ervaringen/advies Mesitran gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sparretje

ervaringen/advies Mesitran gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 11:18

Hallo allemaal,

ik heb op Bokt meerdere malen goede ervaringen over Mesitran gelezen.
Nu ben ik beneiuwd wat jullie me zouden adviseren.

Het verhaal:
op 6 juni is Furor geopereerd om een zeer uitgebreid gebied met sarcoiden te verwijderen.
Op 2 plaatsen is er cryo gebruikt, het grote deel is chirurgisch verwijderd waarna dit in meerdere lagen gehecht is. Aangezien niet alles weggehaald kon worden zijn er cisplatine beats in de wond achtergelaten.

De link naar het topic met foto's van de wonden:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1489490

In eerste instantie mag ik niks aan de wonden doen en moet het lichaam het eerste herstel zelf doen. Ook mag er niet zonder handschoenen aan de hechtingen gekomen worden door de cisplatine.

Gezien de plaats van de operatie (tussen de voorbenen, uitlopend naar de singelplaats) wil ik er alles aan doen om een zo voordelig mogelijke wondgenezing te bevorderen.

Ik ben dus benieuwd wat jullie me zouden adviseren, wel of niet wat op de wonden smeren? Aankomende week mogen de hechtingen er uit.
Het hoeft overigens niet per definitie Mesitran te zijn, alle ervaringen zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door sparretje op 19-06-11 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:21

ik zou er niets aan doen, het ziet er netjes uit.
als je gaat smeren krijg je alleen maar reactie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:21

Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met grote wonden en hoe te behandelen. Weet niet of je dat topic van Mira hebt gevolgd? Daar staan foto's en verslagen in van de behandeling van een heel forse wond.

[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Heeft de arts trouwens niks geadviseerd wat je later er eventueel mag opsmeren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:50

Ik ben mijn merrie er ook mee gaan behandelen sinds ze terug is uit de kliniek (zie topic in mijn onderschrift, staan ook foto's in).
Zij heeft een grote buikwond die onder nacose gehecht is maar deels open gesprongen en geïnfecteerd met een bacterie.

Ze heeft 3,5 week in Utrecht gestaan, daarna zijn we na het schoonmaken gaan insmeren met Mesitran.
Daarnaast krijgt ze ook arnica druppels bij (door het voer).

Je kunt in mijn topic zien hoe de wond herstelt.
Ik ben erg te spreken over de mesitran.
Je kunt via de site ook info opvragen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:55

Ik heb het gebruikt voor een draadwond en het heeft super gewerkt.
Eerst met wondzalf van simicur. Daarna heb ik er mesitran opgedaan en de wond is heel snel en mooi genezen. Vooral op de randjes v/d wond gesmeert

Samantha89

Re: ervaringen/advies Mesitran gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:07

Ik zou er zelf ook nu nog niks aan doen. Het is mooi gehecht. Toen mijn paardje gehecht was mocht ik er ook geen wondzalf op smeren, ik mocht alleen het zand, viezigeid etc er voorzichtig afwrijven. Als de hechtingen eruit gaan en er is nog een gedeeltje niet goed dicht, dan zou ik het je wel aanraden om het erop te smeren. Mijn paard heeft nu een grote open wond op zijn pijpbeen, wat niet gehecht kon worden, daar smeer ik ook wondzalf op, en het verbeterd met de dag! Ik gebruik alleen dermiel of vetramil honingzalf, maar mesitran werkt net zo goed, want ook dat is honingzalf.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:00

Op hechtingen mag je volgens mij ook niks smeren.

Ik ben pas gaan smeren toen de hechtingen er al bijna 2 weken uit waren en er een deel van de wond open gebarsten was.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:02

Een pot honing en daar een zakje mierikswortel poeder in doen,mag ook op een open wond gesmeerd worden.Heb ik hele goede ervaringen mee.Een kat met een wond die 3 weken later pas dicht zou zijn volgens D.A heb ik honing met wortel op gedaan, 3 dagen later was de wond dicht.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 19-06-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:06

Ik zou ivm medicijnen in de wond en de reden van de wond hier niks op smeren zonder overleg met de behandelend DA. Bij bv wond door ongeluk of koliek-, etc. operatie is mesitran super spul, maar hier is een heel stuk huid doelbewust weggehaald en je wil niet dat de verkeerde huidcellen teruggroeien.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:34

Dank jullie wel allemaal voor jullie meningen en ervaring! Fijn dat er zoveel mensen mee willen denken.

Zolang de hechtingen er nog inzitten ga ik er inderdaad nog niks op smeren. Waar het me vooral om gaat is dat er geen hobbelige randen ontstaan om het zo maar even te noemen, aangezien de singel daar zeker overheen zal komen te liggen. Ik heb zelf gelukkig niet eerder ervaring gehad met gehechtte wonden, ben blij om van jullie te horen dat het er netjes uitziet.

@capopjekop; dat topic heb ik inderdaad gevolgd. De arts heeft in eerste instantie gezegd er niks op te doen, binnenkort hebben we weer telefonisch contact dus dan hoor ik wat ik vanaf dat moment weer mag, is van te voren niks van te zeggen.
@Nouvel; ik heb je topic inderdaad gezien :(:) Met welk doel geef je de arnica?
@Samantha89; moet de wond dan droog zijn? Het middelste deel bloed namelijk nog een beetje.
@Tamary; dat is inderdaad een goeie. Ik heb zowiezo eerst overleg met de arts voordat ik er wat aan doe.

Thanx allemaal!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:36

marleen_usar schreef:
Een pot honing en daar een zakje mierikswortel poeder in doen,mag ook op een open wond gesmeerd worden.Heb ik hele goede ervaringen mee.Een kat met een wond die 3 weken later pas dicht zou zijn volgens D.A heb ik honing met wortel op gedaan, 3 dagen later was de wond dicht.

Zo hebben wij het ook gedaan met een fikse draadwond op het been van een trekpaardveulen, werkte erg goed en is prachtig genezen. Alleen gebruikten wij die potjes met verse mierikswortel ipv poeder. Mesitran is ongeveer hetzelfde, alleen duurder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:44

sparretje schreef:
@Nouvel; ik heb je topic inderdaad gezien :(:) Met welk doel geef je de arnica?

herstel van binnen uit, omdat het ook van binnen om een enorm oppervlak gaat...
ze zijn de arnica gaan geven waar ze nu op de wei staat...
op zwellingen smeren we trouwens traumeel...

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:14

Hai,

Ik ben de eigenaresse van de pony Mira die toen zo gewond was door de hengst.
Ik zweer tegenwoordig bij de Mesitran (wel de soft gebruiken!) Ik gebruik het ook bij mijzelf en mijn kinderen.
Ik heb het met mijn veulen die op de knie een enorme winkelhaak had(ruim 10cm) ook gebruikt, en bij hem zelfs vanaf de eerste dag, direct nadat we het gehecht hadden.
Iedereen dacht dat het niets zou helpen maar toen na ruim een week de hechtingen begonnen uit te scheuren, zijn we alleen maar verder gegaan met de mesitran en inmiddels is hij 1 jaar, en zie je amper(lees als je het niet weet zie je NIETS) nog iets van het litteken.
Ik zou er dus zeker wel een paar daagjes mee smeren, al is de wond dan natuurlijk op zich al dicht.
Heel veel succes en ben benieuwd naar jou ervaringen.
Groeten Renata

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 22:30

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Helaas is de wond open gesprongen, en ben ik inmiddels na overleg met de da gestart met behandeling met Mesitran. De arnica ga ik volgende week mee beginnen, had ik niet in huis en is hier moeilijk aan te komen.

Als jullie het leuk vinden wil ik jullie wel op de hoogte houden van de vorderingen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:52

Ja, ik ben wel benieuwd inderdaad...

Ik houd het topic van mijn merrie ook zoveel mogelijk bij wat betreft de vooruitgang van de wond...
en ik ben inderdaad ook mesitran gaan smeren omdat de hechtingen open gebarsten waren...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:39

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:51

Ja ik ben ook benieuwd. En sorry voor de late reactie, maar de wond was en is nog steeds niet droog en ik smeer er gewoon wondzalf op, was ook aangeraden door de D.A. dat de wond nu nog steeds niet droog is komt omdat er afgelopen dinsdag wild vlees weggesneden moest worden :(, maar nu ben ik bijna een week verder en het gaat gelukkig super goed! het gedeelte waar nog steeds vocht uit komt wordt steeds kleiner, en het heelt nu erg mooi. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:51

stuur renate85 even een pb die is er ook mee bezig.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:30

Is het met deze zalf zo dat er geen korstvorming komt en daardoor minder kans op wildvlees?
Het paard van mijn dochter is woensdag gewond geraakt toen we haar op een 7 paard vrachtwagen probeerde te krijgen om naar utrecht te gaan voor onderzoek aan bultje op haar been.
Ze is gaan stijgeren en achterover geklapt op het beton onder haar rechter knie zit nu een flinke wond wat niet te hechten is.
Er is voor we haar kregen iets gebeurd waardoor ze zo bang is om bepaalde ruimtes in te gaan.
daarom haden we ook vervoer geregeld via utrecht.
Deze meneer was zelf ook geschokt en zei zo een angstig paard nog nooit te hebben mee gemaakt.
Maar nu wil ik dus haar wond verzorgen.
Van de dierenarts hebben we groene leem gekregen om er 2x per dag op te smeren voor een week en 2x daags schoonspoelen.
Na een week moeten we een wondspray gebruiken.
Nu moet ik zo medicijnen halen in zeewolde omdat ze verhoging heeft en zat er aan te denken om meteen om deze zalf te vragen
Ik zou dus wel wat advies kunnen gebruiken .

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:44

Hoi Inge,

ik gebruik de zalf nu bij Furor. Hij heeft inderdaad geen korstvorming, maar dat heeft ook te meken met de plaats van de wond (tussen de voorbenen) dat beweegd de hele dag. Ik durf dus niet zeker te zeggen of het van de Mesitran komt of niet.
Ik maak ook iedere dag de wond helemaal schoon met lauw water, dan haal ik alle harde delen eraf, dus veel kans tot korstvorming krijgt het ook niet.

Wat betreft wildvlees durf ik niet te zeggen of dat door Mesitran voorkomen wordt. Mijn dierenarts vertelde dat wildvlees op het lijf eigenlijk niet voorkomt itt de benen, en dat dat te maken heeft met bepaalde spiervezel samentrekkingen.

Sterkte met je paardje!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:57

Ik ben idd ook bezig met de mesitran.
Alles is begonnen met een schop van een ander paard
[MD] (verslag) Zo trof ik Indy anmorgen aan...update 12-04 pag 5
In het topic nog niet begonnen met mesitran.
Het weekend of volgende week zal ik een foto topic maken van het vervolg van de wond met mesitran.

Zonder de mesitran...
1ste foto net gehecht, 2de foto opengeknapt, 3de foto gesmeerd met dermiel
Afbeelding

Zoals je kan zien ben ik al bijna een jaar zoet met haar been..... :(:)
Ik kreeg smeersel na smeersel van de dierenarts.
3 keer wildvlees weg moeten snijden. :(:)
Dus nu met de mesitran begonnen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .
3 juni begonnen , en nog geen wildvlees gevonden. _/-\o_
Schoonmaken met betadine shampoo en sponsje, goed afspoelen, been afdrogen/laten drogen daarna een dikke klodder mesitran erop.
Gaasje erop, watten om haar been heen, zelfklevend verband eromheen en dat laat ik 3 a 4 dagen zitten.
En dit dan steeds weer herhalen.
Met dagen met veel regen staat ze zonder verband (anders word alles zo week) maar wel iedere dag schoonmaken en een klodder mesitran erop.
Laatste foto is een beetje ongelukkig genomen, maar beetje bij beetje begint de wond kleiner te worden.
De strepen langs de rand zijn van de hechtingen de er ingezeten hebben (het heeft nogal strak gestaan)
Afbeelding

Kortom ik ZWEEEEER bij mesitran _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door renate85 op 01-07-11 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:02

Dank je wel sparretje.
Onze veearts had de mesitran niet, wel een ander merk maar die wou ik niet.
Heb dus onze apotheek in ziekenhuis gebeld en deze heeft hem voor mij besteld en ik kan het morgenochtend al ophalen.
weet alleen niet of onze verzekering het ook wil vergoeden omdat ik het niet via de veearts heb gekregen.
met die groene leem krijg je er echt een korts op en ze zeiden dat je dat eraf moet halen en dan weer nieuwe leem erop maar onze bijrijdster zei dat het erg vast zat en ze dit niet durfde.
gelukkig wilde ze wel de metacam die ik vanmorgen heb opgehaalt in zeewolde gisteren was ze nog zo getrouwmatiseerd dat het de veearts niet lukte haar een prik te geven.
ga morgen dus met de mesitran beginnen heb de gel besteld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:03

In het topic in mijn onderschrift kun je de wond van mijn merrie zien met updates, voor wie het interessant vindt.

Op dit moment wordt de wond nog om de dag goed schoon gemaakt met water en de korsten verwijderd, dan wordt alles ingesmeerd met Mesitran.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:04

Ik heb met mijn vorige paard ook mesitran gebruikt. Zij was door het hek van de wei gegaan en had haar been opengehaald (de dierenarts kon tot op het bot kijken, wond zat vlak onder haar knie op het voorbeen). De dierenarts heeft het gehecht en verbonden maar binnen twee dagen had mevrouw het verband eraf en de helft van de hechtingen eruit. De wond was echter zo diep dat we eerst met zalfgaasjes (parafinegaasjes) hebben gewerkt.
Een vriendin van mij studeert voor arts en kende dit van diepe wonden bij mensen, waar ze dus die parafine gaasjes in stoppen, verbinden en elke dag verschonen. Dit heb ik eerst een poos gedaan, zodat de wond mooi van binnenuit kon helen. Hij ging namelijk steeds wel een beetje dicht, maar alleen aan de buitenkant en als ze het dan stootte of eraan beet dan sprong het weer open. Het moest dus bij de randen open blijven en van binnenuit dichtgroeien. Toen de gaasjes er niet meer in pasten (omdat de wond inderdaad netjes van binnenuit dichtging) ben ik pas de zalf gaan gebruiken. Mijn vriendin zei ook dat ik niet steeds de wond moest schoonmaken (zeker niet met betadine, dat droogt uit) want het gelige wondvocht dat je ziet, dat zijn juist nieuwe cellen en die bevorderen de genezing. Als je die steeds weghaalt met schoonmaken dan duurt de genezing langer. De wond moet wat nattig blijven zodat hij echt van binnenuit kan genezen en niet steeds aan de buitenkant dichtgroeit en vervolgens weer openspringt omdat hij aan de binnenkant nog niet voldoende dicht is.
Ik zou het wel spannend vinden bij een gebied waar ze slechte cellen hebben weggehaald, Metrisan werkt fantastisch maar juist omdat het helpt nieuwe cellen te vormen waardoor het genezingsproces versnelt. En je wilt natuurlijk niet dat de slechte cellen weer terugkomen, dan is dit hele verhaal voor niets geweest...

Sorry voor mijn lange verhaal en ik hoop niet dat ik je met mijn laatste opmerking bang heb gemaakt, ik wil alleen met je meedenken en misschien is dit nog iets om met je dierenarts te overleggen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:07

De veearts die mijn paard heeft geopereerd en behandeld adviseerde ook schoon maken met alleen water en watten of schone doeken.
Ik zou ook geen betadine gebruiken.