let op rotstraal momenteel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:29

Michelle heeft volgens mij ook snel rotstraal, Maar heb er werkelijk nog nooit erge problemen mee gehad... Als het maar 1 dag regent zijn d'r hoeven zacht en kan ik zo d'r straal open krabben, zo gaat dit eigenlijk altijd met nat weer, maar heb in de 9 jaar tijd dat ik haar heb eigenlijk nog nooit problemen ervan gehad? Is dit dan gek? Want ik hoor zoveel verhalen enzo, als ik het dan 1 keer geteerd heb dan is het meteen weer een stuk harder de volgende dag.

Het stinkt wel een beetje soms, maar echt niet zo erg dat als ze langsloopt dat je het ruikt.. echt alleen als je er met je neus bovenop staat..

Hoop niet dat ik nu raar overkom ofzo en dat ik d'r hoeven niet goed verzorg, maar vind het nogal raar dat het zo erg kan zijn terwijl dat in mijn geval niet zo is?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 18:52

als je er op tijd bij bent, is het niet erg!

Goed dat je erop let en er alert op bent! Ik heb vanmiddag een ander laten kijken en ruiken (ik ruik niet zo erg goed) en die vond het nogal meevallen gelukkig!

Lees maar ff terug op dit topic wat je eraan kan doen en als je twijfelt, laat iemand ernaar kijken die er ervaring mee heeft.

Bij mij op stal wisten nogal wat mensen niet wat rotstraal was, ik heb er (helaas) ervaring mee......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:09

Kevin heeft in de natte periodes altijd steevast rotstraal aan de achterhoeven, dit is al jaren zo.
Het is eens ook zo erg geweest dat hij zelfs hele dikke benen had en duidelijk kreupel was, toen heb ik het idd. laten uitsnijden door de smid.
Deze vroeg mij of ik toevallig de hoeven had geteert en ja, dat had ik idd. gedaan omdat men mij had verteld dat dat goed was bij rotstraal......nooit doen dus!!! Bij kevin was het fijn door gaan rotten en aan de buitenkant was alles weer netjes hard en redelijk droog maar aan de binnenkant.......ik ben dus ook meteen anti teer geworden en teer nooit meer.
Wat ik nu doe als de tijd weer daar is, goed de stralen in de gaten houden, kan ik met mijn krabber steeds dieper in de groef komen is het tijd voor Biotex (groen) lekker laten weken in de biotex, trekt alle rommel en pus eruit en de straal wordt er weer mooi en droog van.
Als ik een tikkie aan de late kant ben en het is al wat erger (dat kan binnen een dag op het natte land gebeurd zijn) dan gaat hij eerst in een biotexbad en daarna in een hoefzak met groene leem, werkt ook perfect bij rotstraal! binnen 1 dag is het stukken beter en na 2 dagen is het helemaal weg, echt een aanrader dus!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:29

Hoe lang doe je dat biotexbad dan? Een paar minuten ofzo? En zet je dan de hoef gewoon in een emmer ofzo?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 07:28

ik las ergens op Bokt (waar ook alweer) dat paarden van biotex groen bloedvergiftiging kunnen krijgen, weet niet of het klopt, lijkt me sterk, maar goed.

Zo is er tegen ieder middel wel weer iets in te brengen, blijft het feit dat we toch iets aan die rotstraal moeten doen.

Ik heb wel eens geprobeerd een paard met toch al zere voeten in een teiltje met biotexoplossing te zetten, wat een puihoop werd dat zeg

Misschien dat de Bokt-dierenarts hier het verlossende woord wil spreken???? Zal er es een pb'tje aan wagen....

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:03

Mijn paard heeft ook last van rotstraal.
Ik behandel hem een paar dagen achter elkaar met egyptische zalf.
Dit werkt prima.
Teren doe ik nooit.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:32

Ik heb RAak gister met zijn pootjes ind e soda gezet. In een hoefzak. Werkte prima. Daarna hoof and sole hardener erop. Het is in ieder geval weer schoon:-)

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:18

Hai,

Mijn tinkertje heeft een soort van chronische rotstraal, het gaat eigenlijk nooit helemaal over. hij heeft het aan alle hoeven, soms aan de ene wat erger dan aan de andere. Teren doe ik alleen bij de hoeven die er goed uitzien, dus nog zonder spleet in de straal, maar die al wel zacht zijn geworden. Verder gebruik ik teer alleen voor de zool als die zacht wordt.
Als ik de hoeven behandel, eerst uitkrabben en uitgebreid schoon maken met water en een borstel. ( vaak doe ik door dat water tea tree oil, omdat dat ontsmet en dus vast een gedeelte van de bacterien doodt). Ik gebruik ook egyptische zalf, dat doe ik op een watje en doe ik in de stralen waar wel gaten in zitten. ( die gaten wel van te voren goed schoon maken, dat doe ik vaak met mijn vingers omdat ik er met de borstel niet bij kom). De slechte stukken om de gaten heen smeer ik ook in met egyptische zalf.
Ik gebruik ook hoef en zool en een of ander blauw ontsmettingsmiddel (ik had eerst ook nog een chemisch midddel van de hoefsmid, werkte heel goed, maar is uit de handel genomen), want het was volgens de DA beter om niet steeds hetzelfde te gebruiken om immuniteit te voorkomen.
Ben al heel lang bezig, met advies van de DA en de smid, echt geen leuke klus om iedere keer te doen. Zeker niet met een tinker van zo'n 700 kg die zo lekker leunt als je zijn voeten optilt. Haha!
In die hele droge periode ging het prima (toen waren we ook op vakantie en stond hij op bosgrond), maar nu regent het weer en staat ie weer opp veengrond (bovendien staat ie nogal is in de sloot, omdat de grond wegzakt als die uit de sloot wil drinken Schijnheilig .). ik heb wel preventief behandeld, maar het zal wel nooit helemaal overgaan zolang ie op veen grond staat. 's Nachts staat ie op stal, met een laag zaagsel onder zijn stro om het zo droog mogelijk te houden.

Groetjes Koetjespaard

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 18:31

tjee koetjespaard,ben je lekker mee zeg Verward

gisteren gaf iemand me nog een tip: bij de Welkoop/Boerenbond an je een spuitbusje kopen met spul voor hoefrot bij schapen, schijnt ook super te werken bij paarden.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:56

Mayo schreef:
Hoe lang doe je dat biotexbad dan? Een paar minuten ofzo? En zet je dan de hoef gewoon in een emmer ofzo?


Ik doe per hoef een kwartier en voor iedere hoef een nieuw schoon lekker warm sopje. Idd gewoon de hoef in een lekkere grote emmer zetten, werkt ook erg goed bij mok alleen heb je dan een wat hogere emmer nodig en dat is best lastig te vinden.
Moet je alle hoeven doen ben je dus wel even zoet Haha!
Het kan idd. een puinhoop worden als je paard er niet van gediend is, Kevin is het bijvoorbeeld na 5 min. alweer zat en begint dan het spelletje schop de emmer zover mogelijk en het liefst OVER je mama heen Haha! ik ben dus regelmatig gewoon een hele avond kwijt aan het weken van zijn hoeven, 1 voordeel, ik kom zelf altijd lekker schoongeweekt weer binnen Haha!

Smurf, kan dat het zelfde zijn als ze ook wel bij koeien gebruiken? en is het ook paars spul? (tenminste als je het zelf al hebt, anders weet je het natuurlijk niet Haha! )
Ik heb nl. een paar jaar geleden van de boer waar ik toen met Kevin stond eens zo iets gebruikt, omdat het dat jaar maar niet over ging. Ik moet zeggen, na een paar dagen was het echt veel en veel beter alleen durfde ik het niet echt lang te gebruiken want het was naar mijn idee nogal een chemisch goedje en het is toch open en pijnlijk voor het paard dus ik ben er toen mee gestopt (maar zijn stralen waren echt al een stuk beter toen hoor)

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 19:05

ja het is paars heb ik me laten vertellen en het schuimt een beetje, het is hier ook al genoemd zag ik net Bloos toen ik ff terug las.....

Worden die hoeven niet erg week van al dat weken in biotex? Ik had eens een pard met straalkanker (ja verwaarloosde rotstraal Boos! ) en die kreeg hele soppige hoeven van al dat weken in de biotex....... het had ook geen nut, ze was tever heen.....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:16

Ja, de hoeven kunnen er wel zacht van worden, dat moet je idd. wel in de gaten houden.
Alleen werkt het bij Kevin dus zo goed dat al het vuil en pus eruit trekt en daarna heeft hij best weer mooie hoeven (ook een stuk harder en droger). Als de hoeven te zacht worden kan je het beste even 1 of 2 dagen niet meer weken en eventueel wat groene leem proberen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:14

Is het een idee om bijvoorbeeld dan eerst te weken met de biotex en daarna blauw te gebruiken? Dat ontsmet nog extra maar droogt ook goed in, wellicht dat dat kan helpen tegen het zachter worden van de hoeven ofzo...

Hmm, ben uberhaupt benieuwd of ik Kasje zo ver zou krijgen om met z'n hoeven in een emmer te gaan zonder een poging de emmer leeg te slurpen *LOL*

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:53

nou tis ook weer niet zo dat het als het een klein beetje stinkt meteen rotstraal is hoor!en ik mag van mijn smid eigelijk maar 1 keer in de week teren omdat het anders te veel afsluit!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:45

Mayo schreef:
Is het een idee om bijvoorbeeld dan eerst te weken met de biotex en daarna blauw te gebruiken? Dat ontsmet nog extra maar droogt ook goed in, wellicht dat dat kan helpen tegen het zachter worden van de hoeven ofzo...

Hmm, ben uberhaupt benieuwd of ik Kasje zo ver zou krijgen om met z'n hoeven in een emmer te gaan zonder een poging de emmer leeg te slurpen *LOL*


Dat kan volgens mij best hoor. Ik heb zelf het idee dat de Biotex ook de hoeven wat uitdroogt maar als Kevin bijvoorbeeld hoefzweren heeft, zet ik hem ook in de biotex om de boel te verweken en lekker zacht te maken zodat het allemaal wat makkelijker doorbreekt dus wat jij zegt, om daarna blauw te gebruiken, lijkt mij beter dan alleen biotex.

