Informatie over een mouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Informatie over een mouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 19:14

Wie-o-wie heeft er voor mij meer informatie over een mouw?
Of ik denk dat het een mouw moet zijn. (Zoeken op een "mouw" hier op Medisch heeft mij maar weinig opgeleverd.)

Sinds een aantal weken heeft mijn merrie een dikke linkerachter knie. Een behoorlijke vochtzak op haar knieschijf (boven het gewricht bijna in de lies) welke van de knieschijf naar de binnenkant vol met vocht zit. Ik heb daadwerkelijk geen idee hoe ze het opgelopen heeft. Ze kwam uit de wei met een 'klotsende knie'. Het is niet pijnlijk, niet hard, het klotst als water en ze loopt er niet kreupel op.

Na het eerste bezoek van de DA kreeg ik een blessurezalf welke het vocht moest afdrijven. Na enkele weken was de vochtzak er nog steeds en heeft de DA de vochtzak (zo groot als 2 volle handen) met een naald doorgeprikt en een kwart tot de helft vocht is er uitgekomen. Het was een doorzichtige lichtrode vloeistof, gelukkig dus geen onstekingen. Helaas kon niet al het vocht door de naald verwijdert worden want het 'stroomde niet door' volgens de DA. Daarbij is een ontstekingsremmer en een vochtafdrijver ingespoten en moest al het vocht na een week verdwenen zijn. Precies na een week was ook al het vocht verdwenen.

Het gekke is nu dat ik na ruim anderhalve week stappen (inclusief de week hersteltijd) weer voorzichtig het werk op ben gaan pakken en nu komt er WEER vocht terug.

Tweemaal heb ik de DA duidelijk gevraagt naar een diagnose en hij zei twee keer hetzelfde waar hij vrij zeker van was: een grote 'blauwe plek' op de knieschijf, vergelijkbaar met een piephak maar nu op de knie. Springpaarden die achter balken blijven hangen hebben vergelijkbare blauwe plekken. Maar ik begrijp het niet: bij een blauwe plak zwelt het toch niet steeds op en neemt het vocht weer af binnen 24/48 uur?

Is er iemand die hier meer van weet, ervaring heeft met een mouw of een blauwe plek of een blessure na het springen? Graag!!!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:01

Ik heb een heel oud boek hier liggen van 1990. Er zijn totaal 7 kantjes over zachte beengebreken o.a. ook over de mouw. Wanneer je wilt, kopieer ik het morgen en stuur het naar je op.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 22:06

Lief van je Opala, maar het lijkt me een beetje veel werk... dat hoeft niet.
Ik zou al erg geholpen zijn als je kijkt of mijn beschrijving overeenkomt met de beschrijving in jouw boek en mij vertelt welke behandeling gebruikelijk is. Daar zou je me al echt mee helpen. OK dan!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:32

Citaten:
"De mouw is een overvulling van het kniegewricht."
"De mouw, op de voorvlakte v.d. knie, zien we nogal eens als een erfelijke afwijking, vooral bij koudbloeden, het is dan geen ontsteking v.h. kniegewricht en het gaat niet gepaard met kreupelheid. Bij een ontsteking v.h. kniegewricht is de mouw pijnlijk en gezwollen en het beeld gaat dan samen met een ernstige kreupelheid."
"In het gunstigste geval is het zachte beengebrek een chronische overvulling met synovia en in dat geval niet veel meer dan een schoonheidsfout."
"Voor de acuut ontstane mouw en de piephak is ook een goed uitgevoerde punctie de beste behandeling. In bepaalde gevallen kan operatieve verwijdering van de synovia-producerende weefsels gewenst zijn."

Nu ruk ik het totaal uit het verband, want er is meer over o.a. de behandeling van zachte beengebreken, die ook weer toepasbaar zijn op de mouw, maar typen is niet echt mijn hobby.

Nogmaals het is echt geen moeite om het op te sturen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 22:21

Bedankt Opala!!!
Ik herken veel: mijn merrie heeft een overvulling van het kniegewricht, of anders van de knieschijf... het zit dus op de voorvlakte van de knie, het is niet erfelijk opgelopen, maar acuut en het zou mogelijk een overvulling van de synovia kunnen zijn en dus een schoonheidsfout. De DA maakte ook al de vergelijking met een piephak. De punctie als behandeling heb ik dus al gehad.

Inmiddels heb ik de DA maar weer gebeld. Een week na de punctie was alles dus weer mooi plat. Nu na 2 weken komt er toch weer vocht in, al is het niet meer dan een 1/4 tot een 1/2 van wat er voor de punctie zat.
De DA denkt nu dat het geheel (de blauwe plek/ bloeduitstorting) is gaan ontsteken c.q. irriteren en dat er daardoor een ontstekingsproces in de holte waar het vocht in zat is begonnen. Ik denk dat dat klopt, want het is nu ook warm waar het voorheen 'gewoon warm' was. De DA denkt nu aan het opensnijden en gaan spoelen, MAAR DAAR BEN IK HELEMAAL NIET BLIJ MEE!!! Boos! Dus ik ga morgen maar wat verschillende klinieken bellen voor mogelijke behandelingen (en prijsopgaven). Toch blijft het gek dat mijn brave merrietje (ahm 1.74 m) geen pas kreupel heeft gelopen... Lovers Ik wou dat een toverfee even tijd had op het knietje te tikken met haar toverstafje...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:35

Ik hoop van harte voor je dat je paard goed behandeld kan worden, zodat dit weer allemaal gauw tot het verleden behoort.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 09:38

Nou dat hoop ik ook.
Vanmorgen heb ik geprobeerd wat verschillende klinieken te bellen, maar het valt niet mee een DA aan de telefoon te krijgen. Tijdens telefonisch spreekuur kom ik er niet door en na het spreekuur komt er niemand meer aan de foon... grrr... >;)
Ik hoop maar dat ze terugbellen, anders weet ik niet wat ik mijn eigen DA moet zeggen morgenochtend. Ik heb namelijk het gevoel dat mijn DA hiermee (nog) geen ervaring heeft en ik denk dat hij die ervaring dan maar op een ander paard moet gaan krijgen... Bloos Verder vind ik het ook niet zo prettig idee dat mijn merrie straks een winkelhaak in de huid bij een belangrijk gewricht gaat krijgen waar elke vlieg zo naar binnen kan lopen en vuil alle kans krijgt... misschien berusten mij zorgen wel erg op vooroordelen... maar ik heb maar 1 paard (nou ja, met 10 paarden zou ik er nog steeds zuinig op zijn!)

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 21:54

Inmiddels heeft er een second opinion arts teruggebeld (zowaar... wel iemand vanuit de andere kant van het land: hulde voor de Gelderlanders!)

Deze arts heeft veel zorgen bij mij weggenomen. Volgens hem is het goed mogelijk dat bloedstolselzwellingen opkomen en weer slinken. Ook de behandeling van mijn DA is een reguliere. Hij vertelde er ook nog bij dat 'het snijden' een extra functie heeft, naast het verwijderen van ontstekend materiaal, geeft het ook een extra boost aan het herstellingsproces. Op deze manier zal het weefsel sneller verplakken en aan elkaar groeien dan elke keer met een punctie het vocht er uittrekken. Met het snijden is het goed mogelijk dat het na een week of 2 weken helemaal verdwenen is terwijl het met de punctie keer op keer (net als een piephak) terug kan komen.

Ik zat ook al te denken aan een OC vorm, maar daarover zij deze arts dat er dan vrijwel altijd een pijnsymptoom is. Ook leek het hem dat een vochtzak van 2 handen teveel was voor een gewrichtsovervulling. In zij oren, zo over de telefoon, leek het hem ook een blauwe plek die flink irriteerd. Hij raade me wel aan eerst even een echo te maken voordat er gesneden werd, om geen verassingen tegen te komen en in te schatten tot hoever er gesneden moest worden. Nou dat vond ik wel een handige tip. Mijn dierenarts komt toch regelmatig met zijn echo-apparaat op stal voor de merries. Morgen bel ik mijn DA weer... ik denk dat ik toch maar een afspraak maak om te gaan snijden... dat hij dingen wilde opzoeken en navragen bij collega's kan ik ook positief zien: hij begint niet halsoverkop... misschien valt het dan toch een beetje mee. Ik hoop enkel dat er geen extra infectie optreedt als er zo gesneden en gespoeld gaat worden... ik had moeten gaan dammen in plaats van verliefd worden op paarden! Clown

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers