Pony's met diarree (kopen) advies, mestonderzoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pony's met diarree (kopen) advies, mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:54

Ik heb middels een koopovereenkomst 2 shetlanders kunnen kopen waar ik de afgelopen 10 jaar voor gezorgd en getraind heb.
Het betreft een merrie van bijna 12 en een ruin van 6. Ruin is de zoon van de merrie. Beiden lopen samen met nog een dochter van de merrie, die ik niet overneem.

Vandaag zou de koop rondgemaakt worden, alleen blijkt nu dat ze verschrikkelijk aan de diarree zijn (geweest); ze hebben allemaal hun hele staart, benen en achterhand vol stront, ik heb vanmiddag enkel de merrie die ik níet overneem zien ontlasten, en dit was erg dun. Niet echt water, maar wel echt diarree. De andere 2 heb ik niet zien mesten.
De weide wordt niet uitgemest, er ligt dus best een hoop. Ook gewoon 'normale' drollen, maar wie weet hoe oud die zijn.

Met de eigenaar heb ik afgelopen november ze allemaal nog ontwormt, volgens mij met Equimectin.

Ze krijgen al sinds begin v/d winter onbeperkt hooi/kuil. Het betreft kuilgras uit ronde baaltjes, het is geen echt koeienkuil maar toch nog wel nog wat nat en ietsje zuur. Afgelopen jaren kregen ze dit ook te eten.

Zelf heb ik op het moment 2 pony's lopen (een shetlandruin en een Welsh A merrie), die krijgen voordroog uit hele grote vierkante balen, wat bijna hooi is. Ruikt ook helemaal niet zuur, en bij mij mestten ze gewoon. Zij zijn in oktober nog ontwormd met Equimax.
Mijn shetlandruin zal 'geruild' worden tegen de ruin en merrie van de andere eigenaar.
Alleen, nu ik zie dat ze allemaal aan de diarree zijn (geweest), wil ik ze nog niet bij die van mij hebben lopen.

We hebben afgesproken dat we mestonderzoek laten doen, en de kosten zullen delen. Hij/wij willen ook graag mest van de merrie laten onderzoeken, die ik niet zal overnemen. Ik weet dat je een 'verzamelmonster' kan nemen, maar als ik ze alledrie bij elkaar in de monster doe, heb ik niet echt enkel uitsluitsel over de 2 pony's die ik zal overnemen. De merrie die ik niet overneem kan ik ook apart laten doen, maar daar ga ik natuurlijk de kosten dan niet van betalen.

Wat is wijsheid, en wat vinden jullie van het mestonderzoek, hebben jullie nog tips/adviezen?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:42

Sommigen hebben er aanleg voor.

Zo heb ik een 7jarige merrie, die bijna chronisch aan de diaree is.
Ook al eens door de veearts bekeken, word regelmatig en goed ontwormt, weide schoon.
Goed voer, ze doet het zelfs op hooi!

Nu hebben we ook nog haar bijna 3 jarige dochter staan, en die heeft precies hetzelfde.
Pony's zijn verder kerngezond, het is alleen een vies gezicht en net even wat vaker moeten ze gewassen worden, maar voor de rest kan het niet al te veel kwaad.

We hebben 14 shetlanders staan, en alleen hun 2 zijn bijna chronisch aan de diarree.

hotchocolat

Re: Pony's met diarree (kopen) advies, mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:52

Een mest onderzoek is niet zo heel duur.. Ik zou zelf alleen de pony's doen die je gaat overnemen.
Het kan zijn dat het hooi wat te rijk is. Kwaliteit is ook weer ieder jaar anders.

Ysbrand heeft gelukkig nergens last van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 13:06

Dank voor de antwoorden.
Fjorden007: denk niet (weet ik wel zeker) dat dat bij deze pony's het geval is; de moedermerrie heb ik 10 jaar verzorgd en die is helemaal niet gevoelig voor diarree, zelfde geld voor haar zoon (het ruintje); als ze meestal aan de diarree zouden zijn of daar gevoelig voor zijn, had ik dat nu zeker wel geweten.

@ HC:
dat zou inderdaad kunnen; zijn hooi is wel minder goed van kwaliteit dan mijn hooi, wat droger is.