Hihi, als Kasje een emmer Biotex lust is jouw paard erger dan de mijne, die van mij eet en drinkt alles maar Biotex....nee, gaat er bij hem niet in Haha!

roosje84, je kan beter helemaal niet teren en daar een alternatief voor zoeken, maar dat is mijn bescheiden mening.....

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:18

T@nj@"]
[quote="Mayo schreef:
Is het een idee om bijvoorbeeld dan eerst te weken met de biotex en daarna blauw te gebruiken? Dat ontsmet nog extra maar droogt ook goed in, wellicht dat dat kan helpen tegen het zachter worden van de hoeven ofzo...

Hmm, ben uberhaupt benieuwd of ik Kasje zo ver zou krijgen om met z'n hoeven in een emmer te gaan zonder een poging de emmer leeg te slurpen *LOL*


Dat kan volgens mij best hoor. Ik heb zelf het idee dat de Biotex ook de hoeven wat uitdroogt maar als Kevin bijvoorbeeld hoefzweren heeft, zet ik hem ook in de biotex om de boel te verweken en lekker zacht te maken zodat het allemaal wat makkelijker doorbreekt dus wat jij zegt, om daarna blauw te gebruiken, lijkt mij beter dan alleen biotex.

Hihi, als Kasje een emmer Biotex lust is jouw paard erger dan de mijne, die van mij eet en drinkt alles maar Biotex....nee, gaat er bij hem niet in Haha!
[/quote]

Hmm, ik zal het eens trachten uit te proberen...

Nou, Kasje wil alles wat in een emmer zit, dus ik verwacht iig dat hij dan een biotex-neusje zal halen *LOL* Maar of hij stil blijft staan met z'n voet in een emmer? Of dat ik uberhaupt z'n voet in een emmer krijg zal mij benieuwen Haha!

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:05

Hai,

De hoefsmid is net bij mijn paardje geweest, en heeft de rotstraal er zo ver mogelijk uitgesneden. Het zit op het moment gelukkig maar in een hoef en gelukkig ook niet erg dik. De stralen van mijn paard groeien erg hard, waardoor behandelen steeds moeilijker wordt. De hoefsmid heeft me aangeraden zelf zo'n hoefsmid mesje te kopen en dan wil hij me wel leren hoe ik zelf de straal af en toe bij kan snijden zodat ik er met het behandelen beter bij kan. Dus dat wordt de volgende oplossing.

Groetjes Koetjespaard

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:26

goede tips !

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:25

Heb de andere reacties niet allemaal gelezen,dus het kan zijn dat ik het dubbel zet.
Ik maak de hoefzool altijd heel goed schoon met water en Soda (want dat ontsmet!), en daarna teer ik hem pas in.
Anders sluit je de boel af en gaat het nog meer rotten!
1x werk bij mij altijd prima, ik zou niet elke dag teren!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:03

Hoi Fasel,

Ha, jij hebt ook een paard wat snel last heeft van rotstraal ?! Super vervelend he ? Ik krijg van iedereen altijd commentaar dat ik dan waarschijnlijk zijn hoeven niet goed uitkrab of de stal niet schoonmaak , wel dus. En ik heb ook al vanalles geprobeerd, maar zeker zijn middelste straalgroeven zijn zo diep, daar kan je amper bij. Nu schreef je over RWL Quality, helpt dat wel ????? Ik heb inmiddels al zoveel geprobeerd, elke dag teren, egyptische zalf, andere brouwsels, niets helpt echt.
RWL Quality wel ?

Groetjes,

Maris

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:47

Wel uitkijken met teveel in de biotex...daar kunnen ze namelijk weer mok van krijgen. Verward
Ik spuit de benen dan altijd goed na, droog ze af en smeer er dan uiercreme op.

Leovet heeft ook goed spul tegen rotstraal.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:54

Bij hardnekkige rotstraal wil Formaline ook nog wel eens helpen. Dat doodt echt alle bacterien, dus is wel een goedje waar je mee moet oppassen. Verkrijgbaar bij apotheek.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:48

Hoi,

Ik wil niet al teveel "troep" gebruiken om mijn paard te behandelen, formalhyde is dat wel ! En biotex droogt de hoeven weer heel erg uit ! Moeilijk hoor allemaal. Toch bedankt voor de tips.

Groetjes,

Maris

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:22

Wat heel goed helpt tegen rotstraal is Dry Feet van Cavalor.
Helpt gelijk!

Als het al in een redelijk vergevorderd stadium is helpt ook betadine, flink erop spuiten en dan watten erin duwen. Dit 2x per dag verversen.

Succes.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:59

Hoi,

Dry feet van Cavalor heb ik ook al geprobeerd ( heb het ook in mijn oog gehad, helppppp). Het hielp dus niet bij mijn paard. Het probleem is ook niet zozeer dat zijn hoeven te nat zijn, geloof ik. Van de zomer heeft hij 3 maanden dag en nacht op een kurkdroge wei gelopen, en toch had hij nog last van rotstraal !


Groetjes,

Maris