Schade aan hersenen door antibiotica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Schade aan hersenen door antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 13:14

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben heeft mijn paardje afgelopen vrijdag koliek en koorts gehad, zij is daarbij behandelt met antibiotica en is toen door haar benen gezakt. Hierna is ze naar de Uithof gebracht en ook daar had ze grote problemen met haar coördinatie, ze kon bijna niet meer lopen.

Nu zijn we bijna een week verder en ze staat nog steeds op de Uithof. De verstopping is gelukkig helemaal weg, net zoals de koorts. Maar bij een neurologische test is gebleken dat Tequila aan de gehele rechter kant van haar lichaam verminderde coördinatie heeft. Ze sleept met haar rechter-achterbeen in stap en draf, ook de bochten gaan moeilijk. Ook rechtsvoor reageert ze minder goed dan linksvoor. Volgens de DA is dit allemaal het gevolg van de antibiotica die ze vrijdag heeft gekregen, haar hersenen hebben op deze manier gereageerd op de medicijnen.

Waarschijnlijk zijn alle symptomen tijdelijk, maar helemaal zeker is het niet dat het weer weg gaat. Huilen Over 3-4 weken moet het ongeveer weg zijn. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie hier ervaring mee hebben?? Hebben jullie hier al meer van gehoord??Ik ben benieuwd!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:20

Ik heb daarvan nog nooit gehoord, maar het verbaast me eerlijk gezegd niets. Antibiotica is gewoon rotzooi. Opzich werkt het wel mooi, maar het verwoest vaak meer dan je lief is.

Ik hoop echt dat het weer 100% goed komt met je paardje. Veel sterkte.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:45

Er zijn inderdaad antibiotica die neurotoxisch zijn (schadelijk voor hersen en zenuwen). Weet je ook antibiotica jouw paard gekregen heeft?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 20:05

Ja, het heet Borgal. Zegt dat je iets??

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:40

Je hebt inderdaad antibiotica die neurlogische klachten en zo kunnen veroorzaken. kan tijdelijk zijn, maar ook blijvend.
mijn paard moest vorig jaar voor een ontsteking ook zware antibiotica hebben. omdat de gewone antibiotica niet meer hielp, hebben ze een sterkere versie meegegeven wat eigenlijk bedoelt was voor koeien en varkens. heb nog voor de zekerheid na gevraagd of ik dit wel mocht geven, was door de Uithof aangeraden.
dit was werkelijk zooi!
als je alleen de bijsluiter al las, mocht het niet inademen, moest het liefst een mondkapje op, handschoenen aan, dieren konden er diverse bijwerkingen van krijgen. waaronder ataxie.
dit heeft mijn paard dus nu. het is moeilijk te zeggen of hij dit daarvan heeft, maar het kan wel.

waar staat jouw paard op de Uithof??? De mijne staat er ook. op inwendige ziekten

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 09:24

Die van mij staat ook bij inwendige ziekten, alleen dan in een isolatiestal. Maar ik hoop eigenlijk dat ze deze week nog naar huis toe mag...