Dampig paard wat te doen in herfst/winter

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

esje

Dampig paard wat te doen in herfst/winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 20:36

Hoi Hoi

Ben ondertussen alweer vooruit aan het denken (herfst, winterdag).
Mijn paard is dit jaar verschrikkelijk dampig geweest, maar heeft zich gelukkig redelijk goed hersteld. Hij loopt nu nog steeds dag en nacht buiten in de wei, maar wat moet ik nu als het echt kouder gaat worden.
Andere jaren kreeg hij zowiezo altijd een winterdeken op en ging natuurlijk de stal op. Die winterdeken word met regenachtig weer een probleem maar de stal helemaal en ik ben erg bang dat hij weer benauwd word zodra hij de stal weer op moet.
Heeft iemand hier ervaring mee dan laat maar horen.

Ieder nadeel heeft ook een voordeel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:03

Allereerst: niet teveel die stal op! Het beste medicijn voor een dampig paard is buitenlucht. Gewoon die winterdeken op en zoveel mogelijk buiten laten. Bovendien past een paard zich dan zelf daarop aan. Hij zal ws. een dikkere vacht krijgen dan een paard dat wel veel binnen staat. ALS je hem al binnen wil zetten, doe dan elke dag de stal uit, zodat er niet teveel ammoniaklucht hangt. Het beste zet je hem ook op houtvezel, en niet op stro, omdat houtvezel meer vocht kan opnemen. Als er meerdere stallen zijn, geef hem dan de stal die het dichtste bij de buitendeur is. Laat de buitendeur altijd open, zodat er frisse lucht naar binnen kan. Laat ramen ook open als je die mogelijkheid hebt. Sla geen stro op in de buurt van de stal en als je hem al stro voert, maak dat dan flink nat. Mijn ervaring is wel dat een dampig paard zich in de herfst over het algemeen beter voelt dan in de zomer.

Boyke & Hummer :)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:24

als je je paard met een deken in het land zet, zorg er dan voor dat het een waterdichte, ademende deken is - dan heb je geen last als het regent. Voor de weerstand kan je hem evt. echinacea (van bloem verkrijgbaar bij de drogist in 300 ml. verpakking) bijgeven. Bij ons helpt dat goed bij een dampig paard: 3 ml. per dag in de mond spuiten. Op stal alleen als het echt niet anders kan en dan alleen in een buitenbox. Geen hooi, maar kuilgras gevenl Stalbedekking: bij sommige paarden werkt zaagsel juist niet (de mijne gaat daar juist van hoesten en doet het op stro beter) en is bijv. ecolit beter als alternatief. Van stro in de stallen naast je, kan hij ook last hebben. Verder goed opletten dat je hem niet nat op stal/in het land zet na het rijden (dan is hij vatbaarder).

esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 13:02

Nou mijn bedoeling is inderdaad om hem dus deze winter niet binnen te halen. Nu hebben wij bij ons in de wei een vrije inloop stal dus bij echt slecht weer kan hij zelf bepalen of hij gaat schuilen of niet. Maar voor mijn eigen gevoel is het net of ik hem tekort doe door hem met slecht weer buiten te laten. Wat ik wel zo snel mogelijk ga regelen is inderdaad een goeie degelijke winterdeken. Ik heb trouwens nog een paard net 3 jaar en deze heb deze zomer ingereden, ook hem wil ik de winterdag buiten laten lopen met natuurlijk ook een degelijke winterdeken op doe ik hier wel verstandig aan??????????? Verward

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:59

ik vind van wel. Ik heb twee jonge paardjes en die lopen ook zomer en winter dag en nacht buiten met een schuilstal. Ik kan je verzekeren dat ze er nooit in staan, ze gaan er in de zomer als het warm is eerder in dan in de winter. Als je bang bent dat ze het koud krijgen of zo moet je ze veel kuilgras voeren. En aan een paard kun je wel zien of hij het erg vindt om buiten te zijn.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:57

hoi ik heb zelf ook een dampig paard een fokmerrie van 18 ze loopt nu ook nog dag en nacht buiten maar vav de winter heft ze een mooie buitenbox ik geef haar eachinafors ( druppels ) gewoon van eigen merk van de drogist, foenegriek en knoflook foenegriek kan je kopen bij een paardensport zaak .ze is nu drachtig van rubiquil ik hoop dat ze het nog heel lang volhoud verder rijden we niet echt meer op der. ik hoop dat je der wat aan hebt

esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 12:36

Ik rij op alletwee de paarden. Het Paard wat dampig is alleen nog maar recreatief en om hem toch een beetje op conditie te houden. En de andere van 3 jaar ben ik dus net mee begonnen. Wat ik persoonlijk erg lastig vind is dat als ze in de winterdag dag en nacht buiten lopen het rijden i.v.m zweten.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:23

dan zal je hem eerst een zweet deken op kunnen doen na t rijden en als hij weer droog is zijn gewone deken weer op doen voor buiten .het inderdaad wel een gedoe

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:28

lekker buiten met een schuilstal is de meest ideale huisvesting voor het paard. Als je na het rijden even een zweetdeken op doet en je zorgt dat je hem niet al te nat rijdt zal dat best lukken hoor.
Je moet er bij erge kou wel een beetje letten dat ie voldoende voedsel krijgt zodat hij genoeg 'brandstof' heeft om zichzelf warm te houden.

There is no reality, only perception.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie