ehem rhino op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

ehem rhino op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 10:27

ik lop veel bij de manege rond en vrijdag waren er veel paarden met 40 graden koorts en snotneuzen.Nu hoorde ik mn instructrice met de DA praten of het nu rhino is of droes.Het zijn de nieuwe garde paarden die het hebben de oude garde(die al een keer droes hebben meegemaakt) hebben nergens last van.

de paarden die ziek zijn zijn nieuw en jong veulens,enters en dus de paarden die er nog neit zo lang staan.

nu is de da geweest en heeft de paarden met koorts een prik gegeven.

nu is mijn vraag en van vele andere stalgenoeten.
Hoe erg is rhino
wat zijn precies de ziekteverschijnselen.
kan ik het via de kleren overbrengen op mijn paard thuis?
hoe word het over gebracht?
wat kun je eraan doen om het te voorkomen?

alvast bedankt ik weet dat hier al veel topics over ijn geweest maar toch het nik deze vragen

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:44

Ja Rhino is een besmettelijk virus wat de mens kan overbrengen op een ander paard.
Ik bedoel daarmee dat je het dus via je kleren me kan nemen naar een ander paard.
verstandig is dus ook dat je je kleren verschoond en dat je je handen goed wast voor je weer naar een andere stal gaat of andere paarden aait.
Vaak als er Rhino heerst op een stal wordt deze stal ook afgesloten zodat het virus zich niet verspreid naar andere stallen.
Vaak begint het met erge hoge koorts, (dit is altijd bij een virus) dus ook droes.
Maar als het echt Rhino is kunnen er verlammingsverschijnselen optreden, (dit is in het geval geweest waar ik ooit op stal heb gestaan) er zijn overigens verschillende vormen ven Rhino.
Merries kunnen er spontane abortus van krijgen.
het is een vervelend virus en een dierenarts kan je uitsluitsel geven of het dit is of niet.

Groetjes Nadezda

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:04

Het hangt er van af welke stam van Rhino het is. Ieder paard maakt per jaar een lichte Rhino infectie door. Ze zijn dan gewoon een beetje verkouden. Als je de "nare" varianten hebt, kunnen merries verwerpen, paarden atactiche lopen en zijn ze ook erger ziek. Gelukkig komen die niet zo vaak voor.
Helaas kun je op dit moment niet veel meer doen dan de paarden verwennen en lekker in de frisse lucht plaatsen. Dan komen ze er het snelst overheen.
Voorkomen kan maar dat moet je enten (4 keer per jaar geloof ik), maar dan heb je geen garantie dat de dieren niet ziek worden. Over het algemeen is het zo dat ze minder ziek zijn en minder virus uitscheiden dan niet geente paarden.
Voor de precieze ziekte verschijnselen moet je even op rhino/rhinopneumonie zoeken. Dan krijg je genoeg te vinden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:07

Mikey schreef:

"Voorkomen kan maar dat moet je enten (4 keer per jaar geloof ik), maar dan heb je geen garantie dat de dieren niet ziek worden."

Ik dacht dat twee keer per jaar als voldoende was (maar er is geen 100% garantie)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:17

klopt 2 keer per jaar enten is prima. Er mag niet langer dan 6 maanden tussen zitten

Gr Nadezda

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 18:49

de da wist nog niet wathet was maar als het dreos was waren we er op tijd bij.
de paarden mogen niet meer van het erf ook de paarden niet geen koorts hebben en de paarden met koorts staan apart en of de lessen doorgaan weet ik eigenlijk niet volgens mij wel want de jonge paarden zijn ziek en dde meeste lespaarden neit de kinderen mogen er gewoon niet bijkomen.

maar hoe kun je nu zien of het droes is of rhino?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 19:05

maargoed ik zeg niet dat er rhino is he ik wil aaleen weten wat het is en wat de verschijnselen zijn....het kan ook gewoon een virusje zijn maar je hoort t steeds vaker dus wil ik gewoon ff meer ifo erover.

dus mensen van nieboer wees niet bang ik zeg neit dat e rhino is..

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 19:08

haah ff voor de duidelijk heid dussss nog een keer ik zeg neit dat er rhino is.....ik wilde er alleen meer over weten er zijn paarden met koorts die zijn ingeetn maar dat kanook gewoon een virus zijn...

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 13:24

het was dus gelukkig geen rhino maar wel droes nu is de stal dicht tot 14 september ik hoop dat alle paardjes snel weer beter worden!!!heel veel beterschap knollies...!!!1

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:10

Fijn dat het geen Rhino is! beterschap dan maar met de paarden Knipoog

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:30

Rhino is heel moeilijk tegen te enten. Volgens mijn veearts heeft enten alleen maar zin als de hele stal ent, zo niet dan heeft het absoluut geen zin. Bij mij op stal staan er meer dan 50 paarden en heel weinig mensen enten tegen Rhino dus ik ben er maar mee gestopt... Scheve mond

-X- Anja

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:32

AnjaKos schreef:
Rhino is heel moeilijk tegen te enten. Volgens mijn veearts heeft enten alleen maar zin als de hele stal ent, zo niet dan heeft het absoluut geen zin.


Dat klopt. Wij enten onze hele stal. Bij de rensport is het zelfs verplicht om 2x/jaar te enten tegen rhino. En al zeker als er drachtige merries op stal staan moet je zeker laten enten. De entingen zijn echter geen 100% garantie dat een paard geen rhino kan krijgen.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:44

bij ons wordt 2 keer per jaar geent , ook op rhino en de meesten doen mee

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:18

Bij ons op stal was ook rhino begin dit jaar. Helaas is er een paardje aan gestorven, als je meer wil weten moet je maar ff PBen!