Mijn paard heeft sinds gisterenmiddag 5 uur niet meer gemest. Hij heeft wel gewoon zijn brok gegeten vanochtend en ook het hooinet was aardig leeg. Hij lijkt wel wat duffer dan normaal en heeft een lichte verhoging van 38,6. Verder geen koliekverschijnselen.
We zijn 2 dagen geleden verhuisd naar een andere plek met ander voer etc. Ook heb ik hem toen ontwormt.
Ik heb de DA gebeld, maar die was op het moment niet aanwezig. Moet ik mij ernstige zorgen maken? Zijn dit tekenen van een verstopping?
Ik zou even een andere veearts bellen, want dit is niet goed.
Alicia2u
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-11 12:58
Hij loopt gewoon, heeft vanochtend ook nog gerend zelfs. Hij rolt niet, geen koliekverschijnselen. Hij leek vanmiddag gewoon wat duffer dan normaal.
knollentuin
Geplaatst: 31-03-11 12:58
he lijkt mij wel dat je paard heeft moeten mesten in deze periode. om de paar uur hoort een paard wel te mesten. heb je het misschien gemist? verhoging kan ook wel duiden op koliek. ik zou nogmaals de dierenarts bellen en desnoods een andere die wel bereikbaar is
Hartslag is nog een betere indicatie dan temperatuur. Normaal is 40 of lager, bij licht koliek meestal verhoogd tot rond de 60, ernstige koliek is de hartslag erg hoog, tot 100 of meer.
Maar niet mesten is niet goed, dat is simpel zat, dus zeker een DA bellen.
Ik kan over een half uurtje nog eens bellen, dan was de DA waarschijnlijk wel aanwezig.
Ik weet zeker dat ik het mesten niet gemist heb, want hij staat alleen en ik heb gisterenmiddag alle mest uit de wei gehaald. Ik heb goedgecontroleerd, ook in de schuilstal etc.
Ik zal straks de hartslag opnemen, ik ga zo weer kijken.
orlys_dream
Geplaatst: 31-03-11 13:08
Niet mesten is zeker een probleem. Goed dat je gaat weer met de dierenarts bellen. Misschien wordt het vanzelf beter, maar als niet dan heb je wel een grote probleem. Better safe than sorry. Sterkte ermee -- komt wel goed.
pmarena
Geplaatst: 31-03-11 13:09
Een paard produceert ongeveer elke 2 uur een drol , dus ik zou me wel zorgen maken als het dier al zo lang niks meer naar buiten heeft gewerkt , dat is foute boel. Wel super dat je dat nu al ontdekt voordat het dier echt beroerd wordt , hopelijk kun je dan samen met de veearts nu alvast wat ondernemen , dat is beter dan dat je wacht totdat het dier echt pijn aan gaat geven , als het zo ver komt.
Ik zou dus zeker even de veearts minimaal willen spreken om te horen wat hij denkt dat jullie het beste kunnen doen.
Net ven wezen kijken. POls was normaal, temperatuur 38.1. Hij was alert en wilde graag bewegen. Ik heb hem even in de bak gezet en daar wilde hij graag gras eten. Ook heeft hij hooi gegeten en gedronken. Alles lijkt normaal, behalve dat er nog steeds geen mest lag.
Koorts lijkt wat te zakken: 37.7. Hooinet en wateremmer waren leeg (11.30u: 2 plakjes en 5 liter+regen). Nog steeds geen mest, maar heb hem wel zien plassen. Het was iets donkerder geel dan normaal, maar niet bruin. Verder at hij zijn voer (met olie weer) goed op en was hij goed wakker. Ik hoop dat er straks wat mest ligt.
Om half 7 nog niet. nog eens contact gehad met de DA, die zei toch nog afwachten tot morgen omdat er geen koliekverschijnselen zijn verder. Misschien is het van de stress van het verhuizen of heeft hij een griepje. Ik ga zo nog eens kijken.
pmarena
Geplaatst: 31-03-11 20:18
Hoe lang "mag" een paard dan niet mesten volgens hem , voordat het echt gevaarlijk wordt ?
Dat zou ik namelijk niet weten , ben ik eigenlijk wel benieuwd naar
Als ik nu kijk naar mijn pony , daar komt elke 24 uur een kruiwagen vol mest uit....lijkt me niet echt tof als dat allemaal blijft zitten
Hoor je wel gewoon darmgeluiden , als je je oor tegen de onderbuik legt ?
mirgino
Geplaatst: 31-03-11 20:36
eng hoor zolang niet mesten. en wat er boven mij gezegd is als je ziet hoeveel mest mijn paard p/d eruit gooit
ik zou niet tot morgen wachten als het mijn paard was,ik heb er jaren geleden 1 gehad met verstopping en dat heeft met parafinne 5 dgn geduurd en dat waren lange dagen en paard had veel pijn,gelukkig ging hij weer mesten anders had een operatie nodig geweest.
ik ga duimen dat je paard straks een berg mest voor je heeft
Bijna een dag niet gemest kan in principe nog net, liever niet maar soms houden ze het op door spanning oid. Dat hij geen koorts heeft is an sich goed, olie over het voer ook, maar ga idd eens stappen met hem zodat hij flink beweegt, want goed is het niet dat hij niet mest. Als je je oor tegen zijn flank houdt, hoor je dan op de linkse flank borrelen en bij de rechter flank een metalig geluid? Heel snel achter elkaar, met ongeveer een minuutje ertussen of juist heel erg weinig?
Ik heb niet geluisterd, maar er lag wel een hoop mest Het lag er net volgens mij, was een beetje natter dan normaal en stonk verschrikkelijk. Ik ben zo blij dat er wat uit kwam!
De DA wilde het nog aanzien omdat er verder geen koliekverschijnselen waren en de temperatuur inmiddels weer normaal was. Net was het weer ietsje hoger, 38.2. Had hem vanmiddag ook al even los laten lopen in de bak, maar dat hielp toen niets. Hij staat in een paddock met schuilstal, dus kan zelf ook genoeg lopen. Hij was vanmiddag en vanavond gewoon aan het rondstappen en af en toe wat eten/drinken, zoals hij normaal ook doet.
Morgen nog even goed in de gaten houden. Ik zal dan ook eens luisteren naar z'n darmen.