Is het mok en wat moet ik ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Is het mok en wat moet ik ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 00:32

Hoi allemaal,

Ik dacht in Suevo's kootholte een vage soort van randjes te zien, en gisteren viel het me weer op, de huid van t witte voetje was ook helemaal geiriteerd. Het is volgens mij mok maar mijn vraag is: hoe komt hij hieraan? Hij is nooit gevoelig geweest voor zoiets, wat ik als verklaring kan bedenken is dit:
Ik spuit hem elke dag helemaal af na het rijden omdat hij vrij erg zweet en schuimt, op zijn nek, hoofd, onder het zadel en ook tussen zijn ballen (volle hengst) en als ik dat niet afspuit gaat het erg jeuken. Nu staan ze bij ons vrij dik in het stro, ook met dit warme weer, en ik denk dat het is gaan broeien. Ik droog mijn paard wel af met een zweetmes maar niet op zijn benen natuurlijk. Dus al het water wat aan de benen zat is dan waarschijnlijk in die kootholte gelopen en doordat het een wit voetje is, gaan irriteren. Het begint nu ook aan het voorvoetje aan dezelfde kant.

Is dit een logische verklaring en zo nee, hoe kan het dan komen? En is dit nu droge of natte mok en hoe behandel ik het het beste? Ik weet dat ik het droog moet houden maar ik kan ook niet mijn paard onder het schuim op stal zetten want dat gaat plakken en jeuken dus ik zal hem toch af moeten spuiten. Ik droog de benen nu heel goed af maar het blijft toch vochtig daar. Wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb vanmiddag Sudocrem gekocht en ik wil die pillen Cure Mok bestellen maar heeft iemand anders nog tips of ideeen?


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:09

Hmm, ik vraag me af of het wel mok is. Vooral met dit droge weer. (alhoewel het wel kan, met afspuiten en dan in het dikke strobed).

Waar ik eigelijk aan dacht, toen ik de eerste 3 regels had gelezen: zonnenbrand, dus gewoon verbrand. Of misschien uitgedroogd?

(maar wacht maar voor de zekerheid op meer reacties. Ik heb namelijk ook niet veel ervaring met mok..)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:33

Ja dat dacht ik eerst ook bij Bud,maar het bleek dus echt mok te zijn.Eerst was het droge mok en vervolgens werd het natte mok.Toen kwam er echt geel spul uit Misselijk En het waren bij hem ook precies z'n twee benen waarvan de kootholtes wit zijn.
In eerste instantie heb ik het weg geprobeerd te krijgen door te scrubben met betadine en daarna goed drooghouden en idd sudocreme erop.Helaas werkte dat bij mij niet gevolg:natte mok.Daarna kreeg ik de tip van iemand om het te behandelen met zinkzalf en als dat niet hielp dan een mengsel van zinkzalf,zwavel en olijfolie(dacht ik,weet het niet zeker)maargoed alleen de zinkzalf was al genoeg om die ***** mok weg te krijgen. Lachen
Enne of het waar is of niet het schijnt zo te zijn dat mok in het land kan zitten en zo loopt je paard het op.Bud had het ook nog nooit eerder gehad.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:09

Ook Sherif heeft sinds een paar weken last van "mok"...het begon met wat korstjes maar dat groeide helemaal uit met het gevolg dat Sherif kreupel begon te lopen. Ik de da erbij gehaald en deze heeft hem antibiotica spuiten gegeven en zelf een spuit tegen schurft (heeft hij niet maar voor het geval dat)...elke dag was ik heb met betadine scrup en smeer ik er een goed laagje mokzalf op. Maandag komt de da weer voor een herhalingsspuit (antibiotica)...
Ook Sherif heeft hier dus nog nooit last van gehad!!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:51

Mok met droog weer kan best: de huid raakt geïrriteerd, soms door de droogte maar meestal door zonlicht, waardoor mok meer vat op de huid heeft. Zie ook dit topic [MD] Mok aan 1 been? en andere topics over dit onderwerp (zoek eens op 'Medisch' en 'zonnebrand').

