Paard stijf, hoe soepeler maken

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PeppySan

Paard stijf, hoe soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 22:25

Mijn paard is altijd al wat kort in de beweging geweest, maar soms is het wat erger. Dan is hij echt kreupel zonder dat daar een duidelijke oorzaak voor is. De DA kan er niets aan doen, goed losrijden en goede cooling down en rust als hij kreupelt.
Nu heb ik wel eens gehoord van strechen en andere losmakende oefeningen. Wie weet hoe je dat goed kan doen, zonder dat ikzelf een therapeut nodig heb (want die gaan uit het ziekenfonds heb ik gehoord)omdat zijn benen zo zwaar zijn?
Alvast bedankt
Groetjes Peppy

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!
http://www.paderyranch.nl
www.hunebedtrec.nl

floortje_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:19

ga gewoon eens veel links onkeer en daar na kleine volte en dan het zelde op de rechter kant en veel over het harde stappen en draven

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:47

Zijgangen rijden en dan overdreven over laten stappen en overdreven veel stelling, dan weer recht uit enz... Erg diep met het hoofd en dan naar achteren stappen, dit niet de hele tijd doen maar neem het op als oefeningen in je dagelijkse rijden dit zijn oefeningen waardoor je paard goed warm word en soepeler waarschijnlijk in het begin wat stijfer want hij gaat zo andere spieren gebruiken, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:52

Af en toe longeren aan de pessoa wil ook wel eens helpen.
En je kunt gewoon een boekje kopen met massages en stretch oefeningen, maar misschien is het handiger af en toe een fysio te laten komen en hem te vragen welke oefeningen je zelf met je paard kunt doen. Ik heb dat als heel plezierig ervaren, omdat ik nu ook weet hoe en waar ik precies de rug moet masseren, bij welk paard ik waarom welke oefeningen ik moet doen aan de voorkant, enz. De fysio komt standaard twee keer per jaar langs voor controle en als er niets bijzonders is kneed en strek ik de boel tussendoor zelf los.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:12

veel wendingen maken,voltes verkleinen en vergrotern.slangenvoltes,stellijng vragen.wijken,schouderbinnenwaarts enz.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:34

Met dit soort sluimerende kreupelheid zou ik eerst proberen uit te zoeken precies wat er aan de hand is. Ik neem aan dat er geen foto's gemaakt zijn ? Je schrijft niet hoe oud het paard is niet dat het er verschrikkelijk veel toe doet want bv hko of arthrose kan op alle leeftijden voorkomen. Als het een van die beide is dan zou ik namelijk zeker geen zijgangen en dat soort dingen intensief gaan doen! Doe dat a.u.b alleen als je ervan overtuigd bent dat het alleen spieren zijn, anders maak je alleen maar meer kapot.

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:41

je kunt ook je paard aan de hand snoepjes geven en dan laat je hem met z'n hoofd steeds verder naar achter steken om het snoepje te pakken. Om de beurt linksom en rechtsom totdat hij helemaal naar z'n kont kan met z;n hoofd

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:28

Ik heb een wat ouder paardje dat ook niet al te ruim van zichzelf is. Vooral 's winters is hij wat stijf. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een solarium heb dus daar zadel ik hem dan onder. Vervolgens krijgt hij zo'n uitrijdeken op en dat gaan we rijden. Ik stap zowiezo altijd heel lang met hem. Alles doe ik eerst in stap, volte openen en sluiten, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen en dan probeer ik hem altijd lang en laag te houden. Daarna draaf ik aan en probeer ik hem eerst rustig zelf op gang te laten komen, dus niet direct vooruit willen rijden. Hij geeft zelf wel aan wanneer dat kan. Ook nu weer lang en laag.
Hij heeft dan ook dagen dat hij de eerste rondjes onregelmatig loopt.
Ik begin dan met achtjes rijden en let er daarbij op dat hij goed van links naar rechts door buigt. Op een gegeven moment wordt hij achter vlotter en "ruimer" . Daarna ook in draf volte sluiten en openen en alle schoederbinnenwaarts enz. Hij is nu 18 jaar en we zijn pas Z2 gestart. De wissels heeft hij vorig jaar geleerd en hij vind alles nog erg leuk. Waarschijnlijk rij ik volgende maand mijn eerste kur op muziek met hem.
Je moet gewoon je rijden een beetje aan je paard aanpassen , hem even de tijd geven om erdoorheen te komen en niet elke dag een uur rijden. Soms is een half uurtje al voldoende. En hem warm houden, vooral
's winters.

Dancer_Valou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:32

Mijn paard loopt ook vrij kort, hij is helemaal binnenste buiten gekeerd in Emmeloord, maar het enige dat ze kunnen ''vinden'' is dat hij wat gevoelige voetzolen heeft. Hij staat op speciaal beslag, maar er zijn dagen dat hij inderdaad ook erg kort loopt. Ik heb sinds kort fysio van Tuna Morrien en dat helpt erg goed. Haar advies is veel longeren, met name aan de pessoa. Of anders bijzetten, maar het doel is dat hij lang, laag gaat lopen en op de achterhand, zodat zijn voorbenen meer vrijheid hebben om te bewegen. Het mooiste is om dit ook mee te nemen in de training, lekker lang laag beginnen en op de achterhand zetten. Werkt bij mij paard super, want hij gaat een stuk ruimer lopen! Suc6 ermee.....

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:34

Je zou iets van massage kun proberen, al zou ik persoonlijk wel eerst een paar keer iemand erbij hebben die er verstand van heeft, want je kunt het natuurlijk ook erger maken... Ik heb zelf een klein boekje over massage bij paarden. Is niet duur en ik heb hem bij een ruitersportzaak gehaald. De uitleg is goed. Misschien het proberen waard (maar toch wel er mee oppassen) Als je het ibnnr van het boekje wilt PB me dan even dan zoek ik het even op!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie