Mok!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Mok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 10:08

hallo allemaal.
Nescio heeft al sinds een paar maand Mok op zijn beide voorbenen( alleen in de kootholte gelukkig), eerst was het niet zo erg, hij had altidj al een paar kortjes maar nooit erger dan dat. Maar nu word het steeds erger. Scheve mond

eerst heb ik mokzalf geprobeerd, werkte helemala niet, het werd allee maar erger. Toen kreeg ik een tip over Tandpasta! ik elke dag tandpasta erop smeren, maar het hielp niet echt veel. Scheve mond (een beetje, het droogt dan uit)

Nu probeer ik wassen met betadine shampoo, goed afdrogen( natuurlijk), en dan een soort zinkzalf erop. Ik heb nog geen resultaat gezien, maar ik ben nog maar 1 dag daarmee bezig. Scheve mond

Wie heeft er hier een (verzorg)paard/pony die ook mok heeft (gehad)???
En wat heb jij er aan gedaan??? Verward Verward

ik hoop dat iemand me kan helpen! alvast bedankt!!

p.s. hij kreeg de mok midden in de Hittegolf! kan het ook aan dat weer hebben gelegen???( vochtig, droog weer) Verward

Irene

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:09

Ten eerste moet je een been met mok helemaal droog houden. 1x goed wassen, en daarna droog houden. Ik zou ze in elk geval zeker niet elke dag wassen. Dan maak je de huid zacht en haal je de natuurlijke vetlaag weg, waardoor ze weer gevoeliger worden.

Ik spuit als mijn paarden mok hebben er altijd acederm op. Werkt super. Na een paar dagen heb je vaak al resultaat. OK dan!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:23

Heb zelf een 2-jarige merrie met mok op 1 achterbeen dank zij de zon. Ben begonnen met helemaal schoonmaken en 14 dagen vetaderm. Dat hielp geen kl**t. Beestje had ondertussen olifantspoot en been was hardstikke warm. Daarna weer veearts erbij gehad: acederm erop om korsten los te weken, met handdoek korsten eraf, gewassen met groene badedas, goed droogwrijven, daarna aluminiumspray erop. Mocht er de volgende dag nog een korstje opzitten dan moest ik die eraf halen en plek met aluminium spray spuiten. Nou d'r zat geen korstje op: het hele pijpbeen zat er weer onder en wel 2x zo erg. Ondertussen was mijn husband 1 week naar Boston vertrokken voor congres en moest ik dus het beestje alleen verzorgen. Nou probeer jij maar eens een 2 jarige merrie te behandelen zonder dat iemand hem voor je vast houd (met praam). Na enkele welgemikte trappen besloot ik om de korsten maar te laten zitten en er alleen mokzalf op te doen. Dus de hele week alleen mokzalf opgedaan. Resultaat: k*t. Op aanraden van een kennis was ik nu iedere dag been met betadine (met zo min mogelijk water), haal alle korsten eraf en doe er dan dun mokzalf op. Mok wordt al iets minder maar weet niet hoe lang ik dit nog volhoud. Het is net de slag om Arnhem, zonder praam hoef je er niet aan te denken en zelfs dan nog liep ik gisteren een klap op. Bovendien is die praam er haast niet meer om te krijgen en neem dat het beestje maar eens kwalijk. Dus helaas echt een oplossing weet ik niet voor je. Ben nu al ruim een maand aan het klungelen en lijd met je mee. Het enige wat je kunt doen is volhouden want mok is hardnekkig.

pluk de dag

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:35

Dit is een vrij recent topic over mok met heel wat tips erin: [MD] Mok & wedstrijd, toch opnieuw voetjes scheren?

Mok kan idd de kop opsteken bij warm weer. Heeft jouw paard toevallig mok aan zijn witte benen? Die zijn vaak erg gevoelig voor zonnebrand en dat kan mok aanwakkeren omdat de huid dan al geirriteerd is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:36

ik zelf behandel mn paard met uierzalf, en daardoor worden de kortsen bij haar minder, zijn er meer mensen die die goede ervaring hebben? Ik wil wel zeggen dat het geen ernstige mok is bij mijn arabier, wat ligte korsten, bij haar achterkootholtes...

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:40

Bij Jordy..waste ik het eerst met Betadine Shampoo..en daarna smeerde ik er tandpasta op en spoot er acederm op..werkte super..en Jordy had behoorlijk wat mok..en dit werkte het beste bij hem.. Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:44

idd, wat Karin zegt, kan te maken hebben met de zon.
Als het zwarte benen zijn, kan dat dus niet.
Die van mij heeft twee maanden aan één zwart been een soort exceem gehad wat heel erg leek op mok. Uiteindelijk ben ik eruit gekomen met een homeopatische VA (na heel veel gedonder, ik heb echt alles geprobeerd).

Je zou nog de Cure-Mok pilletjes kunnen proberen van de Paardendrogist.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:50

Ik heb de mok moeten wassen met betadineshampoo.
Daarna insmeren met hydrocortiderm en een verband om het been.
Dat 2 dagen laten zitten en dan opnieuw insmeren en nieuw verband eromheen.
Dat moet ik volhouden tot de mok weg is.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:10

kootholtezalf van de groene os is ook superspul!!

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:47

Rieja schreef:
idd, wat Karin zegt, kan te maken hebben met de zon.
Als het zwarte benen zijn, kan dat dus niet.


