voet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 10:38

Mijn pony is onlangs vernageld geweest en na behandeling van de d'arts loopt hij weer helemaal goed. De hoefsmid heeft z'n ijzer er weer onder geslagen ( maar aan een kant maar vastgezet i.v.m. met de nog wat gevoelige plek) Hij loopt ook na dat beslaan weer prima. Doordat de onsteking "opgezocht" moest worden is er wat aan de ene kant weggesneden en staat hij nu wat scheef (beetje) op zijn voet omdat er aan de andere kant beter niet nog wat af gehaald kon worden i.v.m. te kort worden van z'n voet. Hij loopt prima maar is het verstandig nu te gaan rijden? mijn smid zegt van wel maar ik heb m'n twijfels. Ook zegt m'n smid dat dit de volgende keer met beslaan weer gecorrigeerd kan worden als z'n voet weer wat gegroeid is. Wie heeft dit ook gehad?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 15:12

Ik heb niet het zelfde gehad, maar wel zo iets.
Kevin is een keer met zijn ijzer in een hek blijven hangen en heeft daarmee zijn ijzer losgerukt en dus ook een groot deel van zijn hoef kapot getrokken.
Smid erbij en kijken wat er nog te redden viel.
We hebben hem een zooltje gegeven van dik naar dun aflopend om hem toch recht op zijn hoef te zetten want als een paard op 1 voet scheef staat, kan je dat later wel weer gaan corrigeren met speciaal beslag, maar daar ben ik persoonlijk niet echt voor en vind ik ook onnodig.
Ik weet niet of het bij jouw paard mogelijk is om zo'n zooltje tussen het ijzer en de hoef te plaatsen, maar mijn ervaring is dat het perfect werkt.
Met het groeien van de hoef moet je de smid er iets vaker bij hebben om het zooltje aan te passen naar de stand van de hoef maar je paard staat dan wel recht en kan gewoon bereden worden, ik zal zelf nooit gaan rijden op mijn paard als hij niet recht staat om het naderhand weer te gaan corrigeren, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes, Tanja.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 17:39

bedankt voor je reactie! ik denk dat een zooltje wat moeilijk is omdat hij aan de kant waar het zooltje zou moeten hij voorlopig geen nagels kan hebben i.v.m. een overgevoelige plek. Ik heb een a-pony dus ook maar heeeel kleine voetjes dus een gevoelige plek beslaat al gauw de helft van z'n voet. Dus ik denk dat een zooltje niet vastgezet kan worden.
Groetjes judith

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:35

was ik er vergeten bij te zetten, bij Kevin konden toen ook geen nagels gebruikt worden dus heeft mijn smid een of andere lijm gebruikt, werkte perfect en de hoef kon gewoon doorgroeien.
Met een zooltje is het ook wel de bedoeling dat het onder de hele hoef gezet wordt en dan van dun naar dik, maar als je pony nog gevoelig is, denk ik dat je beter even kan wachten, er komt misschien wel een soort van druk op te staan en dat zou pijn kunnen gaan doen.

Succes!

Groetjes, Tanja.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 23:39

Als het voor je paard geen of weinig effect heeft met lopen of hij nu scheef staat of niet, kun je normaal je paard gebruiken.

Ten behoeve van de estetica heb ik in het verleden wel een blokje onder het hoefijzer gelast zodat het paard weer nagenoeg een normale stand heeft.

Er is slechts weinig ruimte voor een nagel in de witte lijn van de hoef en een vernageling zit in een klein hoekje. Er zijn zelfs genoeg paarden die niet erg goed tegen "nageldruk" (een teveel aan materiaal tussen de hoefwand en de hoeflederhuid) kunnen en daardoor al een hoefzweer ontwikkelen. Beter niet je DA laten komen maar direkt je hoefsmid gevraagd, waarschijnlijk had die hoef dan nu ook niet scheef gestaan en was het probleem ook opgelost.

En inderdaad omdat er bij het beslaan een rand van de wand genomen wordt, kan tevens een standcorrectie worden uitgevoerd.