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 12:34

Bedankt allemaal! Ik heb wel gezocht op mok maar werd er eigenlijk niet veel wijzer van, omdat het allemaal niet op mijn situatie van toepassing is. Hij staat geen hele dagen op het land (=dus niet in de zon), hoogstens een uurtje dus aan de zon kan het niet liggen. En trouwens: hij heeft zijn hele 5,5 jarige leven in Spanje gestaan en nooit ergens last van gehad Knipoog

Misschien een overgang door voer? (Vanuit Spanje naar hier?) Mok kan ook van binnenuit komen zeggen ze.
Iedereen zegt steeds maar: wassen met betadineshampoo. Maar dan maak je het toch nat? En het moet toch juist droog blijven? Verward

Ik wil nl weten WAT het precies is en hoe t werkt en wonderlijk genoeg staat dat ook nergens in die topics. Daarin worden alleen maar middeltjes gezegd die helpen of niet. Ik heb geen tinker ofzo met dikke sokken en ik heb hem ook niet geschoren (stond ook in die topics) dus daar kan het ook niet aan liggen Haha!

Zijn stal is schoon en droog, hij staat er dus ook niet vochtig bij oid. Hoe komt hij hier dan WEL aan?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:46

Je schrijft dat je hem elke keer na het rijden helemaal afspuit. Daardoor worden de kootholtes ook vochtig. En die krijg je met een handdoek alleen 'handdoekdroog', zoals dat heet. Vergelijk maar eens met je eigen haar als je het hebt gewassen: ook al droog je het zo goed mogelijk, het blijft altijd nog lang vochtig. Dat kan je paard ook gevoelig maken voor mok, ook al heeft hij altijd in een warme en zonnige omgeving gestaan.

Onze Ameretto stond de eerste jaren dat we 'm hadden in de zomer altijd dag en nacht buiten. Zo goed als nooit mok gehad, af en toe een heel klein korstje maar als hij echt mok had, was het in de herfst of winter. Het eerste jaar dat hij op een pensionstal stond (met spuitplaats) begon hij in de zomer ook mok te ontwikkelen. De DA vroeg ons bij de eerste aanval hoe vaak we hem afspoten. Eh... nou, eigenlijk na elke training. Tja, en dat konden we dus maar beter niet doen. Reden staat hierboven.

We proberen het afspuiten nu te beperken: alleen als hij over zijn hele lichaam (opgedroogd) zweet heeft zitten, gaat hij onder de slang. Is het afspuiten alleen bedoeld om de benen te koelen, dan stappen we liever uit op harde grond, is minstens even effectief. En met een kletsnatte spons over de bezwete plekken gaan werkt vaak ook goed, je hoeft dan niet de kootholtes onnodig nat te maken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 12:59

Zoiets dacht ik al, en idd, met een handdoek krijg je het nooit goed droog. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zijn benen nooit afdroogde, alleen zich lichaam met een zweetmes.
Maar als ik hem nou was met betadineshampoo, maak ik het toch ook weer nat? Ik zit nl ook een beetje met een practisch probleem ( Bloos sorry voor alle vragen) maar gisteren heb ik dus op zijn droge benen gelijk die zelf gesmeerd, maar ja daarna ga je dan rijden (gisteren ging meneer de wei in en rollen etc in zand en stof). Gevolg: zalfvoetjes met een laagje zand. Kan dit kwaad? Want ik dacht: als ik hem dan daarna moet afspuiten (wat gisteren niet hoefde gelukkig), en er zit zalf op, kan het water er niet bij. Of kan ik het beter doen voordat hij op stal gaat? Met dan het risico dat hij WEL nat wordt want tussen die ballen met een spons gaat denk ik echt niet lukken (Ik ga wel een spons kopen om het te proberen hoor!) Ik kan natuurlijk ook NA het afspuiten met die betadineshampo wassen (nat is hij dan toch al) en dan afdrogen en die zalf erop.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:07

Wassen met betadineshampoo doen wij alleen als het echt heel erg is. En dan om de dag of om de twee dagen, anders wordt het idd vrijwel continu vochtig, net als het allemaal weer wat droger is. Zalf met zand, daar moet het maar tegen kunnen Haha!. Wij smeren voor het rijden altijd vaseline in de kootholte als die droog is, om de boel soepel te houden en pijnlijk barsten van kloven te voorkomen. Daar zit na het rijden dan ook zand op, maar met een droge handdoek kun je de troep dan weer weghalen en er opnieuw vaseline of zalf op doen. Jouw laatste voorstel is ook een optie, maar dat zou je dus ook niet elke dag moeten doen als het mogelijk is. Daarna afdrogen en zalf erop lijkt me prima.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 13:31

