hoefbevangen en nu????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:40

oke dank jullie wel..
zal het onthouden en lekker met hem stappen..
hij ging met mij al aan de loop toen ik die medicijnen moest geven.. toen ging ie heel hard achteruit lopen.. en ik lag bijna met me gezicht in de modder..
dus volgens mij kan hij wel weer redelijk lopen hoor..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:40

Je moet het lopen een beetje aan de pony overlaten. Als ie wil lopen, mag dat, maar het hoeft niet. Ik had een stukje wei van 5 bij 5 omgespit en daar liet ik iedere avond water in lopen, zodat hij overdag in de modder wel bij zijn vriendjes in de wei stond. 's Nachts stond ie dan gewoon in het stro op stal.
En geen kuil - gewoon hooi. Ik zou hem ook van de brok afhalen en eventueel nog wat muesli met laag laag eiwit-gehalte geven omdat het zo zielig is als ze niks krijgen. Je moet even vreselijk hard voor hem zijn - het is de enige oplossing nu. Het is mijn ervaring dat je, als je 't goed aanpakt er binnen een week al behoorlijk wat verbetering optreedt.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 12:08

ja.. nou hij heeft nu al wat verbetering!!!
hij loopt weer.. dat deed hij toen ook niet.. hij wou niet eens lopen.. en nu wil hij al graag draven..
ik heb van de week met hem gelopen omdat hij naar een andere plek moest..
toen wou hij ook al veel harder dan mij lopen!!haha dat vond ik minder..
maar hij staat nu ook al in de nattigheid.. het natste stukje land hebben we opgezocht voor hem en hij staat nu dus al een beetje in de modder.
dus dat gaat wel goed.. dan ga ik vandaag lekker een klein stukkie met hem lopen zeg maar

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:07

Hai,
Klopt van die kuil. Maar helaas is oud hooi vaak ook niet goed vanwege luchtweginfecties. mijn paardje heeft dus snel last van stof en helaas, ik kon haar geen stro en al helemaal geen hooi (zelfs niet natgemaakt) geven. Dus kuil was de enige oplossing en ik vergat erbij te zeggen (niet onbelangrijk), het moet kuil van mindere kwaliteit zijn, het moet in het zaad gestaan hebben. Maar zo te lezen gaat het al een heeeeel stuk beter, gelukkig maar. Nou succes verder

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 16:24

die van ij krijgt momenteel een klein beetje hooi..
hij is dik genoeg dus dat kan hij wel hebben..
hij loopt tenminste al weer..
hij heeft al een flinke vooruitgang..
hij loopt nog niet zuiver hoor maar wel weer uitzichzelf.. en dat vind ik al weer heel wat..
hopen dat hij wel weer beter word..
de da gaf hem weinig kans maar dat was 2 jaar terug met z'n pees ook!!! end aar issie ook weer helemaal van genezen!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:37

Ik zou toch een beetje uitkijken met dat lopen.. Je Da geeft m niet voor niks weinig kans, bedenk wel dat de medicijnen (en pijnstillers?) het allemaal anders laten lijken dan het is. De pony van een vriendin van mij is hoefbevangen en die mocht de eerste tijd juist helemaal niet lopen! Dus toch even aan je Da vragen als ik jou was.. Misschien kan je ook even vragen of je zemelen mag geven, daar zit niks in en dat vult wel. Suc6!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 17:01

oke is wel een goed idee..
hij mocht wel een beetje lopen zei de da...
en hij staat nu ook buiten natuurlijk.. daar loopt hij ook wel redelijk wat af..
en aangezien hij van de da juist buiten moest staan..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:12

Ja daarom juist, buiten loopt ie zelf al, dus extra lopen is misschien teveel voor hem. Maar k hoop voor je dat alles weer helemaal goed komt!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:21

ja dat is waar... dank je wel...ik hoop het ook

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:42

Waarom zou hij dan teveel lopen? Als hij normaal buiten loopt, dan krijgt ie toch ook wel eens extra beweging? Of is het dat ie het niet aankan, dat ie teveel pijn heeft ofzo? (ik weet er verder ook niet veel van hoor, maar ik moest juist veel lopen en dat heeft goed geholpen, iig was het niet slecht)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 19:48

nou... normaal staat hij nooit zo buiten.. en aangezien hij nog wel eens wil rennen ondanks z'n dikke pens...hihi..
en aangezien de da zei dat hij zo min mogelijk moest bewegen weet ik het dus ook niet meer

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:50

misschien kun je dan het beste doen wat je DA zegt, en als ie toch al loopt..... ik heb wel altijd gehoord veel lopen, maar ik ken je pony niet, en ik neem aan dat je je DA wel kunt geloven he Knipoog

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 19:53

ja daarom.. dat denk ik ook.. maar aangezien ik van iedereen andere tips hoor!!!!
als ik nou in ieder geval z'n medicijnen moet geven loopt hij harder dan mij hoor... lag net al lang uit in de modder.. bleh... eerst maar ff gedoucht.. iel!!!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:57

kun je het niet zonder medicijnen (zijn toch pijnstillers) proberen? Lijkt me dat als het weer goed gaat je hem zo snel mogelijk van die pijnstillers af kunt helpen Knipoog

Enne, er zijn heel veel verschillende meningen over hoefbevangenheid, wat je wel en niet moet doen, dat merk je wel als je op internet zoekt, is wel verwarrend ja Knipoog maar als ik jou zo hoor dat ie best goed loopt op de medicijnen, zal het toch wel goed gaan? Dan gewoon zo doorgaan als je nu doet!
Mijn verzorgpony kreeg sterke pijnstillers, en toen stond ie nog strak van de pijn en kon haast niet lopen.....Verdrietig maar zelfs hij is er nu weer bovenop!