Maar aangezien mok heel gemakkelijk van het ene been op het andere kan overspringen, kan het in zo'n geval wel zijn dat het aan een wit been is ontstaan. Bij Ret begint het eigenlijk altijd aan een wit been. Met een beetje geluk blijft het zwarte been gespaard (bij Ret helaas vaak niet).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:53

Winnie had ook mok ( dacht ik ) na rum 3 weken smeren en geen resultaat heb ik de dierenarts gebeld.. Hij bleek een allegische reactie te hebben en ik moest hem 3 keer per week wassen met betadineshampoo.. Het is nu bijna over.. Hij had ook kleine bultjes op de rest van zijn lijf.. Ik zou dus ff kijken of je paard aar geen last van heeft.. Knipoog

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:17

hydrokortyderm doet wonderen

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:25

Ik gebruik een spulletje van de dierenarts wat je elke dag met een kwastje op moet brengen. Klinkt lekker vaag maar het werkte wel goed! En volgens mij maakt de DA het zelf. Dus als de dierenarts nog niet geweest is zou ik hem het zeker even vragen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:27

www.chevalcare.nl is een heeeeeeel goed product het is een vorm van thee! Daar het waterbakje en muesli werk uitstekend!!!!

..........................................................

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:45

levi schreef:
Ik heb de mok moeten wassen met betadineshampoo.
Daarna insmeren met hydrocortiderm en een verband om het been.
Dat 2 dagen laten zitten en dan opnieuw insmeren en nieuw verband eromheen.
Dat moet ik volhouden tot de mok weg is.



Dit is precies wat de dierenarts vanmorgen in de les zei,

Liefst geen water gebruiken,
maar korstjes erafkrabben spulletje opsmeren en dan bandage erom.

Kiekeboe

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 16:57

Citaat:
Mok kan idd de kop opsteken bij warm weer. Heeft jouw paard toevallig mok aan zijn witte benen? Die zijn vaak erg gevoelig voor zonnebrand en dat kan mok aanwakkeren omdat de huid dan al geirriteerd is.


jah dat klopt! Nescio is een tuigertje en heeft 4 witte sokken Knipoog
Ik zal er in het vervolg dan toch maar beter op letten idd.

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:04

clinacutin is het enige wat bij ons geholpen heeft(is via va te krijgen). Niet al die poespajes proberen want het helpt allemaal geen ene K***E
Al geprobeert: sudocreme,groene leem,zinkzalf,betadine,3 verschillende mokzalfjes,homeopatische druppels en ga zo nog maar even door!

Nu scheren we Ynse zn kootholtes,alleen binnenkant (het is nl een fries), als het vocht weer is insmeren met baby-olie(stoot water af) En zodra we weer plekjes zien,gelijk met clinacutin smeren en het is over na ongv. 2dgn... Als paarden eenmaal mok gehad hebben ,blijven ze er dus gevoelig voor! Succes

eindelijk fotos!!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:56

Wat handig is om de korstjes eraf te halen is zo'n vlooienkammetje voor de katten etc. Dan hoef je niet met je nagels te pulken, zeg maar (lekker verhaal wel weer!) Tenminste ik vond het wel handig....

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:43

Mijn paard heeft ook mok. En ik krijg het maar niet weg. Net als veel anderen heb ik al 100.000 dingen geprobeerd. Het ene werkt ietsjes beter als het andere, maar weg krijgen die ik het nooit helemaal. Zorg er gewoon voor dat je er vroeg bij bent, als je paard eenmaal mok heeft gehad is de kans groot dat hij het vaker krijgt. Verwaarloos het ook niet want het wordt alleen maar erger...
Op het moment gebruik ik mok-creme van de DA en ik was het 1 keer in de week (of 2 weken) met betadine shampoo en dan goed droog maken. Verder heb ik ook een pot uiercreme (dat gebruik ik wel eens i.p.v. mok-creme) zorg ook voor een schone/droge stal en hou de haartjes rond de mok wat kort, daar blijft ander ook vocht/water, etc in hangen!
Succes er mee
succes er mee

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Jolandt
Berichten: 210
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Net boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:31

Sudocreame voor babybillen wil ook helpen. Dat smeer ik er op. maar dan is het Mok nog in een beginstadium.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:15

Geef ik lekker een tip weg vind ik vandaag de mijne met 2 voorbenen met mok Verward (donker en licht voetje) Boos!

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:39

Het enige wat bij mijn paard geholpen heeft na een hele zomer ellende is D-tox voeren van de paardendrogist. Het gaat dan van binnenuit weg. Uitwendig smeer ik er Sudocreme op. Hij had iedere zomer mok en dit jaar en vorig jaar heb ik preventief D-tox gegeven en geen enkel plekje, terwijl hij andere zomers ieder jaar mok had.

De dierenarts is er toen meerdere keren bij geweest en wist er ook geen raad meer mee. Antibiotica hielp niet en ook alle zalven waren geen succes. Van de meeste werd het zelfs nog erger. Zijn benen werden zo dik dat het steeds openbarstte. Hydrocortiderm mag je maximaal 10 dagen gebruiken, omdat het een hormoonzalf is.

sterkte ermee

Passie voor paarden blijft een levenlang!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:27

het klinkt raar maar het helpt super.. varkenspis ja echt hep het zelf een keer gezien dat ze het deden en binnen drie dagen weg mok en kwam ook niet meer terug..

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:58

pearl_tje schreef:
het klinkt raar maar het helpt super.. varkenspis ja echt hep het zelf een keer gezien dat ze het deden en binnen drie dagen weg mok en kwam ook niet meer terug..


Ik kan het me niet echt voorstellen... Mok wordt veroorzaakt door een vochtige omgeving... dus je moet het droog houden... (voor hoever ik weet) Het zou kunnen, maar het lijkt mij sterk eigenlijk....

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:15

sudocreme of zinkzalf helpt bij een hoop
maar bij hardnekkige mok ??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maris, Shari_B, winnetou4502 en 109 bezoekers