Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Delphi2 schreef:Het kan best zijn dat door een wisselende kwaliteit van het ruwvoer de pony's diarree hebben, zand is ook zeker een optie dus eens een kuurtje tegen zand geven kan nooit kwaad.
Ik geef zelf Vlozaadvezels (Phsylium vezels ), dit zit ook in de Sandclaer en andere producten maar is veel voordeliger. Dit http://www.makana-shop.de/juergen993-s195h169-Flohsamen.html?sid=1992bb7ce1d637c1155236c8c3ffdcbe is een van de voordeligste adressen, is wel in Duitsland maar zelfs met verzendkosten ben je voordeliger uit dan bijvoorbeel deen agradi (die ook vlozaad verkoopt) uit.
Suzan_bobar schreef:Ik heb al wel meerdere malen gelezen dat lijnzaad goed is voor de paarden, maar niet tegen het zand. Je zou de DA eens kunnen vragen of de hoeveelheid die je hebt gevonden veel of weinig is. Die weten dat wel. Dan kun je aan de hand daarvan wel bepalen of het verstandig is om een sandclear kuur of bovenstaande te gebruiken.
Delphi2 schreef:Het slijm van lijnzaad schijnt te verteren in de maag, dat van vlozaad niet. Dat slijm schijnt juist te zorgen voor een betere/actievere darmwerking en het meenemen van het zand.
Ik geef mijn paarden zowiezo 2 a 3 keer per jaar een preventief anti-zandkuurtje, het controleren van mest is niet altijd helemaal betrouwbaar hebben we helaas bij ons op stal in de praktijk ondervonden.
JoyCiej007 schreef:@ Ninx: mijn wei is 'nat', maar daar wordt dagelijks de mest helemaal verwijderd. O.a. omdat de weide-eigenaar, waar ik het van huur, dit ook graag wil. De wei waar de 3 pony's staan, waar ik er 2 van heb gekocht, grenst aan die van mij (wel met tussenscheiding) en daar wordt geen mest geruimd helaas, dat ligt nu erg vol op sommige plaatsen. De eigenaar komt niet iedere dag op de wei, zie hem ook geen mest scheppen eerlijk gezegd.
Een bloedtest is eigenlijk wat 'teveel van het goede', dat is wel erg duur (en dan ook nog 2 pony's) en daarbij denk ik ook niet dat de eigenaar daar graag aan mee werkt. Ze zijn alle 3 in november nog ontwormd met, volgens mij, Equimectin, lijkt me dat áls ze het al hadden gehad afgelopen zomer (ze worden altijd wel goed ontwormd!) dat dat ook over moet zijn nu.
d schapen gelopen, maar die wei is ook een jaar lang leeg geweest, daarvoor hebben er een jaar lang 2 shetten gelopen van iemand anders.
JoyCiej007 schreef:Uiteindelijk gaat het idd niet om geld, nee, zeker niet, ik heb het beste met m'n beestjes voor. Alleen, het lijkt mij (en de DA, en nog wel meer mensen) heel erg sterk dat ze bloedwormen zouden hebben; ze zijn altijd heel goed ontwormd, er is door de DA een gezondheidsverklaring afgegeven in oktober 2010 voor de huidige eigenaar, er is toen bij de moedermerrie ook een bloedonderzoek geweest (niet op wormen, maar op spieren).
Ik heb ze niet zelf ontwormd in november, dat heeft de eigenaar gedaan, en volgens mij was dat met Equimectin. Daarvoor zijn ze ook altijd goed ontwormd, en in samenspraak met de DA. Dat weet ik, omdat ik 10 jaar lang tot afgelopen augustus 2010 altijd de zorg voor deze pony's heb gedragen. De toenmalige eigenaar heeft het spul toen verkocht aan de huidige eigenaar, en via hem kon ik dan uiteindelijk deze 2 toch nog kopen. Omdat ze verder nu niet ziek tonen, niet minder eten en/of drinken en de diarree dus blijkbaar ook niet zoveel voorstelde, leek het de DA niet waarschijnlijk dat ze (bloed)wormen zouden hebben.
Aankomend voorjaar wordt er zowiezo voor allemaal weer opnieuw een mestonderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan gaan we ook kijken naar het verdere ontwormingsplan.
Ninx schreef:JoyCiej007 schreef:Uiteindelijk gaat het idd niet om geld, nee, zeker niet, ik heb het beste met m'n beestjes voor. Alleen, het lijkt mij (en de DA, en nog wel meer mensen) heel erg sterk dat ze bloedwormen zouden hebben; ze zijn altijd heel goed ontwormd, er is door de DA een gezondheidsverklaring afgegeven in oktober 2010 voor de huidige eigenaar, er is toen bij de moedermerrie ook een bloedonderzoek geweest (niet op wormen, maar op spieren).
Ik heb ze niet zelf ontwormd in november, dat heeft de eigenaar gedaan, en volgens mij was dat met Equimectin. Daarvoor zijn ze ook altijd goed ontwormd, en in samenspraak met de DA. Dat weet ik, omdat ik 10 jaar lang tot afgelopen augustus 2010 altijd de zorg voor deze pony's heb gedragen. De toenmalige eigenaar heeft het spul toen verkocht aan de huidige eigenaar, en via hem kon ik dan uiteindelijk deze 2 toch nog kopen. Omdat ze verder nu niet ziek tonen, niet minder eten en/of drinken en de diarree dus blijkbaar ook niet zoveel voorstelde, leek het de DA niet waarschijnlijk dat ze (bloed)wormen zouden hebben.
Aankomend voorjaar wordt er zowiezo voor allemaal weer opnieuw een mestonderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan gaan we ook kijken naar het verdere ontwormingsplan.
Paarden zijn niet ziek van bloedworm, zeker niet nu ze id darmwand zitten.. in rust zijn.
Paarden kunnen jarenlang bloedworm hebben, en daar kun je niets van merken.
Wanneer de bloedworm dan eindelijk een forse ravage aangericht heeft kun je dat goed merken.... helaas.
Dat zou ook jouw DA moeten weten.
Mijn standaard gezondheidscheck betekent nu jaarlijks ook bloed testen op vitaminen en mineralen, en bloedworm... niet vreselijk goedkoop, maar ik heb kleine afwijkingen zo toch goed in de kiem weten te smoren.
Een pony kopen die in zoveel mest heeft gestaan zou mij ertoe aanzetten wel te checken. Het door jou genoemde wormmiddel doodt de bloedworm niet.
Nou, enfin.... doe wat je goeddunkt en veel succes en plezier met de nieuwe aanwinsten!