Bulten in spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Bulten in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 08:37

Mijn paard heeft 2 bulten in zijn spronggewricht, ze zijn wel zacht en doen geen pijn. Maar toch vind ik het niet echt een lekker idee. Het word nu ongeveer 3x op een dag 10 minuten afgspoten.
Weet iemand misschien wat het kan zijn? en wat ik eraan kan doen.
Het probleem is dat het een manege paard is en dat ik niet zelf kan beslissen wanneer er een DA moet komen.

Groetjes Linardsje23 (op de naam van Rockylover)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:32

Is het vocht? Kan je het door het gewricht heen duwen? Dan KAN het bolspat zijn. Dit kan ontstaan door irritatie aan het gewricht, door oc, ocd, spat, een ontsteking enz.
Meestal wordt het been (als het vocht is) na beweging wat dunner. In het begin lopen ze dan wel wat "stroever".

Anders geen idee.
Succes

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:57

Hai, naar mijn mening hydro-artrose. Hebben ze geen pijn aan en inderdaad zoals Tessya zegt, worden ze dunner als ze beweging krijgen. Mijn pony heeft het ook, maar is behandeld en kan verder goed mee. Zou toch tegen de manege-eigenaar melden en da laten komen.
succes!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:59

Oja, voor ik het vergeet afspuiten helpt dit geloof ik niet. Evenals bepaalde gels ofzo (koelinggel/traumeelgel). Maar als hij niet behandeld wordt, kan het dus zijn dat ie op de lange termijn wellicht gaat kreupelen. Als het dit is wat ik denk. groetjes

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:48

Een verdikking duidt op een irritatie waardoor en meer gewrichtsvloeistof op een bepaalde plaats komt.
De irritatie kan wijzen op een ontsteking, slijtage (artrose), OCD, botsplinter, overbelasting, ect.
Als na 10 dagen licht stapwerk de bult niet weg is, dan is overbelasting vaak niet de boosdoener, maar is er iets anders aan de hand.
Het is dan noodzakelijk om een foto of scan te laten maken.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:47

Hoeft ook echt helemaal niks te zijn. Mijn hengst kreeg plots een bolspat, de grootte van een tennisbal aan beide sprongen. Ik dacht het ergste, hij was toen 1 jaar. Nu, 4 jaar later zitten de bolspatten er nog steeds en is hij een klein half jaar geleden op de foto geweest om ocd uit te sluiten. De gewrichten waren zo gaaf als wat, niks te vinden!
Waarschijnlijk heeft hij dit gekregen omdat hij heel lang te wijd heeft gestaan achter, daarom moet hij ook achter op ijzertjes anders belast hij zijn voeten verkeerd. Het gaat echter nooit meer weg.
Laat foto's maken zou ik zeggen dan weet je het zeker!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:19

mijn paard heeft het ook, beide achterbenen, evenveel vocht. Hij komt uit Oostenrijk en heft 4 jaar op de alm gestaan, hij is nu 4 1/2. Hij heeft er geen pijn aan, zet 1 been iets minder ver onder.
We hebben zijn hoeveelheid werk gehalveerd (loopt nu om de dag licht werk) en kijken het ff aan.

Hij loopt wel op 4 ijzers, omdat hij voor erg toontredend is (bergpaard) en achter veel te snel afslijt zonder ijzers

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:41

Voor de duidelijkheid. Ik belast mijn paard gewoon normaal. Hij loopt nu L2 in de dressuur en springt 1 keer in de week in de les.
Ik houd er verder geen rekening mee dat dat vocht er zit. Is in mijn geval ook niet nodig.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:30

Mijn paard heeft een tijdje geleden een open gewricht gehad. Het wondje dat hij had is naar binnen geslagen door het kapsel heen. Op de plek van het wondje zit nu een bult. Dit is geen vocht maar weefselvorming. Aan de voorkant van het gewricht zit wel vocht. Dit is het beetje gewrichtsvocht wat overgebleven is, wat hij niet meer afgevoerd krijgt. Gisteren had hij naar de kliniek gemoeten. De dierenarts had dan het gewricht leeg gehaald en bijnierschorshormoon ingespoten om de aanmaak van het vocht te remmen. Vervolgens een strak drukverband er omheen en het zou weer dun zijn. Ik kreeg echter mijn beest de trailer niet in dus heeft hij nog steeds een dik spronggewricht. Volgens de dierenarts kan ik er wel gewoon mee rijden en hij heeft er ook geen last van.

Afbeelding

Anyay... dit is dus gekomen door een wondje. In jouw geval lees ik daar niets over.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:25

bedankt voor alle reacties OK dan!

het is nu een week later , en het is al bijna weg ...
is dat langzaam of niet? ik vind het zelf best wel lang duren.. elke x afspuiten enz word je ook niej vrolijk van .
groetjes