Hele lichte drukplek & endurance?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ArwenLune

Hele lichte drukplek & endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 22:48

(dit staat ook op Wedstrijden in het topic over Kootwijkerbroek..)

Toch nog even vragen... Rowan heeft een hele lichte drukplek gekregen toen we vorige week de Veluwe Trail reden. Rechts schuin onder z'n schoft is een plek waar wat witte haartjes zijn opgekomen tussen het bruin. Het is niet (meer) warm en maar heel miniem dik (je voelt het niet als je er niet ook naar kijkt). Het is niet erger geworden sinds ik het vorige week zag, maar ja, die witte haartjes gaan niet meer weg denk ik.

Kan ik 'm hiermee aanbieden, of liggen we er dan bij voorbaat al uit? Volgens mij ligt het zadel prima en is de plek gekomen omdat we met die hitte de hele week 6-7 duur per dag reden. Is het raadzaam om er een gelpad bij te kopen? Ik stuur morgen mijn verlate inschrijving in, maar als de concensus is dat we zo niet door de voorkeuring komen dan hoef ik dat natuurlijk niet te doen... Wie heeft er snel advies?

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

Lakini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:17

Ik denk zelf dat je er een gelpad bij kan kopen, het is altijd fijner en beter voor het paard.
Heb je toevalig een foto van de plek?
laat het dan even zien.
Dan kunnen we allemaal kijken,
en kunnen we makkelijker een antwoord geven.

~ Waar liefde begint eindigt geweld ~
~ 100 Berichten! *JEUJ*~

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:17

Als je paard zo'n plekje heeft dan zeg je zelf toch al 'ik wacht tot het echt genezen is'.
Nu twijfel je of de plek nog wel zo erg is.
Maar bij twijfel zou ik het niet doen.
Het is wel je paard hoor die de pijn voelt.
En als het plekje nog niet goed genezen is is het na de rit vele malen erger en mag je een tijdje niet meer rijden.

Ik vindt met dit soort dingen dat je een d.a. moet laten kijken of het nog wel kan en bij twijfel het gewoon NIET doen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 08:30

odje schreef:
En als het plekje nog niet goed genezen is is het na de rit vele malen erger en mag je een tijdje niet meer rijden.

Dat is dus het punt, ik heb al weer flink wat gereden (heb het steeds goed in de gaten gehouden) en het is dus niet erger geworden. Kijk, het houd op als het ophoud. Zo simpel is het. Maar ik heb zelf het idee dat het wel kan, en als het dan ophoud bij de voorkeuring omdat de vets het niet met me eens zijn, is dat jammer. Maar ik probeer een beeld te krijgen van 1) hoe ernstig dit is, en 2) hoe er bij de voorkeuring naar dit soort plekken word gekeken. Is het een kwestie van 'niet zadelen en naar huis' of word er steeds gekeken en gevoelt naar hoe het erbij staat?

Als het echt zo erg was had ik helemaal nooit kunnen trainen, want dan was die plek onderhand veel erger geweest, en dat is 'ie niet.

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:14

Nou, ik heb mijn mening al gegeven bij je vraag bij endurance Kootwijkerbroek, ik begin me nu toch wel af te vragen als je zoveel bevestiging nodig hebt van allerlei mensen (en wij zien die plek dus ook niet) waarom je dan niet gewoon even de dierenarts laat kijken, dan weet je het zeker!! En dan doe je het wel...of niet...is veel simpeler toch??

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:23

Zolang het dik is kan je beter wachten met rijden. Zeker lange afstanden. Wanneer er een bult zit hoeft een gelpad geen verlichting te geven. Je houdt namelijk nog steeds druk op de bult, dat is wat pijnlijk is.
Het is logischer om dan de bult vrij te leggen door alleen eromheen een sjabrak/doek etc te leggen (zelfde idee als een likdoornpleister Lachen ).

Is de plek nog dik, gevoelig wanneer je er op drukt (vergelijk reactie met wanneer je op een andere plek duwt) dan moet je er niet mee rijden. Is dit niet het geval dan kan je gewoon rijden. Het lijkt me dat ze er op de voorkeuring wel aandacht aan schenken, maar wanneer het niet meer pijnlijk en/of verdikt is kunnen ze je moeilijk tegen houden.

Het is zeker een punt van aandacht. Wanneer je met de veluwetrail problemen hebt gekregen is het wijs om je zadel ed toch nog eens door een goed iemand na te laten kijken, het kan heel goed dat door het gebruik, verandering in bespiering etc het zadel toch minder past.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 16:27

mazzeltje schreef:
ik begin me nu toch wel af te vragen als je zoveel bevestiging nodig hebt van allerlei

Sorry als het zo overkwam. Ik moest vanochtend voor 11en beslissen of ik me al dan niet in zou schrijven, dus zette het onderwerp op 2 plaatsen neer om zo snel mogelijk een beeld te krijgen van wat ik kon verwachten. Dat beeld ging minder om de plek zelf als het ging om de voorkeuring.
Eindconclusie: wel ingeschreven, en ik ga deze week veel koelen en rustig aan doen met onder het zadel trainen. Dank voor jullie hulp.
Laatst bijgewerkt door ArwenLune op 18-08-03 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:30

succes hoor, zondag! Kom je kijken bij de start van de klasse 2?? kun je ons uitzwaaien als wij in rengalop vertrekken (dit was een grapje hoor, wij vertrekken meestal op ons elf en dertigst...) *LOL*

Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 16:33

*kijkt op de kalender*

Oh... *bugger*! De 24ste is op zondag... Nu maar hopen dat ik mijn chauffeur nog een dag later kan regelen, want ik had zaterdag in m'n hoofd... *slaat hoofd tegen bureau*

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:36

dus het was maar goed dat ik zei "tot zondag"? hihi, ik hoop dat je chauffeur kan! Tong uitsteken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie