uitslag bloedonderzoek Andrew. Iemand meer info?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

uitslag bloedonderzoek Andrew. Iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 18:34

Donderdag had ik Andrew mee naar de kliniek waar Spat werd geconstateerd. Voor de zekerheid i.v.m. mogelijke spierbevangenheid heb ik hem ook nog een volledig bloedonderzoek af laten nemen.

Dit kwam eruit:
Bepaalde eiwitten in het bloed die wijzen op een ontstekingsreactie waren verhoogd.
Het gehalte van het eiwit aldemine was verlaagd. minimum is 49 1/2, Andrew had waarde 44.
Wat ik begreep is dit een eiwit die opgenomen hoort te worden door de darmen uit het voer. Deze verlaagde waarde kan te maken hebben met slechte kwaliteit ruwvoer/gras, of omdat Andrews darmen niet niet goed in staat zijn het eiwit uit het voer te halen.

2 enzymen: CPK en LDH waren verhoogd. Waarde: 43, dit kan duiden op een lichte mate van spierbevangenheid/spierpijn.
Geadviserd werd om rustig aan te doen. Stappen. tegen de spierpijn werkt equipalazone, vitamine E/seleen, Miocure, preventief werd nuitracite of nuitradex aangeraden, dit zorgde voor een buffer waardoor minder snel spierbevangenheid/spierpijn op zou treden.

Tenslotte was de aanwezigheid van een bepaalde cel, afgekort: EO behoorlijk verhoogd. Deze had waarde 8 i.p.v. 4 Dit kon te maken hebben met een worminfectie of met allergieën.

Aangezien alle paarden om de 2 maanden ontwormd worden tegelijkertijd met voldoende dosering (paard van Naz uitgezonderd misschien Knipoog )
verwacht ik dat niet echt. Die allergieeën is veel waarschijnlijker. Andrew heeft namelijk last van zomereczeem, heeft stofallergie/chronische bronchitus en reageert erg sterk op steekvliegen/muggen e.d.

Het was mogelijk om dhiervoor eventueel allergitum van VSM te geven. Sommige paarden reageerden daar goed op anderen helemaal niet. Wel moet dit preventief gebeuren (wist ik al)

Lever en nieren waren in orde, en hij had geen bloedarmoede.

Mij werd aangeraden in elk geval weer meer te voeren met brok omdat het eiwitgehalte nu aan de lage kant was, en ik vrij weinig brok voer op het moment (3/4 kg)
Bovendien adviseerde hij mij om over drie weken opniew bloedonderzoek af te laten nemen (vooral vanwege die aldemine) om te kijken of de waardes beïnvloed werden door de verhoogde waardes CPK en LDH. Dat kon blijkbaar of dat er echt iets anders mis is.

Waarschijnlijk laat ik dit dan door onze gewone veearts doen. Scheelt me weer een rit. Deze kon dan overleggen met de arts van de kliniek over de waardes.

Heeft iemand nog informatie over de verschillende onderdelen of de waardes?


luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:28

ik heb bij mijn vorige merrie ook een keer een bloedtest laten doen en toen zag ik dat bepaalde waarden waren verstoord. wat mij al heel erg leek, bleek echter helemaal niet zo erg te zijn, dus ik denk dat je je niet zo bezorgt hoeft te maken. de waardes wijken namelijk niet zo heel veel af van de normaalwaardes. ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat de uitslagen nog best dicht bij de normaalwaarden liggen en dat er volgens mij niet zoveel aan gedaan hoeft te worden, behalve dan de adviezen van je DA opvolgen. suc6

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 18:30

Hij heeft me geadviseerd drie weken later opnieuw een onderzoek af te nemen, in elk geval vanwege die Albemine, want die 49,5 was de uiterste minimumwaarde (niet de standaardwaarde dus) Dat moest nader onderzocht worden als de volgende bloedtest hetzelfde beeld geeft...
De spierbevangenheid was licht, en daar kun je makkelijk zelf iets mee doen, de allergie is lastiger...

Tinka

Berichten: 3747
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:59

Als ik het zo lees zijn het geen hele grote afwijkingen, dus zal ik me niet al te veel zorgen maken. Het eiwit dat verlaagd is daar bedoel je denk ik albumine mee. Een eiwit met een aantal functies dat aangemaakt wordt in de lever. De lage waarde kan een aantal oorzaken hebben: onvoldoende opname van eiwit door: te weinig eiwit in het voer of door onvoldoende opname uit de darmen door een of andere oorzaak in de darmen. Ook verlies van eiwit kan voorkomen via de darmen of de nieren. Als je paard niet echt ziek is zal ik eerst eens voer van een betere kwaliteit proberen en na een tijdje weer het bloed controleren.
Een allergie is inderdaad moeilijk te bestrijden.
Je zou die homeopathische medicijnen inderdaad kunnen proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

utopia
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: boornbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:30

hoi met je buurvrouw utopia
ik heb utopia nu twee weken aan de groene leem om de darmen eens
goed te reinige utopia reageert er goed op wil je meer weten hang je een briefje op de kast gr
diane

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 13:42

Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt Diane, misschien is dat het proberen waard!!! Ik vraag je binnenkort wel... Nieren en lever waren in orde volgens veearts (n.a.v. bloedonderzoek dus). Ik geef hem nu kruiden met herbasan P door het voer om te kijken of ik daarmee die allergie waarden weer naar beneden krijg (had ik nog staan). Hij kreeg pavo energie-control, maar was ook licht spierbevangen, dus durfde daar tijdens de rust periode niet mee door te gaan. Hij krijgt nu 2/3 pavo basic omdat hij anders te dik wordt, en kan de hele dag kuil eten en wat grazen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers