wachttijd slacht i.v.m. medicijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

wachttijd slacht i.v.m. medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 10:30

Naar aanleiding van een gesprek met een andere paardenhouder, vroeg ik mij af of jullie weten of er een wachttijd is voor de slacht als je paard bute heeft gehad? En hoe lang is zo'n wachttijd dan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:31

Ja volgens mij wel en ik dacht een wachttijd van 2 weken................. maar precies weet ik het niet hoor.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:37

Een DA kan je dit precies vertellen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:38

Het staat ook altijd in de bijsluiter of op de verpakking van de medicijnen

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:41

Estragon schreef:
Het staat ook altijd in de bijsluiter of op de verpakking van de medicijnen


dat verschilt per medicijn, ik ken ook een paard waarvan de eigenaar zei dat ze helemaal niet meer naar de slacht kon omdat ze vol medicijnen zat, weet alleen niet wat hier van waar is

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:43

Een paard kan altijd naar de slacht, alleen het vlees mag niet altijd gebruikt worden.
Maar hoe ze dit kontroleren weet ik ook niet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:52

Volgens mij controleren ze dit door het vlees/bloed te testen. Als ze medicijnen hebben gehad is dit terug te vinden hierin

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:53

[quote="newforestloverdat verschilt per medicijn, ik ken ook een paard waarvan de eigenaar zei dat ze helemaal niet meer naar de slacht kon omdat ze vol medicijnen zat, weet alleen niet wat hier van waar is[/quote]

Volgens mij is het wettelijk verplicht dat fabricanten de wachttijd op het medicijn vermelden

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 11:00

Als je zakjes bute krijgt zonder verdere verpakking, staat er dus niks op over wachttijd... vandaar. Volgens mij is bute niet voor niks eigenlijk verboden, dus ik vermoed dat er een flinke wachttijd is voor slacht van een paard dat dit medicijn heeft gekregen.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:03

Toen ik mijn vorige paard wegbracht is mij niets gevraagd over medicijnengebruik en ik vraag me af hoe het met de controle staat.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:32

Het staat meestal op de bijsluiter van de medicijnen, zoals al verteld is....

Maar als je je paard wegbrengt... sterkte....

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:29

Als je zakjes bute krijgt zonder verdere verpakking, staat er dus niks op over wachttijd... vandaar

Tsja, aangezien het super-verboden is, is er niets bekend over de wachttijd..... Bloos!

Groetjes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 14:30

Dat laatste is nog niet helemaal zeker hoor QuijoSavan. Ben diverse opties op een rijtje aan het zetten, maar dat valt niet mee...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:31

Overigens.... Vroeger hielden ze ongeveer een week aan...

groetjes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 14:32

Toch raar dat veel dierenartsen dit dan nog voorschrijven, als het zo ontzettend verboden is... vaag hoor...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:39

Je wilt niet weten wat er allemaal nog gebeurt wat eigenlijk niet mag.... Zij zijn groot en ik is klein!

Groetjes!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:05

He mieke ff een vraagje waar heeft jouw paard het (die heeft toch artrose)

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:16

De bedoeling is dat medicijngebruik in het paspoort wordt vermeld (gebeurt in de praktijk nooit, vrees ik), en dat dit paspoort dus meegaat met het paard naar de slager. Het is vreemd dat een slager niet vraagt naar medicijnen die zijn gebruikt, want ze gaan echt niet elk paard testen na de slacht en zeker niet op alle middelen. Dit gebeurt alleen steekproefsgewijs. Dus als er toch nog medicijnresten in het vlees zitten, zou dit slecht kunnen zijn voor de gezondheid van de consument.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:21

Kazoo schreef:
De bedoeling is dat medicijngebruik in het paspoort wordt vermeld (gebeurt in de praktijk nooit, vrees ik), en dat dit paspoort dus meegaat met het paard naar de slager. Het is vreemd dat een slager niet vraagt naar medicijnen die zijn gebruikt, want ze gaan echt niet elk paard testen na de slacht en zeker niet op alle middelen. Dit gebeurt alleen steekproefsgewijs. Dus als er toch nog medicijnresten in het vlees zitten, zou dit slecht kunnen zijn voor de gezondheid van de consument.



vaak merken wij niet eens als er wat in het vlees zat, er word wel degelijk gecontroleerd op het vee en het vlees, bij paarden weet ik het niet precies, maar vee (koeien,varkens,kippen) worden levend gekeurd bij binnenkomst, dwz dat ze diervriendelijk vervoerd zijn en bijvoorbeeld niet op sterven na dood zijn,
verderop in de slachtlijn word het vlees ook door een rvver gekeurd, en natuurlijk worden niet alle stoffen gemeten in het bloed, maar vaak kan je aan de ingewanden ook al zien of er medicijnen of dergelijke zijn gebruikt, vooral aan de lever!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:57

Ik zou de wachttijd van bute niet weten, ik verwacht een maand. Bij de Equest wormenkuur is het in elk geval een maand, ik heb destijds netjes die maand afgewacht, dat kon dat paard nog wel hebben. Anders moet je nog betalen voor het slachten i.p.v. dat je er wat geld voor krijgt. Als het paard te veel last zou hebben, zou ik dat betalen er natuurlijk voor over hebben, maar in mijn geval kon ze die maand nog best lekker op het land lopen.
Ik hoop voor je dat de bute aanslaat en je je paard nog langer bij je mag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:02

Dat is ook het laatste wat ik gehoord heb, 28 dagen, maar ik weet niet precies welke medicijnen dat waren. Dat paard was dampig en had volgens mij ook artrose.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:28

Of label use: oftewel medicijnen gebruikt die niet geregistreerd zijn voor de diersoort waarop ze zijn toegepast, wat bij bute het geval is,
dan 28 dagen wachttijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:35

Waarom laat je hem niet inslapen in zijn eigen omgeving? Wel zo relax voor het paard, ipv die enge slager.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 10:05

Iedereen bedankt voor de reacties.

Samm, inslapen behoort ook tot de opties waar over nagedacht wordt. Verder wil ik hier de discussie over wat nou fijner is voor een paard liever niet aangaan. Verschilt mijns inziens per paard en per situatie wat de beste keuze is....

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:19

Hey Jantien,

in dit geval gaat het niet om off-label use maar om een verboden middel (doping) en is er dus geen officiele wachttijd... Mijn dierenarts (die het wel "voorschrijft") geeft 8 dagen wachttijd aan....

Overigens hoorde ik dat binnenkort (?) een gezelschapsdier niet meer geslacht mag worden. Paarden die behandeld worden met medicijnen worden gezien als gezelschapsdieren....

Groetjes!