Droes bij het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
01_Mexxlover

Berichten: 696
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Deventer

Droes bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:36

Hallo,

Sinds nov. heb ik een lieve merrie van 3 jaar. Nu heb ik haar op een stalling gezet waar droes uitbrak. Nu wordt ik er van beschuldigd dat mijn paard dit zou moeten hebben. Vorige eigenaar opgebeld en die weet dus van helemaal niks ook nooit gemerk bij haar of iets. Nu is er sinds dat ik er sta droes. Nu blijven ze vol houden dat mij paard dit heeft veroorzaakt. Eerder heeft hier voor 3/4 jaar terug ene veulen met droes gelopen. Mijn merrie staat ondertussen ergens anders en heeft nog steeds nergens geen last van. niet ziek, geen snot in de neus, geen bult ergens. Het paard wat bij mijn merrie in staat in pas 2 en ook deze heeft nergens last van. Nu gaat er op die andere stal het ene paard na het andere paard dood. Heeft mijn merrie dit kunnen veroorzaken en wat zouden ze hiermee kunnen doen als zij het wel geweest is?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Droes bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:39

vaak zijn het nieuwe paarden die droes meenemen maar hoeft niet hoor, er kan ook iemand op wedstrijd of met de buitenrit een ziek paard zijn tegengekomen, niet elk paard krijgt nl meteen de bultenversie, als jou paard niets heeft ook na een aantal weken niet, dus ook geen koorts dan denk ik dat het met iemand anders mee naar stal is gekomen, maar het is altijd erg makkelijk om de nieuweling dan maar aan te wijzen als schuldige

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:47

Jeetje, wat een verhaal. Lijkt me voor jou ook heel vervelend.

Maar volgens mij kunnen ze jou niks maken hoor, als het echt van jouw merrie afkomstig mocht zijn.
Dat lijkt mij sowieso heel moeilijk aan te tonen, want het kan ook gekomen zijn door mensen die op een besmette stal zijn geweest, of paarden die bijvoorbeeld op wedstrijd besmet zijn geraakt.

Ik dacht ook dat paarden in principe niet overlijden aan droes als het goed behandeld wordt. Het kan alleen wel abortus veroorzaken bij drachtige merries.

Ik krijg een beetje het idee dat ze daar op stal een beetje laks zijn en nu jou als zondebok gebruiken.

In ieder geval: Veel sterkte! :(:)

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Droes bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:49

@LindyH : als het een zwak dier betreft en de Droes de heftige versie heeft, kan het zijn dat ie door de koorts er niet meer uit komt en overlijd, maar dit gebeurt bijna nooit.

FerroSandy

Berichten: 826
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Tussen de koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:54

Toen ik mijn veulen kocht en hem bracht naar zijn nieuwe stal brak er na een week ongeveer droes uit bij ons op stal.
En het begon bij die van mij en gaf het toen aan een ander veulen waar hij samen mee stond.

En kort daarna kreeg hij ook nog schimmel in een korte tijd en doorgegeven aan andere paarden.

Ik had contact opgenomen met de vorige eigenaar en die zijn dat er bij hun geen sprake was van droes of schimmel bij hun op stal.

En we vragen ons nog af hoe hij daar aan is gekomen.

mariekepiet

Berichten: 136
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:55

Ik durf het niet helemaal zeker te zeggen maar ik dacht wel eens ergens gelezen te hebben dat na een droesbesmetting de symptomen binnen 14 dagen zichtbaar zouden moeten worden. Aangezien jouw paard niet eens symptomen heeft lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat jouw paard de veroorzaker is.
En heel eerlijk gezegd, ook al is dit wel het geval. De kans dat een paard droes krijgt is er. Vooral bij veel contact met andere paarden dus ook op grote stallen. Als dat zo is kun je er niks aan doen toch? Je doet het toch niet expres?
Neem het voorbeeld waterpokken bij de mens. Waterpokken is ook al besmettelijk voor het uberhaupt zichtbaar is. Beetje raar om het eerste kind die het krijgt op een school "de schuld" te geven.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:55

het ene na het andere paard valt dood vanwege droes?
Dat lijkt mij sterk...is het geen ander virus?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:02

sjorsie schreef:
@LindyH : als het een zwak dier betreft en de Droes de heftige versie heeft, kan het zijn dat ie door de koorts er niet meer uit komt en overlijd, maar dit gebeurt bijna nooit.

