wat zijn nou eigenlijk appeltjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

wat zijn nou eigenlijk appeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 13:44

Joplin heeft nu appeltjes sinds kort, en het worden er stiekem steeds meer.
Aan mij is verteld,al toen ik inimini was, dat het betekent dat het paard goed in z'n vel zit/ gezond is.
Is dat een verouderde theorie?

Maar waardoor komt dat nou eigenlijk, en waarom heeft hij het nooit eerder gehad. Hij is heus niet al die 6 jaar dat ik 'm heb ziek geweest.

Wanneer gaan ze weg, want ik vind het super lelijk.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:28

Mij is ook altijd verteld dat het paard dan goed in z'n vel zit. Natuurlijk is je paard niet altijd ziek geweest, maar paarden kunnen tot 6 jaar door groeien. In de periode dat ze groeien kunnen ze er vaak ook wat minder mooi uitzien. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Wanneer ze weg gaan? Geen idee. Ik vind het bij mijn paard niet lelijk. Die begint het nu op zijn 7e ook te krijgen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:40

Nou ik heb zo mijn bedenkingen bij die theorie...

Vriendin van me had jaren geleden een pony met hoefkatrol (mocht en kon niet meer gereden worden) op den duur liep ze zelfs mank gewoon stappend in de wei ... lijkt me nou niet bepaald dat je dan lekker in je vel zit.
Maar dat beest had verschrikkelijk véél APPELTJES!

In die jaren dat ze wel gewoon "gezond" was (toen de katrol nog niet aan het licht was gekomen en ze ook gewoon goed liep) had ze er belange na ni zoveel als op haar laatste dagen.
Toen zag ze er echt toppie uit (zolang ze maar niet liep... )

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:13

Mijn paard heeft het altijd na een buitenrit..en als ze in de wei is geweest..ik vind het juist heel mooi bij een paard en ik denk dat het met de zon te maken heeft..want dan zie je ze bij mijn paard beter

!Update profiel!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:14

misschien een stomme vraag maar ik heb er echt nog nooit van gehoord
hoe ziet het eruit??
ik hier op bokt echt de meest vreemde dingen hoor nu weer appeltjes..??

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 19:26

Er heeft vast wel iemand een foto van.
Ik vind het niet mooi bij Joplin omdat ik hem graag pikzwart zie. Hij is 9 trouwens.

Maar ik vraag me dus echt af waarom ze ontstaan. En vooral ook: Hoe?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:41

Misschien komt het wel door de warmte. De haren gaan dan misschien wel omhoog staan en zo zie je lichte huidvlekjes?
Goed verzonnen theorie? Haha!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:36

Zie mijn profiel bovenaan , Rena in haar najaars-pakje , MET appeltjes

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:59

Ik heb wel eens gehoord dat die appeltjes niet ontstaan door het "goed in het vel zitten" van een paard, maar dat het gewoon een pigment-kwestie is. Dus het ene paard heeft/krijgt ze wel, het andere zal ze nooit krijgen.

Ik heb trouwens ook wel eens paarden gezien met heel veel appeltjes, die erg ziek waren, dus dat paarden met appeltjes altijd gezond zijn gaat volgens mij inderdaad niet op.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:51

Misschien komt het door een eiwit waarvan de hoeveelheid in verband staat met de hoeveelheid daglicht? Dan zou genetica kunnen verklaren waarom sommige paarden ze helemaal nooit krijgen.

Kerstmuts

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:36

Ik zag toevallig daarnet dat Rena haar appeltjes weer doorkomen !!

Ik heb haar nu bijna 2 jaar , en dit is de het derde keer dat ze een appel-pakje krijgt , telkens alleen in september-oktober Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:42

euh is mijn pony dan zo raar?
die krijgt appeltjes in de lente als ze bijna door dr wintervacht heen is, (heb ik evt foto's van) de hele zomer geen en nu (weer in de verhaartijd) zitten er al weer mini appeltjes.
Dat lijkt me dus niet te maken hebben met lekker in dr vel zitten in de verhaartijd. iig niet bij starlight, kan goed dat het bij andere paarden wel goed is.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:21

Mijn theorie Haha!