Ik heb vanochtend de DA gebeld. Advies: geen mestonderzoek laten doen, want is nu niet betrouwbaar, eitjes zouden 'slapen', zou niet goed zichtbaar zijn Kon wel bloedonderzoek laten doen ivm. wormen, maarja, dat is ook nog best duur, weet niet of de (nu nog) eigenaar dat wel ziet zitten, ze zijn in november nog wel allemaal ontwormd.
Zou ook broei en/of schimmel in 't hooi kunnen zitten, maarja om dat uit te kunnen sluiten zou ik ze op droog hooi moeten zetten, dat heeft de huidige eigenaar niet, ik wel, maar dan zou ik op dit moment tijdelijk 5 paarden moeten voeren, en dat gaat ook moeilijk.

Advies was ook om ze even te temperaturen, als 't boven de 38,5 was dan was er waarschijnlijk toch sprake van een infectie en moest de DA wel even komen.
Ik ga voor de zekerheid de GD even bellen ivm. mestonderzoek, wat zij er van zeggen, of dat echt zo is dat het nu helemaal niet betrouwbaar is.

@ HC: gelukkig dat hij verder geen last heeft. Hier krijgen ze altijd dit hooi (al kan de kwaliteit natuurlijk verschillen) en ze zijn best wat gewend, hebben normaal ook nergens last van. Vandaar dat ik het een beetje raar vind.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:35

Het zou natuurlijk niet helemaal vreemd zijn als ze het hebben van het hooi. Een mestonderzoek is niet zo duur. Helemaal niet als je de 2 die je overneemt als mengmonster opstuurd.
Boobs heeft ook altijd last van overgang van hooi naar voordroog. Dat is alleen in het begin het geval. Nu met dit mooie voordroog weinig last gehad moet ik zeggen.

Temperaturen, even opbellen voor een mestonderzoek. Het is op zich niet echt de periode voor wormen, die is vaak in het voorjaar pas.

Succes! Hopelijk ligt het alleen aan het kuil en is het snel over als ze bij jou in de wei lopen. Je zou ze ook eerst apart op een stukje kunnen zetten en dan het goede voer kunnen geven natuurlijk ;)

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:45

hooi weken in water en dan dat water als drinkwater geven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:08

@ Suzan: mestonderzoek werd door de DA 'afgeraden', omdat kans klein was dat daar wat uit zou komen. Heb ook nog met de GD gebeld, voor de zekerheid doen we toch een mestonderzoek.
Van het kuil/voordroog zou het idd kunnen komen, maar deze ronde balen krijgen ze altijd, en dit wordt al zo'n 3 maanden gevoerd....

Heb Ot (de moedermerrie) toen net wel echt happen met zand/modder zien eten en likken, dus zou ook goed zand kunnen zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:14

Ik zou even ontwormen met Phyranthel, veel mensen vergeten dat alleen invermectine niet voldoende is om wormen kwijt te raken. Verder even een zandkuurtje en kijken of de boel daarna verbeterd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:42

update
Vanavond mest verzameld van alle 3 om morgen mestonderzoek te laten doen. En quess what?
alledrie geen diarree meer, mest zag er goed uit := >;) Snap er niets van.

Toch voor de zekerheid maar even mestonderzoek laten doen, verder staat er nu van alledrie een emmertje met mest en water te weken, om te controleren op zand.

Zal ik ze, als morgen de uitslag van het onderzoek oké blijkt, maar gewoon bij mij op de wei zetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:21

Update 2:
heb zelf de mest van alledrie even apart in emmers laten weken, om de hoeveelheid zand te controleren.
Op zich valt het wel mee eigenlijk; Bianca, de merrie die ik niet koop, had het 'meest', denk zo'n 1,5 theelepel gok ik. De merrie die ik koop had het minst (terwijl die ik wel zand zie eten/likken), die had nog niet eens een theelepeltje vol gok ik.

En op de gok, de ruin had denk ik bijna een theelepeltje. Gister en vandaag hebben ze iets lijnzaadolie door het voer gekregen.

Mijn welsh merrie zag ik vandaag óók voor 't eerst zand likken; die zal ik ook eens op zand onderzoeken.
Zal ik ze wel een kuurtje sandclear geven? volgens mij valt 't allemaal nog wel mee, en is het ook op te lossen door af en toe ietsje lijnzaadolie door 't voer te doen, of helpt dat niet voldoende?
Er kwamen geen hele eetlepels zand vanaf, dus volgens mij valt het wel mee.

Vanochtend het mestmonster van alle3 weggebracht naar de DA, als 't goed is krijg ik vandaag de uitslag. Blijkt het monster 'schoon', dan kunnen ze wat mij betreft vandaag nog (of anders morgen) oververhuist worden naar mijn wei.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:23

Heey,

Dat valt wel mee qua zand volgens mij. Inderdaad zo nu en dan wat lijnzaad en misschien toch een beetje krachtvoer of iets van mineralen en vitamines gaan voeren?
Ben benieuwd wat er uit het mest onderzoek komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:27

Een natte wei waar de mest niet dagelijks opgeruimd wordt is een paradijs voor bloedworm.
De bloedworm is nu niet actief, maar wellicht hebben ze dit vd zomer opgelopen.... je ziet dan ook vaak diarree.
Door de wisselende temperaturen kunnen de paarden er wel op reageren, middels diarree....

Een bloedwormbesmetting in je eigen land moet je absoluut zien te voorkomen!!!! Haal ze dus pas naar je eigen land wanneer je zeker weet dat ze geen bloedworm hebben.
Bloedworm kun je zien ih bloed, je kunt dus een bloedmonster laten nemen....

Ook voor jou even goed om te weten of er op het land van die pony's ook schapen lopen, of gelopen hebben... ivm kans op besmetting met leverbot.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:32

Het kan best zijn dat door een wisselende kwaliteit van het ruwvoer de pony's diarree hebben, zand is ook zeker een optie dus eens een kuurtje tegen zand geven kan nooit kwaad.

Ik geef zelf Vlozaadvezels (Phsylium vezels ), dit zit ook in de Sandclaer en andere producten maar is veel voordeliger. Dit http://www.makana-shop.de/juergen993-s195h169-Flohsamen.html?sid=1992bb7ce1d637c1155236c8c3ffdcbe is een van de voordeligste adressen, is wel in Duitsland maar zelfs met verzendkosten ben je voordeliger uit dan bijvoorbeel deen agradi (die ook vlozaad verkoopt) uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:36

@ Suzan: niet zo veel dat Sandclear nodig is dus? Ik vond het idd ook wel meevallen. Nu m'n eigen ruintje (die naar de 'buurman' gaat) en m'n welsh merrie nog even zand testen. Is lijnzaad ook voldoende als ze wel veel zand zouden hebben, of moet je dan echt sandclear/zandweg gebruiken? Vitamines en mineralen/supplementen bijvoeren gaat idd wel gebeuren, ik zie Roos (welsh merrie) nl. ook niet of nauwelijks gebruik maken van de Himalaya liksteen.

@ Ninx: mijn wei is 'nat', maar daar wordt dagelijks de mest helemaal verwijderd. O.a. omdat de weide-eigenaar, waar ik het van huur, dit ook graag wil. De wei waar de 3 pony's staan, waar ik er 2 van heb gekocht, grenst aan die van mij (wel met tussenscheiding) en daar wordt geen mest geruimd helaas, dat ligt nu erg vol op sommige plaatsen. De eigenaar komt niet iedere dag op de wei, zie hem ook geen mest scheppen eerlijk gezegd.

Een bloedtest is eigenlijk wat 'teveel van het goede', dat is wel erg duur (en dan ook nog 2 pony's) en daarbij denk ik ook niet dat de eigenaar daar graag aan mee werkt. Ze zijn alle 3 in november nog ontwormd met, volgens mij, Equimectin, lijkt me dat áls ze het al hadden gehad afgelopen zomer (ze worden altijd wel goed ontwormd!) dat dat ook over moet zijn nu.

Die 2 van mij zijn afgelopen oktober ontwormd met Equimax breed spectrum dus, en op aanraden van de DA gaan we deze lente eerst mestonderzoek doen, en daarna kijken hoe verder te ontwormen en óf er ontwormd moet worden. Ik verdacht afgelopen oktober mijn shetruintje wel van kleine rode bloedwormpjes, maar dat is niet officieel geconstateerd. Hij is toen ook goed ontwormd met Equimax, in overleg met de DA.

Op het land van 'de buurman', waar de 3 pony's lopen die ik heb gekocht, hebben nooit schapen gelopen. Er komen straks wel wat schapen te lopen, samen met de pony's. Op mijn wei hebben tot 3 jaar terug wel altijd schapen gelopen, maar die wei is ook een jaar lang leeg geweest, daarvoor hebben er een jaar lang 2 shetten gelopen van iemand anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:37

Delphi2 schreef:
Het kan best zijn dat door een wisselende kwaliteit van het ruwvoer de pony's diarree hebben, zand is ook zeker een optie dus eens een kuurtje tegen zand geven kan nooit kwaad.

Ik geef zelf Vlozaadvezels (Phsylium vezels ), dit zit ook in de Sandclaer en andere producten maar is veel voordeliger. Dit http://www.makana-shop.de/juergen993-s195h169-Flohsamen.html?sid=1992bb7ce1d637c1155236c8c3ffdcbe is een van de voordeligste adressen, is wel in Duitsland maar zelfs met verzendkosten ben je voordeliger uit dan bijvoorbeel deen agradi (die ook vlozaad verkoopt) uit.

Dankjewel voor de tip, had ik idd aan zitten denken, maar zoals je ziet valt de hoeveelheid zand heel erg mee, tenminste, voor de 3 pony's waarvan ik er 2 heb gekocht. De andere 2 van mij zal ik vandaag testen.
volgens mij is het niet zo veel dat ik echt vlozaadvezels/sandclear nodig heb, maar het ook wel af kan met af en toe wat lijnzaadolie, lijkt me?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:43

Ik heb al wel meerdere malen gelezen dat lijnzaad goed is voor de paarden, maar niet tegen het zand. Je zou de DA eens kunnen vragen of de hoeveelheid die je hebt gevonden veel of weinig is. Die weten dat wel. Dan kun je aan de hand daarvan wel bepalen of het verstandig is om een sandclear kuur of bovenstaande te gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:46

Suzan_bobar schreef:
Ik heb al wel meerdere malen gelezen dat lijnzaad goed is voor de paarden, maar niet tegen het zand. Je zou de DA eens kunnen vragen of de hoeveelheid die je hebt gevonden veel of weinig is. Die weten dat wel. Dan kun je aan de hand daarvan wel bepalen of het verstandig is om een sandclear kuur of bovenstaande te gebruiken.

Hmm, volgens mij is ons in het verleden wel verteld (door DA) dat het voor gewoon dagelijks gebruik wel daar tegen helpt, ook tegen verstoppingen, voor goede vacht, etc. etc.

Ze zei wel (voor dat ik mest had gecontroleerd op zand) dat áls er 'veel' zand in zat, ik 't beste dus sandclear of anders lijnzaadmeel kon gebruiken, ze zei heel duidelijk: geen lijnzaadolie, maar lijnzaadmeel.
Zal het eens vragen als ze me straks bellen met de uitslag van het mestonderzoek.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:52

Het slijm van lijnzaad schijnt te verteren in de maag, dat van vlozaad niet. Dat slijm schijnt juist te zorgen voor een betere/actievere darmwerking en het meenemen van het zand.

Ik geef mijn paarden zowiezo 2 a 3 keer per jaar een preventief anti-zandkuurtje, het controleren van mest is niet altijd helemaal betrouwbaar hebben we helaas bij ons op stal in de praktijk ondervonden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:56

Delphi2 schreef:
Het slijm van lijnzaad schijnt te verteren in de maag, dat van vlozaad niet. Dat slijm schijnt juist te zorgen voor een betere/actievere darmwerking en het meenemen van het zand.

Ik geef mijn paarden zowiezo 2 a 3 keer per jaar een preventief anti-zandkuurtje, het controleren van mest is niet altijd helemaal betrouwbaar hebben we helaas bij ons op stal in de praktijk ondervonden.

Nou, ik was dus altijd in de veronderstelling dat lijnzaad ook wel werkte, of er moet héel veel zand aanwezig zijn.

Maar waar ik net aan zat te denken;
het zand wat je in de mest ziet, wordt dus afgevoerd... misschien mede dankzij de lijnzaadolie. Maar kan het ook zijn dat ze van binnen in de darmen en maag dus nog véeel meer zand hebben, wat daar blijft en niet meegevoerd wordt?? als je logisch nadenkt, zou dat toch best wel kunnen?? dus dan is het toch alleen maar 'goed' als er vrij veel zand uit de mest komt?

Nu lijkt het misschien weinig uit de mest, maar kan de helft of meer dan niet achterblijven, zodat je dus eigenlijk wél pony's met veel zand van binnen hebt??

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:59

Misschien dat het net de overgang is geweest naar een nieuwe baal voordroog/kuil? Mijn pony heeft eigenlijk áltijd last van slappe mest in de winter, maar als we net weer een nieuwe baal openen wordt het altijd een dag of 3 echt diarree. Hij moet altijd even wennen aan nieuwe balen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:49

JoyCiej007 schreef:
@ Ninx: mijn wei is 'nat', maar daar wordt dagelijks de mest helemaal verwijderd. O.a. omdat de weide-eigenaar, waar ik het van huur, dit ook graag wil. De wei waar de 3 pony's staan, waar ik er 2 van heb gekocht, grenst aan die van mij (wel met tussenscheiding) en daar wordt geen mest geruimd helaas, dat ligt nu erg vol op sommige plaatsen. De eigenaar komt niet iedere dag op de wei, zie hem ook geen mest scheppen eerlijk gezegd.

Een bloedtest is eigenlijk wat 'teveel van het goede', dat is wel erg duur (en dan ook nog 2 pony's) en daarbij denk ik ook niet dat de eigenaar daar graag aan mee werkt. Ze zijn alle 3 in november nog ontwormd met, volgens mij, Equimectin, lijkt me dat áls ze het al hadden gehad afgelopen zomer (ze worden altijd wel goed ontwormd!) dat dat ook over moet zijn nu.
d schapen gelopen, maar die wei is ook een jaar lang leeg geweest, daarvoor hebben er een jaar lang 2 shetten gelopen van iemand anders.

Als je dat duur vind... ja, jeetje... de schade kan zo enorm zijn na bloedworm, dan ben je pas echt duur uit.
Ik begrijp, excuser moi, nooit zo goed dat mensen dergelijke dingen niet doen uit financiële overwegingen... wat maken die paar tientjes uit op de totale kosten die je voor paarden nu eenmaal maakt? Dan moet je zo'n aanschaf misschien heroverwegen.

Bloedworm wordt feitelijk alleen gedood door Equest (pramox) en vaak niet in 1x, omdat de wormen zich ih najaar id darmwand nestelen, en dan kun je ze niet te pakken krijgen. Jouw wormmiddel pakt deze klootzakjes niet aan helaas.
Eenmaal bloedworm te laat ontdekken en aanpakken kan het leven lang ellende bezorgen: diarree, gevoelige darmen, kolieken... echt klote.
Als ik hoor dat ze nu al tijden in hun eigen drek lopen, zou ik daar toch op handelen.

Overdenk dus altijd of die paar tientjes wel zo duur zijn....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:58

Uiteindelijk gaat het idd niet om geld, nee, zeker niet, ik heb het beste met m'n beestjes voor. Alleen, het lijkt mij (en de DA, en nog wel meer mensen) heel erg sterk dat ze bloedwormen zouden hebben; ze zijn altijd heel goed ontwormd, er is door de DA een gezondheidsverklaring afgegeven in oktober 2010 voor de huidige eigenaar, er is toen bij de moedermerrie ook een bloedonderzoek geweest (niet op wormen, maar op spieren).

Ik heb ze niet zelf ontwormd in november, dat heeft de eigenaar gedaan, en volgens mij was dat met Equimectin. Daarvoor zijn ze ook altijd goed ontwormd, en in samenspraak met de DA. Dat weet ik, omdat ik 10 jaar lang tot afgelopen augustus 2010 altijd de zorg voor deze pony's heb gedragen. De toenmalige eigenaar heeft het spul toen verkocht aan de huidige eigenaar, en via hem kon ik dan uiteindelijk deze 2 toch nog kopen. Omdat ze verder nu niet ziek tonen, niet minder eten en/of drinken en de diarree dus blijkbaar ook niet zoveel voorstelde, leek het de DA niet waarschijnlijk dat ze (bloed)wormen zouden hebben.
Aankomend voorjaar wordt er zowiezo voor allemaal weer opnieuw een mestonderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan gaan we ook kijken naar het verdere ontwormingsplan.

Edit; en ik heb zowiezo nog een aangebroken spuit met Equimax liggen, anders gooi ik dat er voor de zekerheid toch nog in?
Ik bedoel, ik heb alles voor m'n beestjes over, maar vind ook dat je de dingen moet relativeren, en niet onnodig problemen moet gaan zoeken, dan zijn er nog wel veel meer dingen waar ik ze misschien op moet laten onderzoeken. Merrie is afgelopen zomer spierbevangen geweest, toenmalige eigenaar heeft streng advies van DA helaas totaal niet opgevolgd. Mogelijk met als gevolg dat de merrie misschien toch wat spierschade heeft opgelopen, maar dat is niet zomaar te zien. Dat zal zich volgens de DA moeten uiten in het werk, al leek het haar sterk. Dat is een risico wat ik neem, ja dat weet ik. Maar nee, ik laat die merrie niet voor honderden euro's eerst helemaal grondig doorscannen op van alles en nog wat, voor ik haar aankoop.
Als je alles bij elkaar op telt lijkt het me sterk dat ze helemaal onder de wormen zouden zitten. En mocht dat wel zo zijn, dan komt dat ook vast wel uit het mestonderzoek wat we hebben laten doen, waar ik de uitslag nog van krijg.