Nee, dat leek mij ook. Maar TS zegt dat op die stal het ene na het andere paard overlijdt. Dan zijn die paarden dus al zwak of de droes wordt niet goed behandeld waardoor het naar binnen slaat.

Op mijn oude stal is er ook eens een paard met droes geweest. Die is gelijk geisoleerd, en geen enkel ander paard heeft het gekregen. Het is dus ook een kwestie van management, en het is wel heel makkelijk om (de eigenaar van) het paard met droes de schuld te geven van de slachtoffers.

En in dit geval is het dus niet eens zeker dat het paard van TS de veroorzaker is. Sterker nog, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat ze nooit symptomen heeft gehad.

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:04

Mariekepiet en LindyH: het is inderdaad zo dat het binnen 14 dagen zichtbaar wordt, maar deze 14 dagen is een paard ook besmettelijk en kan het de ziekte dus overbrengen zonder de symptomen te hebben. Ik heb het helaas afgelopen zomer meegemaakt op trainingsweek, toen mocht ik niet terug naar mijn eigen stal omdat er een andere pony besmet was met droes. Gelukkig is er toen iets voor me geregeld, ze kon 14 dagen bij een koeienboer in de buurt staan, dus we konden toch daar weg. Zij heeft het uiteindelijk ook niet gekregen, gelukkig, maar ze was dus wel besmet.

Het is goed mogelijk dat jij de veroorzaker bent, maar meer dan pech kun je het eigenlijk niet noemen. De dood van hun paard kunnen ze je in ieder geval niet verwijten, ik denk eigenlijk dat je via de juridische constructie uitkomt bij de vorige eigenaresse van je paard (als het daadwerkelijk door die van jou komt).
Wat ik wel heel apart vind is dat je van een met droes besmette stal naar wéér een nieuwe stal bent gegaan. Hierdoor is de kans groot dat je de besmetting daar ook overbrengt...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:09

d0nnaa_dan schreef:
Mariekepiet en LindyH: het is inderdaad zo dat het binnen 14 dagen zichtbaar wordt, maar deze 14 dagen is een paard ook besmettelijk en kan het de ziekte dus overbrengen zonder de symptomen te hebben. Ik heb het helaas afgelopen zomer meegemaakt op trainingsweek, toen mocht ik niet terug naar mijn eigen stal omdat er een andere pony besmet was met droes. Gelukkig is er toen iets voor me geregeld, ze kon 14 dagen bij een koeienboer in de buurt staan, dus we konden toch daar weg. Zij heeft het uiteindelijk ook niet gekregen, gelukkig, maar ze was dus wel besmet.

Hoe wist je zeker dat je paard echt besmet was?

Want ik snap wel dat een paard al besmettelijk kan zijn voordat er symptomen zijn, maar als die symptomen nooit komen, hoe weet je dan dat het paard besmet was (en dus besmettelijk)?

Het paard van TS heeft nooit symptomen gekregen, ook niet achteraf, dus wie zegt dat haar paard echt besmet was?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Droes bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:11

In principe zou zelfs de Diernarts het aan zn schoenen naar die stal kunnen hebben meegenomen, je kan gewoon niet stellig zeggen dat het van het paard van tS komt, zeker omdat die de verschijnselen (nog) niet heeft

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:12

Dat weet je niet zeker. Maar de kans is gewoon heel erg groot, daarom vind ik dat je het risico beter niet kunt lopen. Helemaal niet omdat je te maken hebt met de paarden van anderen, als het nu je eigen stal is met je eigen paarden, dan is het natuurlijk je eigen pakkie aan.
Het is niet voor niets dat paarden op een met droes besmette stal niet van het erf af mogen om op wedstrijd te gaan o.i.d, of dat een stal waar droes heerst zijn wedstrijden aflast...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:18

d0nnaa_dan schreef:
Dat weet je niet zeker. Maar de kans is gewoon heel erg groot, daarom vind ik dat je het risico beter niet kunt lopen. Helemaal niet omdat je te maken hebt met de paarden van anderen, als het nu je eigen stal is met je eigen paarden, dan is het natuurlijk je eigen pakkie aan.
Het is niet voor niets dat paarden op een met droes besmette stal niet van het erf af mogen om op wedstrijd te gaan o.i.d, of dat een stal waar droes heerst zijn wedstrijden aflast...