Iig veel sterkte en suc6, vertroetel je pony maar lekker, heb je nog wat te doen he Tong uitsteken

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 20:05

ik denk dat ik die 7 dagen medicijnen nog beter af kan maken.. ik heb niet voor niks zoveel van hem gehad...
het zijn zilveren zakjes.. met poeder erin!! weet niet wat het precies is...
dus die voor ik toch maar op aan hem..
en vertroetelen doe ik zeker wel ja... als hij me niet weer door de modder sleept!!! haha

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:48

Haha ja je moet er wat voor over hebben Tong uitsteken

Ik moest toen ook zilveren zakjes met poeder erin geven, dat waren pijnstillers, want voor zover ik weet is er niet echt een medicijn tegen hoefbevangenheid Verdrietig
Maar lijkt me dat je dat met die pijnstillers toch niet hoeft af te maken? ach, slecht zal het ook wel niet zijn hoor Knipoog

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:52

Wat je geeft is equipalazone - da's hetzelfde als buut, maar dan een hele lage dosis. Behalve pijnstillend is het ook ontstekingsremmend. Er bestaat idd geen echt medicijn tegen hoefbevangenheid, behalve equipalazone geven kun je je pony helpen door het gif (want het is eigenlijk een soort vergiftiging) uit z'n lijf te krijgen en door het te koelen (dat doe je dus met modder of event. veel afspuiten).

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:06

oke... nou daarom maak ik die medicijnen maar gewoon af.. dat lijkt me beter...
verder loopt hij alweer redelijk normaal...
dus ik hoop nog steeds dat het goed komt..

ja dat kan wel kloppen dat het equipalazone is...
maar helemaal zeker weten doe ik het niet..
denk dat je wel gelijkt heb ja..
dank jullie wel

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:52

Je hoort inderdaad veel verschillende verhalen over hoefbevnagen...
Vroeger dachten ze dat je juist veel moest gaan lopen om de doorbloeding weer p gang te krijgen, als een paard vroeger bevangen werd dan moest die gewon dagen achter elkaar lope. Gelukkig zijn ze er nu acher dat dat niet heft, aangezien je pony als die bevangen is veel pijn heeft is dat natuurlijk niet echt fijn.

het gaat ook om de doorbloeding, maar veel lopen heeft daarbij geen zin, je pony krijgt al medicijnen, en daar zitten denk ik ook bloedverdunners tussen, die bloedverdunners zorgen er dus al voor dat dt proces weer op gang komt.

Mijn pony heeft het dus ook. Ze heeft eerst een week helemaal op stal gestaan zonder eigenlijk te stappen, daarna mocht ze in de paddock, in het zand en mocht ze zelf gewoon lopen wat ze wilde maar mocht ik niet extra lopen omdat ze uit zochzelf al genoeg liep.
Je moet uitkijken met veel wandelen omdat je pony dan niet zelf kan beslissen of die wel of niet mag lopen.

Ik heb echt twee maanden alleen maar op zacht gelopen, wel steeds meer opgebouwd maar juist het hrade asfalt vermiden omdat de hoef dan bij elke stap een klap krijgt.

Waar stap je nu? op hard of op zacht?

Bij mij is het nu dik 3 maande geleden en ik mag nu ook weer gewoon op hard draven! Het gaat harstikke goed, ze mag nog steeds geen krachtvoer, geen biks... en geen gras!!

sorry voor het lange verhaal maar ik weet wat je allemaal doormaakt dus als er wat is kan je me altijd pben!

Oh ja je moet oppassen met dat je dent dat het nu weer helemaal okee is, ze krijgt pijnstillers en daardoor voelt die dus geen pijn en loopt wle goed...
maar voordat hoefebavngen echt over is is echt een lang proces, het oefbeen heeft echt heel veel tijd nodig om zich te herstellen!!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:49

ja ik stap ook helemaal niet met hem.. dat bedacht ik me ook in ene.. van dat hij dan neit meer zelf kan bepalen hoeveel hij kan lopen..
dus doe ik het niet.. hij staat lekker op de 'wei' (zonder gras)
en ja ik ben benieuwd hoe hij loopt als de medicijnen klaar zijn!!!
ik kijk wel ff.. dank jullie voor de tips!!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:06

En blijf uitkijken...onze shet liep eind vorige week ook al weer een beetje voorzichtig, terwijl die echt in sportconditie is. Tja, hij is nu eenmaal vatbaar en een buitje regen op z'n weitje-waar-bijna-niks-staat heeft toch tot gevolg dat er jonge sprietjes doorkomen en die zijn dus bijna dodelijk (letterlijk!).

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 21:24

ja daarom altijd heel voorzichtig blijven!!!
hij blijft er waarschijnlijk vatbaarder voor nou hij het eenmaal heeft gehad.. denk ik in iedergeval

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:31

Ja dat denk ik ook.......diesel heeft het nu 2x gehad, nu letten we echt heeel goed op, en hij krijgt toch minstends om de dag beweging, dan blijft het goed gaan bij hem...

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 17:17

nou daarom.. dan moet je er denk ik ook niet te veel aan veranderen