En anders zal ik toch wat in de mest moeten vinden; aangezien ik bij mij op de wei dagelijks mest verwijder, soms zelfs meerdere malen per dag, is de kans op besmetting van het perceel veel kleiner, en zal ik ook veel eerder daadwerkelijk wormen/larven in de mest tegen komen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-02-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:04

JoyCiej007 schreef:
Uiteindelijk gaat het idd niet om geld, nee, zeker niet, ik heb het beste met m'n beestjes voor. Alleen, het lijkt mij (en de DA, en nog wel meer mensen) heel erg sterk dat ze bloedwormen zouden hebben; ze zijn altijd heel goed ontwormd, er is door de DA een gezondheidsverklaring afgegeven in oktober 2010 voor de huidige eigenaar, er is toen bij de moedermerrie ook een bloedonderzoek geweest (niet op wormen, maar op spieren).

Ik heb ze niet zelf ontwormd in november, dat heeft de eigenaar gedaan, en volgens mij was dat met Equimectin. Daarvoor zijn ze ook altijd goed ontwormd, en in samenspraak met de DA. Dat weet ik, omdat ik 10 jaar lang tot afgelopen augustus 2010 altijd de zorg voor deze pony's heb gedragen. De toenmalige eigenaar heeft het spul toen verkocht aan de huidige eigenaar, en via hem kon ik dan uiteindelijk deze 2 toch nog kopen. Omdat ze verder nu niet ziek tonen, niet minder eten en/of drinken en de diarree dus blijkbaar ook niet zoveel voorstelde, leek het de DA niet waarschijnlijk dat ze (bloed)wormen zouden hebben.
Aankomend voorjaar wordt er zowiezo voor allemaal weer opnieuw een mestonderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan gaan we ook kijken naar het verdere ontwormingsplan.

Paarden zijn niet ziek van bloedworm, zeker niet nu ze id darmwand zitten.. in rust zijn.
Paarden kunnen jarenlang bloedworm hebben, en daar kun je niets van merken.
Wanneer de bloedworm dan eindelijk een forse ravage aangericht heeft kun je dat goed merken.... helaas.
Dat zou ook jouw DA moeten weten.

Mijn standaard gezondheidscheck betekent nu jaarlijks ook bloed testen op vitaminen en mineralen, en bloedworm... niet vreselijk goedkoop, maar ik heb kleine afwijkingen zo toch goed in de kiem weten te smoren.

Een pony kopen die in zoveel mest heeft gestaan zou mij ertoe aanzetten wel te checken. Het door jou genoemde wormmiddel doodt de bloedworm niet.

Nou, enfin.... doe wat je goeddunkt en veel succes en plezier met de nieuwe aanwinsten!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:10

Ninx schreef:
JoyCiej007 schreef:

Paarden zijn niet ziek van bloedworm, zeker niet nu ze id darmwand zitten.. in rust zijn.
Paarden kunnen jarenlang bloedworm hebben, en daar kun je niets van merken.
Wanneer de bloedworm dan eindelijk een forse ravage aangericht heeft kun je dat goed merken.... helaas.
Dat zou ook jouw DA moeten weten.

Mijn standaard gezondheidscheck betekent nu jaarlijks ook bloed testen op vitaminen en mineralen, en bloedworm... niet vreselijk goedkoop, maar ik heb kleine afwijkingen zo toch goed in de kiem weten te smoren.

Een pony kopen die in zoveel mest heeft gestaan zou mij ertoe aanzetten wel te checken. Het door jou genoemde wormmiddel doodt de bloedworm niet.

Nou, enfin.... doe wat je goeddunkt en veel succes en plezier met de nieuwe aanwinsten!

Zie mijn aanpassing in m'n antwoord hierboven.

dan gooi ik er voor alle zekerheid nog wat Equimax in, dat werkt wel tegen bloedwormen, is breed spectrum.
nogmaals, in 't verleden zijn ze ook altijd strak en goed ontwormd, niet altijd met equimectin natuurlijk, ook met equimax en andere, bredere ontwormingsmiddelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:37

Equimax en andere middelen met ivermectine doden alleen de wormen in het volwassen stadium. Ondertussen kan je paard vol zitten met de larven en die kunnen erg veel schade aan je paard toebrengen. Equest doodt ook de larven.