Ja, tuurlijk moet je alles doen om eventuele besmetting te voorkomen, maar volgens mij kun je niet zeggen dat een paard dat nooit symptomen heeft gehad wel besmet is geweest.

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:19

Van droes hoort een normaal gezond paard niet zomaar dood te gaan. Lijkt mij ook erg sterk dat het uberhaupt gebeurt. Een virus zou zichzelf nooit zo snel uitroeien, want immers, gaat het dier dood, gaat het virus ook dood.
Je paard kan bijv. drager zijn van een ziekte maar er zelf geen last van hebben. Droes overkomt paarden vaak maar 1x in het leven, meestal als ze jong zijn. Veulens die eraan sterven zijn zeldzaam, maar sterven ze eraan vind ik dat het veulen sowieso niet sterk genoeg was om te leven en daarom door natuurlijke selectie is gestorven.
Verder kan het ook zijn gekomen door:
- Contact met paarden vanuit een andere stal die mogelijk besmet zijn
- Wedstrijden
- Iemand die komt kijken bij iemands verzorgpaard en zelf een droesbesmette heeft staan, en het aan de schoenen zit

Noem maar op. Het kan dus niet zo zijn dat ze jou helemaal als schuldige aanwijzen. Doen ze dat alsnog kan je altijd zeggen dat je het 'natuurlijk met opzet hebt gedaan! En dat jij het HELEMAAL! niet erg vind' met de meest sarcastische ondertoon die je maar kan opzetten. Dat zorgt er wel voor dat ze 2x nadenken voordat ze weer tegen je beginnen.

p.s. Ik snap ook niet al die ophef over droes, kans dat je paard sterft is nihil!! Het is een paar dagen komen, temperaturen en smeren en schoonmaken en goed je kleding ed wassen, maar daarna is het weer gewoon over.

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:23

LindyH schreef:
d0nnaa_dan schreef:
Dat weet je niet zeker. Maar de kans is gewoon heel erg groot, daarom vind ik dat je het risico beter niet kunt lopen. Helemaal niet omdat je te maken hebt met de paarden van anderen, als het nu je eigen stal is met je eigen paarden, dan is het natuurlijk je eigen pakkie aan.
Het is niet voor niets dat paarden op een met droes besmette stal niet van het erf af mogen om op wedstrijd te gaan o.i.d, of dat een stal waar droes heerst zijn wedstrijden aflast...

Ja, tuurlijk moet je alles doen om eventuele besmetting te voorkomen, maar volgens mij kun je niet zeggen dat een paard dat nooit symptomen heeft gehad wel besmet is geweest.


Nee, dat kan ook niet. Dus daarom is de kans dat TS aansprakelijk gehouden kan worden zo goed als nihil.
Een andere kwestie is het op haar huidige stal, want ze is daar naartoe verhuisd terwijl ze wist dat er op de andere stal droes heerste. Als mensen van haar huidige stal dus dierenartskosten op haar zouden willen verhalen, dan zou dat wel mogelijk zijn. Tenminste, als ik de hele situatie goed begrijp hoor. Als er droes uitgebroken is nadat ze op haar huidige stal is gearriveerd, dan kunnen ze haar natuurlijk niets kwalijk nemen.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:32

Een heel klein percentage van de paarden blijft hun hele leven drager van het virus, welke paard dat is kan je niet zo van buitenaf zeggen.

Momenteel heerst het erg hier in de buurt in Ede ook, dus wat al eerder gezegd is een ieder kan het meenemen dierenarts, hoefsmid enz.

