vragen over mkz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-01 20:33

hoi iedereen.
verschrikkelijk he? al dat vee dat afgemaakt moet worden.
ik heb er eigenlijk een paar vragen over.
ok paarden en mensen ed zijn er dus niet vatbaar voor maar:
ik heb een verhaal gehoord dat als er bij jou in de buurt mkz uitbreekt(straal van 1km)
wordt al het vee afgemaakt.
paarden horen ook bij vee(naar mijn weten).
worden die dan dus ook afgemaakt??
hoe zit het dan met maneges en andere stallen,daar komen heel veel verschillende mensen waarvan niemand weet waarmee ze in aanraking zijn geweest.(klinkt heel cru maar ja...)
kunnen ze die dan ook niet beter sluiten??
want mest en voer mogen ook niet vervoerd worden(van en naar manege ed.)
helpt het als ze de dieren inenten?
(zo ja, dan bel ik vanavond nog de veearts haha)
ik heb mijn paard gelukkig op een manege in Veldhoven staan dus ik kan gebruik maken van een binnenbak, voer,hooi en stro hebben we ook voldoende, mestput is gisteren nog leeggehaald genoeg ruimte dus.
denk nou niet meteen Bloosh wat een egoist want ik leef echt mee met al die boeren, dierentuinen,kinderboerderijen enz.
maar het blijft een feit dat paarden onder vee vallen!!
ik (en ik niet alleen!!)maak mezelf daar best wel druk om!(en terecht)
ik houd het nieuws(inet en tv) goed bij maar dat is af en toe zo'n moeilijk gebrabbel, waar ik de helft meestal niet van snap.
ik hoop op een aantal serieuze reacties want ik ben echt bezorgd om al die beesten!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Sharon

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 20:55

Paarden worden inderdaad tot vee gerekend, maar ze worden niet afgemaakt, omdat ze zelf niet besmet kunnen worden.
Paarden enten heeft dan ook geen zin.
Koeien, varkens,etc. zouden wel geënt kunnen worden, maar wordt (vooralsnog) niet gedaan, puur uit economische redenen: het buitenland wil geen vlees van geëente dieren, omdat je niet kunt uitmaken of een dier met het MKZ-virus besmet danwel ingeënt is.
je hebt inderdaad gelijk dat de "herkomst" van mensen op bv. een manege niet te achterhalen valt, dit is ook m.i. nog een hiaat in het vervoersverbod.
Wel wordt aan dierenartsen, en andere risico-"dragende" beroepen geadviseerd om alleen het hoogst noodzakelijke werk uit te voeren, zodat langs die weg de insleep zo klein mogelijk wordt gehouden.

Geen enkel uur dat men te paard heeft doorgebracht, is verloren.
Boris (Ulano-M x OOSeven), B+24, L1+10, L2+28, M1+13, M2+13, Z1+25, Z2+13, ZZL+10, ZZZ+12, LT+1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, Suzysuze en 16 bezoekers