Zoönosen !!!!!!!1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Zoönosen !!!!!!!1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 15:26

Hallo iedereen

Voor school moeten wij een opdracht maken over paarden. We moeten het hebben over ongeveer 20 verschillende paarden/pony rassen die het meest bekend zijn. De rassen die wij hebben gekozen zijn:
Fjord, IJslander, Haflinger, Shetlander, Wels A, Fallabella, Appaloosa, Prezwalski paard, Connemara, Dartmoorpony, New forrest, Fries, Arabier, Harddraver (draver), Quarterhorse, Kwpn-er, Belgisch trekpaard, Trakehner, Lippizaner, Tinkers, Tuigpaard, Tennesy walking horse, Shire.

Wat wij moeten weten zijn: Huisvesting
Voeding
Verzorging
(kleurslagen algemeen en of per ras)
Karakter

ZIEKTEN
ziekte oorzaken
ziekte symptonen
preventieve maatregelen
zoönosen (ziekten die
van paard op mens
kunen gaan)
Erfelijke of rasgebonden eigenschappen en of
ziektes

Diit is een aardig grote opdracht en wij weten allebei niet veel van de verschillende rassen misschien dat jullie ons kunen helpen. Alvast bedankt groetjes van sandorra

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:44


tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:00

sandorra schreef:
zoönosen (ziekten die van paard op mens kunen gaan)


Hiervan weet ik er uit mijn hoofd twee voor je:
1 Kwaadaardige droes. Komt dacht ik nog soms voor in Oost Europa. Ik dacht ook dat dit de enige paardenziekte is waarvoor paarden "geruimd" worden, omdat het zo besmettelijk is voor mensen (deze informatie is vrij oud). !! Dit is een andere ziekte dan GOEDAARDIGE droes!!

2. De bekende ringworm (=schimmelinfectie)

Voor de rassen kun je het beste bij de stamboeken zijn denk ik, de meesten hebben wel een website.
Veel succes en plezier met je werkstuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:29

Als je wilt kan ik wel wat info opzoeken voor je in mijn lesboeken. Ik weet niet wat en of er iets in staat, maar laat maar weten als je wilt dat ik ff verder zoek

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:39

Tamary hartelijk bedankt voor de suggesties over de verschillende stamboeken en de 2 zoonosen, ring worm wist ik maar kwade droes niet.
Mikkie bedankt voor de site erg bruikbaar.
Tessya:Als je dat voor mij wil doen erg graag het is erg moeilijk hier info over te krijgen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:53


naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:31

even een tip: zet niet in het verslag dat een zoonose een ziekte is die van paard op mens overdraagbaar is, maar een ziekte die van dier op mens overdraagbaar is en andersom.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:54

schurft is ook overdraagbaar van dier op mens

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 02:34

Ik had toevallig een site over het Tennessee Walking Horse in mijn favorieten: http://www.twhbea.com/ Ik hoop dat je er iets aan hebt. Lachen

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 08:24

Hallo allemaal-> Guinevere ik heb de site geprobeerd te openen wil niet. Draumpje-> bedankt voor de schurft had ik nog niet aan gedacht.
Naomi_s-> badankt voor de opmerking wist ik wel maar ik hoef het alleen over paarden te hebben, dus ik dacht het even makkelijker te maken voor de mensen hier.
Margreet-> bedankt voor de site, heb even bekeken en staat er duidelijk in beschreven.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 08:26

Weet ieman iets misschien over rasgebonden erfelijke eigenschappen en of ziektes die zoek ik ook.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:15

HYPP bij Quarters (?) daar is bij Western vast genoeg over te vinden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:46

En bij friezen komt vaak dwerggroei voor en een aneurysma van de aorta (dan blubbert hij zeg maar uit, tot een zakje en op een gegeven moment knapt hij en overlijdt het paard heel snel)
En natuurlijk blijven Friezen vaker dan andere rassen aan de nageboorte staan na de geboorte.
En veel IJslanders hebben last van zomerexceem. Of dit erfelijk is weet ik niet, Dat zou je zelf even moeten uitzoeken.
Succes met je verslag! Ik kan zo even niets meer verzinnen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:48

Ik weet nog wel veel erfelijke afwijkingen, maar die zijn niet specifiek voor een bepaald ras. Als je ze toch wil weten, moet je maar ff PB-en!