. Arthricur. Deze tinctuur zorgt voor een stimulering van de spierstofwisseling en versterkt de afvoer van afvalstoffen via de nieren. Inmasseren met spiergel helpt ook om een betere doorbloeding van de spieren te krijgen, waardoor voedingsstoffen sneller naar de spiercellen toe gaan en afvalstoffen sneller van de spiercellen afgevoerd worden.

Terug

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:55

bij ons op de manege had een paard van mijn vriendin ook maandag ziekte alleen de baas van de manege zei dat dat kwam doordat ze de dag daarvoor te laat had gereden en maar of hetook nog door andere dingen kan weet ik niet maar ik denk dat hij gewoon stijf was van de rit want als tie nog gewoon naar de wei liep zal hetwel mee vallen denk

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:18

niet te vergeten dat met 3 verschillnde vormen heeft van tying up.
de lichte matige en zware vorm.
de jouwe klinkt als een lichte vorm : het paard gaat na training op stal en is iets stijf en ongedurig. na een paar uur is het weg maar kan in een bloedonderzoek naar voren komen dat er spierbeschadiging is opgetreden . je zult het dieet aan moeten passen op d hoeveelheid werk en daarnaast een goeie warming up en cooling down helpt al veel

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:38

Maandagziekte treed vrijwel direct na een zware training op, het is een acute 'aandoening', 2 dagen later zou ik eerder aan stijfheid, spierpijn of iets in die richting denken. Artrose paarden kunnen daar last van hebben (pijn in de gewrichten). Bevangenheid is echt een acuut probleem, ik heb zelf een paard die regelmatig bevangen is en dat komt opzetten tijdens het rijden en niet een uur erna. Hoewel het ook met kou op de spieren plotseling kan optreden, maar dat is wel een heel extreem geval.
Uit voorzorg het dieet aanpassen kan nooit kwaad overigens. Wil je het zeker weten dan moet er idd bloed getrokken worden, maar de meeste dierenartsen zijn daar niet zo happig op.