Als een paard een dikke, doffe vacht heeft in de zomer dan zie je geen appeltjes, toch? Maar als een paard juist een dunne, glanzende vacht heeft dan zie je ze wel... en als een paard een mooie, dunne, glazende vacht heeft, is dat een goed teken... je paard is gezond (meestal dan... problemen met de hoeven kun je meestal niet aan de vacht zien). Vandaar dat veel mensen een verband leggen tussen 'appeltjes bij een paard betekend dat hij gezond is' ==> en eigenlijk is dat dus ook zo...

*sorry, ik ben niet goed in uitleggen, maar mijn conclusie is dus: 'ieder paard heeft appeltjes, maar je kunt ze alleen zien als je paard een mooie, dunne, glanzende (etc.) vacht heeft'*

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:23

Jessie88 schreef:
Mijn theorie Haha!

Als een paard een dikke, doffe vacht heeft in de zomer dan zie je geen appeltjes, toch? Maar als een paard juist een dunne, glanzende vacht heeft dan zie je ze wel... en als een paard een mooie, dunne, glazende vacht heeft, is dat een goed teken... je paard is gezond (meestal dan... problemen met de hoeven kun je meestal niet aan de vacht zien). Vandaar dat veel mensen een verband leggen tussen 'appeltjes bij een paard betekend dat hij gezond is' ==> en eigenlijk is dat dus ook zo...

*sorry, ik ben niet goed in uitleggen, maar mijn conclusie is dus: 'ieder paard heeft appeltjes, maar je kunt ze alleen zien als je paard een mooie, dunne, glanzende (etc.) vacht heeft'*


dat zou voor mij ook de theorie zijn Haha!
maar in de winter heeft ze ook geen appeltjes en wel een glanzende (géén gladde) vacht Tong uitsteken
en in de zomer is die vacht ook superglad en glanzend Haha!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:48

Guinevere schreef:
Misschien komt het door een eiwit waarvan de hoeveelheid in verband staat met de hoeveelheid daglicht? Dan zou genetica kunnen verklaren waarom sommige paarden ze helemaal nooit krijgen.


Dit zou kunnen..als mijn paardje in de zon heeft gelopen en ik haal haar daarna eruit en zet haar in de schaduw (of nog in de zon)dan zie ik ze ook..

Hier een foto van heel veel appeltjes..tevens een wisseling van de vacht..in een ander seizoen heeft ze weer een ander kleurtje.. Haha!
[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Matti%20en%20mij(1).jpg[/img]

!Update profiel!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:51

xtostarlight schreef:
dat zou voor mij ook de theorie zijn Haha!
maar in de winter heeft ze ook geen appeltjes en wel een glanzende (géén gladde) vacht Tong uitsteken
en in de zomer is die vacht ook superglad en glanzend Haha!


Maar als paarden in hun wintervacht zitten, kun je de appeltjes niet zien (hihi, toch? Schijnheilig )... want dan is de vacht de dik... *of heb ik het nu helemaal fout?!*

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:45

he die van mij heeft die dingen ook geloof ik ik vind ze mooi
en ik dacht dat het gewoon zn kleur was hij is nl wit/grijs met vliegestipjes en hij word steeds witter! mmm interessant

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:05

of zijn dit geen appeltjes? Blond


Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:13

Het wel of niet appeltjes hebben is genetisch bepaald. Het is de uitwerking zijn van een gen, hoewel de het ook te maken heeft hoe het paard is gevoerd.

Kijk even op deze pagina: http://members.aol.com/battyatty/dapple.htm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je suis Charlie.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:42

mango schreef:
of zijn dit geen appeltjes? Blond


Afbeelding


Die van jouw heeft eigenlijk altijd appeltjes..Daarom heet het ook een appelschimmel Haha! ..leuk paardje trouwens

!Update profiel!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:30

volgens mij heeft het te maken met verharen, midden in de zomer had mijn ruin ze niet, maar hij wordt nu weer wat donkerder en er ontstaan nu ook weer appeltjes op zijn kont

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:22

Cassidy, interessante foto's!
Mijn bruine merrie had een schimmel als vader, zij had ook altijd appels (genetisch)

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:24

jah mij is ook verteld dat hij dan goed in zijn vel zit wij hebben dan ook blosjes op onze wangen

Lachen

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:55

het is alleen maar goed dat je paard appeltjes heeft!
zo kan iedereen zien dat je paard goed gespiert is!

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Selente en 7 bezoekers