Kan ik die vaseline er niet op laten zitten totdat ik klaar ben met afspuiten? Want dat schuim wat hij heeft lijkt wel op scheergel, en het zit op zijn hoofd en tussen zijn achterbenen, op zijn nek en rug. Als dat opdroogt valt het er niet af te borstelen want dan plakt het *YUCK* Dus daar ligt bij mij ook een beetje het probleem. Zelfs als ik hem alleen even los gooi maakt hij gekke sprongen en gaat hij rennen, dat hij NOG bezweet is. Ga ik hem longeren met passoa dan is het helemaal feest. Dan kan alles meteen in de was Haha!
Ik hoop dus wel dat dit minder gaat worden zodra het kouder is want ik kan hem moeilijk heel de winter af blijven spuiten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:36

Smeer dan de kootholte idd maar helemaal in met vaseline voordat je gaat afspuiten. Vaseline is aardig vet en houdt vocht buiten, lijkt me dus een prima oplossing! Lachen

BTW mok kan zich soms ook uitbreiden naar de kroonrand of hoger op het been. Houd dat wel goed in de gaten, anders moet je alsnog andere maatregelen treffen. Maar voor bescherming van de kootholte zou dit moeten werken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:30

Het zit ook een beetje op de kroonrand en vandaag zag ik het ook bij zn andere achtervoetje maar dan een klein beetje. Gelukkig kon hij vandaag in de stapmolen, daar heeft hij 40 minuten in gestaan en daarna mocht hij nog even los. Toen heb ik al het zand er goed af geborsteld en niet nat gemaakt, en meteen op alle 3 de voetjes die zalf gedaan.

Iig heel erg bedankt voor de tips en hulp, ik ga proberen het vol te houden hem zo lang mogelijk NIET af te spuiten Lachen

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:49

als je paard mok heeft kan je je paard het best verzorgen afspuiten en betadine er in smeren als je er te lang mee wacht kan het ook wel eens zo zijn dat zij hele been dik word en dan kan je het best de dierenarts erbij halen ook als je nier zeker weet wat het is moet je de dierenarts ebij halen.het kan ook komen dat uje paard in de stront heeft gestaan.

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:02

Als het echt mok is zou ik echt proberen om er wat tegen te doen (eventueel een da erbij halen) mijn paard heeft ook mok (vanaf zijn vorige eigenaar) het is nu zo erg geworden dat ik het niet meer weg krijg (echt chronisch dus) behandel het goed en een paard dat eens mok heeft gehad blijft er heel gevoelig voor dus blijf controleren.

Ik gebruik idd ook betadine shampoo (of scrub) en mok creme. Na het wassen probeer ik het zo droog mokelijk te maken met een handdoek en ik zorg dat er geen lange plukken haar overheen vallen waar nattigheid in kan blijven zitten. elke dag verder behandelen met mokcreme (liefst meerdere keren op een dag) als de mok weg is nog een poosje goed insmeren met vasiline of uiercreme dit is waterafstotend!
Bij twijfel echt een DA bellen!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:48

bij paardenspeciaalzaak gewoon mokzalf halen van de groene os. Niet de lotion maar de zalf. superspulletje en helpt heel goed bij beginnende mok en is ook waterafstotend.

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:47

wat je ook kunt doen, was hem met betadine scrub (alleen de aangedane plekjes op zijn benen) en haal alle korstjes weg, droog zijn benen goed af en doe mokzalf op de plekjes. bandageer nu de benen (alleen die waar zalf op zit) stukje wondgaas op de zalf, daarna ondelap en daarover de bandage. verschoon dit wondgaas elke dag (niet opnieuw wassen) en met een paar dagen is het over. helpt bij mij prima.
ik spuit trouwens ook elke keer mijn paard af na het rijden en was hem ook regelmatig tussendoor vanwege zijn eczeem en dan haal ik eerst met mijn handen het overtollige water van zijn been (gewoon handen strak om het been en naar beneden schuiven) en daarna droog ik ze alle vier (vooral in de kootholte) goed na met een handdoek. mijn paard staat op krullen, maar bij dit paard heb ik nog geen mok gehad.
suc6

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers

cron