Lekker rot dat ze jou nou als schuldige aanwijzen.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:37

Wat vervelend dat je hier van beschuldigd wordt. Ik denk niet dat je zomaar iemand aan kan wijzen. Helaas is het bij droes zo ,zoals Dynamiek ook al schreef, dat paarden drager kunnen zijn zonder dat ze symptomen van de ziekte hebben. Dan heeft de bacterie zich in de luchtzakken genesteld en kan er bij een keertje niezen toch bacterieën vrijkomen.Wel wordt er vaak gedacht dat een nieuwe pony/paard de ziekte over heeft gebracht, omdat er voor die tijd geen droes was. Het dier kan onderzocht worden op droes, maar daarvoor moet er dan uit de luchtzak een monster worden genomen en dat is geen pretje en als hij inderdaad drager blijkt, dan is het een lange weg om de bacterie te doden. Tenminste zo is het door mijn da aan mij uitgelegd.

Op dit moment hebben wij een pony met droes staan. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Pony is al 13, dus geen jonkie. Geen van onze andere 29 paarden/pony's is ziek. De pony in kwestie werd half januari al ziek. Men dacht aan een virus en hij heeft twee weken aan de antibiotica gestaan vanwege extreem hoge koorts. 41 graden zelfs. Toen gingen de da's in de richting van droes denken en is hij van de ab afgehaald. Binnen een week had hij een abces en nu nog.

Om droes vast te stellen is er een neusswab gemaakt. Ze hebben een beetje slijm uit zijn neus gehaald en dat op kweek gezet. Binnen twee dagen wist ik zeker dat het om droes ging.
Droes is een Bacterie, het Streptococcus Equi, dus geen virus.

De besmette pony moest apart en alles moest ontsmet. Ik ben de enige die hem verzorgd. Ik moet van kleding wisselen en laarzen en handen wassen als ik bij hem ben geweest. Verder sproeien we Halamid tot enkele meters rond zijn stal. Zijn spullen worden door geen ander paard gebruikt en tot nu toe is er geen ander paard ziek geworden. De pony is dus al vanaf januari ziek.
Je kunt als je meer wilt weten over droes op onze site kijken en Magic's verhaal volgen:
http://www.haboshof.nl/dieren/paarden/d ... index.html

01_Mexxlover

Berichten: 696
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:25

Allemaal bedankt voor de goeie informatie. Het paard waar die van mij nu bij in staat is helemaal gezond en die van mij ook helemaal ( we zijn haar aan het inrijden ) en het gaat prima met beide paarden nergens last van. Nou moet ik zeggen dat het paard die als eerste echt ziek werd van de droes ook nooit apart gehouden is. Ze hadden daar wel aparte kruiwagens voor etc maar voer moest ze in een andere ( stal met paarden ) ophalen. dus dan kwam je met je besmette kruiwagen in een stal waar nog niks was aan droes. Ik moet zeggen dat ze zelf ook wel een beetje laks daar in zijn geweest. Dat paard is wat ik begrepen heb er wel weer bovenop gekomen. Er is een veulen aan de droes dood gegaan daar en een wat oudere pony. Ik heb een vriendin die haar veulen daar heeft staan die het inmiddels ook heeft gehad maar er bovenop is gekomen. die verteld dit mij allemaal etc. Ik sta nu al sinds 8 jan. op mijn nieuwe stalletje.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:57

Als ze door blijven gaan met beschuldigen kun je misschien aanbieden om jouw paard te laten onderzoeken of hij drager is. Zo niet, dan ben je van al het gezeik af.

Je bent daar nou wel weg, maar het lijkt me toch niet fijn als dat zo blijft hangen. Het paardenwereldje is klein, en voor je het weet ben jij degene met "dat paard dat overal droes veroorzaakt".

Mocht je paard wel drager zijn, dan is dat voor jezelf ook wel goed om te weten. Het zal ook vast wel te behandelen zijn.

Nixxs

Berichten: 747
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Droes bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:58

Droes kan ook door ratten en vogels op stal zijn gebracht.Lekker kort door de bocht als TS daar dan maar de schuld van krijgt .
Je hoort regelmatig dat Droes verzwegen wordt en dat paarden die op een "droesstal" staan en zelf niet ziek zijn,gewoon op wedstrijd gaan !!!!
Je kunt ook een trailer huren,lenen,waar een besmet paard in heeft gestaan,
of je buurmeisje wat net een besmet paard heeft geknuffeld komt jou paard een
wortel brengen...en zo kan je nog wel uren doorgaan !!!

TS,je hebt geen reden om je schuldig te voelen....ook niet als het wel van jou paard
vandaan was gekomen terwijl je zelf van niks wist!!