paard met artrose rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

paard met artrose rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:01

hallo bokkers :)
Mijn paard heeft sinds haar 5e artrose in haar schouder in stadium 3 als ik het goed heb(volgens de dierenarts was hier niks meer aan te doen).
Ik ben toen direct gestopt met rijden omdat ze aangaf dan pijn te hebben, nu staat ze dus heerlijk elke dag van het weer te genieten.
Ze staat nu op een nieuwe stal en lijkt weer herboren, ze is onwijs fris (sjeest de wei door, heeft een nieuwe hobby dat bestaat uit over hekken en sloten springen :') ) en vol levenslust.
Ik heb 'vroeger' veel met haar buiten gereden en het bos vond ze helemaal geweldig !
Nu wil ik heel graag met haar naar het bos, gewoon alleen om te stappen, omdat ze dit altijd zo leuk vond.
Maar... is dit verstandig ? Ze is nu bijna 9 jaar en rent de hele wei rond... maar zal ze er last van hebben als ik er op zit?
Veel mensen denken van niet aangezien ik maar 55 kilo weeg en mijn paardje 1.61 is.
Toch ben ik er best bang voor dat ik haar dan pijn doe, en dit wil ik niet.

Graag hoor ik van jullie of het verstandig is of niet en hoop ik dat er bokkers zijn die ook een paard met artrose hebben en wat jullie ervaring er mee is ! Er gaat een mak paard mee als we wel gaan zodat ze zich niet loopt op te fokken en we dus ook echt alleen maar gaan stappen !

Alvast heel erg bedankt !

groetjes Wendy

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:05

Op zich is bewegen juist bijna een voorwaarde voor artrose. Stilstaan is echt niet goed.
Misschien kan je eerst eens gaan wandelen met haar en kijken hoe ze dan loopt aan de hand.
Plus er zijn een aantal supplementen die erg goed kunnen helpen bij artrose, geef je haar die ook ?

EvaRampage

Re: paard met artrose rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:20

Ik zou de dierenarts om advies vragen... ook voor advies over ondergronden die wel oke kunnen zijn.
Een haf bij ons op stal heeft ook last van artrose vooral in zijn benen, maar sinds dat hij hoefschoenen heeft gaat het een heel stuk beter en word hij ook weer gereden.

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:26

zolang ze op de wei staat, vindt ik het niet verkeerd ze te rijden!
dan is ze zo wie zo in conditie

anders was het geweest als ze hele tijd op stal staat. maar zelfs dan is wandelen of beetje stappen goed.

ze laat je snel zien als het te moeilijk voor haaar is, dus: ga lekker stappen en geniet met haar

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 00:53

bedankt voor jullie tips, ik ga even wat advies nog inwinnen bij de dierenarts.
Ze is de laatste tijd zo allemachtig fris en fit en vertoont absoluut geen pijn, dus hoop dat het goed gaat :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:22

gewoon proberen, begin met klein rondje, wanneer je verneemt dat he tteveel is, stap je af en ga je naar huis. Ik heb niet zo heel veel verstand vanartrose, maar met kijken naar je paard kom je al heel ver. Rust roest

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:25

Dat moet eigenlijk wel kunnen, ik zou het gewoon proberen.
Het is voor het geestelijke van je paard ook fijn om nog af en toe effe eruit te zijn.
Ook gezien je gewicht zie ik geen probleem.
Ik heb ook een paard met artrose en mijn dierenarts zei altijd, je moet gewoon nog beter kijken en luisteren naar je paard.
Dus kijk en voel hoe je paard reageerd, als er verzet is dat er eerder niet was kan het misschien pijn zijn.
Succes.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:22

iedereen bedankt voor de reacties :)
ik heb vanavond even met haar gereden in de bak, ze gedroeg zich voorbeeldig, terwijl het voor haar 3 jaar geleden is een ruiter op dr rug te hebben gehad. De stap ging goed, draf ben ik snel mee gestopt want dit vond ze niet fijn en hier liep ze een beetje stijf op !
Op een gegeven moment teugeltjes los gelaten en gezegd; loop maar naar het hek als je er klaar mee bent.
Na 3 rondjes liep mevrouw naar het hek toe en heb ik haar weer naar stal gebracht !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:26

De bak is misschien ook wat zwaar..
Denk dat je het beste kunt beginnen met kleine stukjes. Gewoon recht toe recht aan.
Eerst is 5 min. kijken hoe ze dit oppakt en vooral hoe ze de dag er na is.
Gaat het goed? Bouw je het wat uit.
Maar het blijft arthrose, beter wordt het niet natuurlijk.
Leuk dat je zo lief voor haar bent!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:56

dat kan het ook zijn :) de volgende x ga ik een stukje op het harde met haar lopen !
heb er vanavond 10 min. op gezeten.
ach ze blijft toch tot haar dood bij me, met of zonder rijplezier ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:01

Denk dat een stevige ondergrond makkelijker voor haar zal zijn. Een mulle ondergrond zorgt ervoor dat ze moet 'trekken', vaak juist vanuit de schouder. Dus ook als je ooit toch nog is naar het bos gaat is een goede ondergrond beter.
Wandel je normaal ook met haar? Want dgl 10 min wandelen is meestal juist goed. Ze maakt dan gewrichtsmeer aan waardoor ze wat soepeler blijft. 'Rust roest' inderdaad! :j

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 01:09

ik wandel dagelijks met haar, zelf wandelt ze ook erg veel in de wei :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:14

Wat sneu dat ze al zo jong artrose heeft trouwens..
Zijn er foto's gemaakt destijds?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 01:17

ja die zijn gemaakt, daaruit kwam dat ik haar, aldus de dierenarts, beter naar de slacht kon brengen omdat ik er toch niks meer mee zou kunnen doen ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:33

Zolang ze niet lijdt is het fijn dat het zo kan toch? Te horen aan hoe je haar gedrag omschrijft lijkt ze gelukkig iig!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 01:40

nou inderdaad ! heb ook altijd gezegd dat als ik merk dat ze pijn krijgt als ze gewoon in de wei staat o.i.d. ik haar laat inslapen;) Ze heeft het onwijs naar haar zin op stal( staat ze naast mijn hengst waar ze behoorlijk verliefd op is, en ja het is wederzijds) en staat elke dag buiten in een koppel :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 02:14

Okay... Pep talk! :D

Ik heb een 15 jarige merrie met ernstige artrose in een achterbeen kunnen kopen van een manege (ik kende haar heel goed). Het was ik of de slacht. Ze mocht het land op! Toen, na een paar maanden, rondjes erop stappen... maar dan ook echt een half uur minimaal!!!
na een week, eens een lange zijde (geen bochten) een drafje pakken. Dat een weekje volgehouden. Niet elke dag, maar wel regelmatig. Daarvandaan langzaam opgebouwd, maar altijd voorzichtig met de bochten.

Ze is 8 jaar bij me geweest en ik heb echt heeeeerlijk gereden op haar, mits ik maar dat half uur instappen in acht nam! In stap kun je heel veel loswerken. Ook de tijd nemen om in draf los te komen. Niet meteen veel vragen, maar laat haar maar even lekker los draven.

Ik heb zelfs wedstrijden gereden met haar! Okay, 30 wedstrijden in B en tot 8 wp's gekomen, maar we hadden er plezier in!

Ander verhaal is een vriendin van mij met een merrie, ook met artrose... heeft lekker nog endurances gelopen! Ging helemaal goed!

Mijn advies, geef het de tijd, en veel stappen!!

Succes!!!